
De Ford Fiesta en Focus gaan hybride. Of nou ja, een soort van. Ford geeft ze beide de mild hybrid-behandeling in een poging om ‘de voordelen van elektrificatie voor de massa bereikbaar te maken’. Daar hebben wij niets op tegen, want er kleeft een groot voordeel aan de elektrificatie.
Meer vermogen voor de Ford Fiesta Hybrid en Focus Hybrid
Ford geeft aan dat het hybridesysteem een voordelige effect heeft op het verbruik van de motor en geen afbreuk doet aan het rijplezier van de hatchbacks. Sterker nog: de elektrificatie zorgt voor meer power. Net als bij bijna alle andere milde hybridesystemen wordt de conventionele dynamo vervangen door een generator en startmotor in één.
Lang leve de techniek
Energie die normaal verloren gaat tijdens het remmen of het uitrollen van de auto, wordt nu opgeslagen door de generator. Bij het accelereren dient de generator juist als elektromotor en krijgt de 1,0-liter motor een zetje. De driecilinder accelereert daardoor een stukje sneller.
De elektromotor gunt Ford direct de gelegenheid om een grotere turbo te monteren. Normaal zou dit zorgen voor een groter turbogat en een vertraging in de acceleratie. Maar omdat de elektromotor onderin meehelpt, wordt dat turbogat netjes opgevuld. Allemaal goed nieuws dus.
In april mogen we de exacte cijfers van Ford verwachten. Tot heden produceert de 1,0-liter motor tussen de 86 en 142 pk. De Fiesta en Focus zijn overigens niet de enige modellen die een elektro-zetje krijgen. De Transit en Mondeo zijn ook aan de beurt. Voor als je extra ruimte nodig hebt.
Meer van TopGear


Helaas was de Mondeo uiteindelijk iets minder cool dan de geweldige Ford Iosis

De auto’s van Tony Bellew

Ford Mondeo-facelift: misschien de laatste ooit

12 woeste concepten van Ford bij SEMA

Autotest: Ford Mondeo Vignale

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Is het nog echt zo goedkoop om met een elektrische auto op vakantie te gaan?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie
