
De Ford Fiesta en Focus gaan hybride. Of nou ja, een soort van. Ford geeft ze beide de mild hybrid-behandeling in een poging om ‘de voordelen van elektrificatie voor de massa bereikbaar te maken’. Daar hebben wij niets op tegen, want er kleeft een groot voordeel aan de elektrificatie.
Meer vermogen voor de Ford Fiesta Hybrid en Focus Hybrid
Ford geeft aan dat het hybridesysteem een voordelige effect heeft op het verbruik van de motor en geen afbreuk doet aan het rijplezier van de hatchbacks. Sterker nog: de elektrificatie zorgt voor meer power. Net als bij bijna alle andere milde hybridesystemen wordt de conventionele dynamo vervangen door een generator en startmotor in één.
Lang leve de techniek
Energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen of het uitrollen van de auto, wordt nu opgeslagen door de generator. Bij het accelereren dient de generator juist als elektromotor en krijgt de 1,0-liter motor een zetje. De driecilinder accelereert daardoor een stukje sneller.
De elektromotor gunt Ford direct de gelegenheid om een grotere turbo te monteren. Normaal zou dit zorgen voor een groter turbogat en een vertraging in de acceleratie. Maar omdat de elektromotor onderin meehelpt, wordt dat turbogat netjes opgevuld. Allemaal goed nieuws dus.
In april mogen we de exacte cijfers van Ford verwachten. Tot heden produceert de 1,0-liter motor tussen de 86 en 142 pk. De Fiesta en Focus zijn overigens niet de enige modellen die een elektro-zetje krijgen. De Transit en Mondeo zijn ook aan de beurt. Voor als je extra ruimte nodig hebt.
Meer van TopGear


Helaas was de Mondeo uiteindelijk iets minder cool dan de geweldige Ford Iosis

De auto’s van Tony Bellew

Ford Mondeo-facelift: misschien de laatste ooit

12 woeste concepten van Ford bij SEMA

Autotest: Ford Mondeo Vignale

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat
