Ford Focus ST: 1e rij-indruk

TopGear stapt net uit de nieuwe Ford Focus ST. In ons komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights

Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019 remmen remklauwen
Ford Focus ST 2019 dashboard interieur
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019 remmen remklauwen
Ford Focus ST 2019 dashboard interieur
Ford Focus ST 2019
Ford Focus ST 2019

Testobject: Ford Focus ST met Performance Pack
Locatie: Nice, Frankrijk
Weersomstandigheden: Flink heet – tot wel 36 graden

Kijk, een snelle Ford. Hoge verwachtingen?

Dat kun je wel stellen. De Ford Fiesta ST en de Mustang Bullit zijn favorietjes (eentje was zelfs Auto van het Jaar 2019). Daarom trekt Ford alles uit de kast om aan de verwachtingen te voldoen. De Ford Focus ST heeft adaptieve dempers, een sperdifferentieel,  launchcontrol, automatisch tussengas en vier rijmodi. Speeltjes genoeg, dus.

Waarom oogt ie niet heel anders?

Omdat heel veel mensen hun verstandige Focus kopen als ST-Line, waardoor de normale versies ook op de ST lijken. Je herkent de sportieve versie aan meer zwart in de voorbumper, grotere velgen, rode remklauwen en rode ST-badges. Vanbinnen zie je een klein beetje koolstofvezel en zeer goed zittende Recaro-stoelen.

En de specificaties van de Ford Focus ST?

Ford tilde de 2,3-liter viercilinder uit de vorige RS en legde hem met 280 pk en 420 Nm in de Focus ST. Het differentieel zorgt dat al het vermogen via de speciale Michelins naar het asfalt komt en een 0-100-tijd van 5,7 seconden is mogelijk. In Nederland komt voorlopig alleen een handbak in de prijslijsten.

Dus, hoe rijdt de Ford Focus ST?

Bijzonder goed. De aangepaste stuurinrichting stuurt zeer direct en de banden grijpen zich vast in het asfalt. De Ford Focus ST is wendbaar en heeft bakken met grip. De achterkant zit niet vastgelijmd aan het asfalt en als je wat speelt met het gas en de rem in de bochten, kun je ‘m zelfs laten uitbreken.

Klinkt gevaarlijk

Nee, helemaal niet zelfs. Het rijgedrag is voorspelbaar en als de kont gaat, kun je ‘m makkelijk opvangen – als je dat wilt. Het is bijna onmogelijk om geen plezier te maken in de Ford Focus ST, dat is duidelijk iets dat de Focus van zijn kleinere broertje, de Fiesta ST, over heeft genomen.

En de rijmodi?

De autobouwer haalt graag de Jekyll en Hyde-metafoor aan om het verschil tussen de rijmodi aan te geven. En zeker: het verschil tussen de rijmodi is merkbaar, maar we zouden de Focus ST niet casten voor een Snickers-reclame als zowel het voor- als het na-karakter. In de normale modus zijn de dempers zachter, maar het blijft een stugge auto.

Dat wil overigens niet zeggen dat de Focus ST oncomfortabel is. Je zou ‘m prima dagelijks en voor lange afstanden kunnen inzetten. Daarbij is er genoeg ruimte op de achterbank en past er in de kofferbak nog een sloot aan spullen. Praktisch en lollig, dat is toch precies wat je zoekt in een hete hatchback?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws