
Speciaal is het nieuwe normaal. Ford heeft niet minder dan zeven verschillende Heritage Edition-versies uitgebracht sinds de productie van de nieuwe GT eind 2016 begon, maar dit is misschien wel onze favoriet tot nu toe. En niet alleen omdat het de kleuren van Iron Man zijn.
De Alan Mann Heritage Edition is een eerbetoon aan de twee experimentele Ford GT’s uit de jaren zestig. Alan Mann Racing (AMR, niet te verwarren met Aston Martin Racing) bouwde de lichtgewicht racers in 1965 en ’66. Deze Mk1’s waren van aluminium en werden gespoten in de klassieke AMR-kleurstelling. Hoewel ze nooit races wonnen, droegen ze bij aan de ontwikkeling van de Le Mans-winnende Mk2.
De Alan Mann Heritage Edition toont uiteraard een vergelijkbare kleurstelling. Oh, en omdat het een Heritage Edition is, moeten er medaillons met racenummers op zitten. Zonder schilden geen retro, toch? Elders is er veel zichtbaar koolstofvezel op de frontsplitter, de dorpels, de spiegels en de diffuser achter. De lichtgewicht wielen zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Stoepranden waren al geen goede vrienden van je.
Niet iedereen mag de Ford GT Alan Mann Heritage Edition kopen
Het interieur is redelijk ingetogen, met meer koolstofvezel en veel zwart alcantara. Kijk eens naar die rode schakelflippers – heerlijk. Ford zegt dat de Alan Mann Heritage Edition alleen beschikbaar zal zijn voor ‘goedgekeurde’ GT-klanten. Het aantal dat ze willen bouwen, is niet bekend. De productie van de GT zal dit jaar ergens eindigen, dus regel maar snel een exemplaar.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
