Ferrari 308 GT4 vs Ferrari Roma

Vierzits Ferrari's met een V8: de eerste tegen de nieuwste

Foto('s): TopGear / Mark RiccioniFerrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Foto('s): TopGear / Mark RiccioniFerrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Foto('s): TopGear / Mark RiccioniInterieur Ferrari 308 GT4 1979
Foto('s): TopGear / Mark RiccioniFerrari 308 GT4 1979
Foto('s): TopGear / Mark RiccioniFerrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Foto('s): TopGear / Mark RiccioniFerrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Ferrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Ferrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Interieur Ferrari 308 GT4 1979
Ferrari 308 GT4 1979
Ferrari 308 GT4 vs Ferrari Roma
Ferrari 308 GT4 vs Ferrari Roma

Wat hebben de Ferrari 308 GT4 en de Ferrari Roma gemeen?

Nou, meer dan alleen hun aantal cilinders en zitplaatsen; het zijn beide Ferrari’s met een design dat stof deed opwaaien toen ze verschenen. De Roma kreeg veel lof, omdat hij minder opzichtig is dan het spul waarmee Ferrari de laatste jaren furore maakt. Er was hier en daar kritiek omdat ie wel erg zou lijken op de Aston Martin waarmee hij de concurrentie aangaat. Maar de 308 GT4 kreeg nog aanzienlijk meer voor zijn kiezen; de eerste door Bertone ontworpen productie-Ferrari leek kennelijk veel te veel op elk ander klapkoplamp-strijkijzer van de Italiaanse designfirma.

Hij is toch leuk opgedroogd…

Ja toch? We kochten er in 1997 eentje voor dit magazine onder het motto ‘We kopen een Ferrari voor Mondeo-geld’. Er is een hoop veranderd; destijds deed hij zo’n 20 mille, inmiddels moet ie bijna 60k opbrengen. Maar de 308 GT4 is nog altijd een van de ‘goedkoopste’ Ferrari’s.

Zijn de Ferrari 308 GT4 en de Ferrari Roma een beetje familievriendelijk?

De oude auto heeft meer ruimte, hoewel zijn 2,9-liter V8 in het midden ligt en de 3,9-liter twin-turbo V8 van de Roma een plek voorin heeft gevonden. Let vooral even niet op kleinigheidjes als veiligheid en interieurtemperatuur (het kan daar lelijk warm worden), en de 308 kan met meer gemak achterpassagiers aan. Je zit dan met je benen om de voorstoel heen, maar hoofdruimte is er zat. Vier decennia verder is er nauwelijks hoofd- of beenruimte, zelfs een modern kinderzitje wordt nog proppen. Hij voelt meer als een 2+tassen dan als een 2+2.

Genoeg over dat praktische. Rijden!

De pedalen staan verre van recht onder je, dus ook voor in de 308 moet je slangenmensbenen hebben, maar als je zó ver naar het midden moet schuiven, heb je wel een geweldig uitzicht op de weg. Met zijn 255 pk heeft hij maar een schijntje van het vermogen van de 612 pk die de Roma op het asfalt smijt, maar gezien de opengewerkte, handmatige dogleg-vijfbak en de schaamteloos zware besturing denken we niet dat je nog tijd overhoudt om daarbij stil te staan. De hele auto is constant alert en doet wat nerveus aan.

En de Roma?

Het lijkt wel alsof Ferrari het niet kan helpen: ze blijven een sportauto maken, zelfs als hij er als een GT uitziet. Wat de Roma een stuk hyper-actiever maakt dan je zou zeggen. Hij straalt meer klasse en elegantie uit, maar begint al bij de minste aanmoediging met zijn heupen te schudden. En grote griebels, wat is ie snel…

Hoe zal hij de geschiedenis ingaan?

De 308 GT4 heeft nog altijd wat forse deuken in zijn imago. Het feit dat hij zijn leven begon als Dino en niet als Ferrari betekent dat hij in de illustere geschiedenis van het merk geen voorname plek inneemt. Maar een dagje met hem op pad bevestigt dat ook de minder gewilde Ferrari’s nog altijd Ferrari’s zijn – opwindend om te zien, laat staan te rijden. Het feit dat de Roma zo’n hectisch apparaat is, suggereert dat geneuzel over zijn styling snel vergeten zal zijn.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken