
De Ford Fiesta en Focus gaan hybride. Of nou ja, een soort van. Ford geeft ze beide de mild hybrid-behandeling in een poging om ‘de voordelen van elektrificatie voor de massa bereikbaar te maken’. Daar hebben wij niets op tegen, want er kleeft een groot voordeel aan de elektrificatie.
Meer vermogen voor de Ford Fiesta Hybrid en Focus Hybrid
Ford geeft aan dat het hybridesysteem een voordelige effect heeft op het verbruik van de motor en geen afbreuk doet aan het rijplezier van de hatchbacks. Sterker nog: de elektrificatie zorgt voor meer power. Net als bij bijna alle andere milde hybridesystemen wordt de conventionele dynamo vervangen door een generator en startmotor in één.
Lang leve de techniek
Energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen of het uitrollen van de auto, wordt nu opgeslagen door de generator. Bij het accelereren dient de generator juist als elektromotor en krijgt de 1,0-liter motor een zetje. De driecilinder accelereert daardoor een stukje sneller.
De elektromotor gunt Ford direct de gelegenheid om een grotere turbo te monteren. Normaal zou dit zorgen voor een groter turbogat en een vertraging in de acceleratie. Maar omdat de elektromotor onderin meehelpt, wordt dat turbogat netjes opgevuld. Allemaal goed nieuws dus.
In april mogen we de exacte cijfers van Ford verwachten. Tot heden produceert de 1,0-liter motor tussen de 86 en 142 pk. De Fiesta en Focus zijn overigens niet de enige modellen die een elektro-zetje krijgen. De Transit en Mondeo zijn ook aan de beurt. Voor als je extra ruimte nodig hebt.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Helaas was de Mondeo uiteindelijk iets minder cool dan de geweldige Ford Iosis

De auto’s van Tony Bellew

Ford Mondeo-facelift: misschien de laatste ooit

12 woeste concepten van Ford bij SEMA

Autotest: Ford Mondeo Vignale

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Het grootste automerk ter wereld zet in op de ‘benzine van de toekomst’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant
