Om een zanger van het volk te parafraseren: je zou de zon in je hart moeten laten, want ze schijnt toch voor iedereen. Ferrari deelt die opvatting, want ze presenteerden gisteravond de nieuwe Ferrari Roma Spider. Na slechts 13,5 seconden geniet je van het leven met het stoffen dakje naar beneden. De grote vraag is nu: is de cabrioversie van de Ferrari Roma de knapste twee-en-een-beetje-zitter zonder dakje?
Zeker, een cabrio is de betere manier om van la dolce vita te genieten en dat is waar de Roma uiteindelijk voor gebouwd is. Het grootste gedeelte van het ontwerp blijft gelijk aan dat van de coupé, op de achterkant na. Daar is overduidelijk aan gewerkt. En aan het dak, natuurlijk. We realiseerden het ons niet meteen, maar de Roma Spider is de eerste Ferrari-softtop met de motor voorin sinds de 365 GTS4 uit 1969.
Specificaties van de Ferrari Roma Spider
Ferrari knutselt verder niet aan de 3,9-liter V8-turbomotor uit de Roma coupé. Daarom is het vermogen nog steeds 620 pk en blijft het koppel 760 Nm. Ook de versnellingsbak is hetzelfde. Wat wel nieuw is, is de uitlaat, waaruit het geluid nog beter moet klinken. De 0-naar-100-tijd blijft 3,4 seconden en de topsnelheid is 320 km/u. De Roma Spider is precies 84 kilo zwaarder dan de coupé.
Kleine aanpassingen aan de Roma
De Roma Spider is voorzien van een nieuwe en erg slimme windgeleider. Dit systeem zet de rugleuning van de achterbank (als er geen passagiers zitten uiteraard; maar die passen er eigenlijk toch niet) in een positie achter de hoofdsteunen van de stoelen voorin. Dit moet zowel zorgen voor meer comfort – want minder turbulentie – als voor betere aerodynamica.
Ferrari heeft ook gewerkt aan de achterspoiler en geeft heeft een extra lipje van 5 millimeter hoog toegevoegd aan de bovenrail van de voorruit. Hier zit ook een deflector bij die je zelf kunt inschakelen door op een knopje op de middenconsole te drukken. Een trucje dat bijvoorbeeld Mercedes eerder al toepaste.
Het interieur van de Roma Spider
Binnenin zien we het vertrouwde dual cockpit-concept van de Roma met een hoge middenconsole. Ook leuk is de knipoog naar de open versnellingsbak van weleer. Verder is er een 8,4-inch zwevend display en een eigen scherm voor de bestuurder waarop je de status van de V8 kunt checken.
Ferrari claimt zoals altijd dat de dynamische mogelijkheden van de Spider even goed zijn als die van de coupé dankzij de laatste versie van Side Slip Control. ‘De Ferrari Roma Spider is niet alleen prettig eenvoudig om te rijden, hij is ook extreem dynamisch en responsief’, zegt Ferrari. We kunnen niet wachten om dat op de proef te stellen. Laat die zon maar komen!
Reacties