
Speciaal is het nieuwe normaal. Ford heeft niet minder dan zeven verschillende Heritage Edition-versies uitgebracht sinds de productie van de nieuwe GT eind 2016 begon, maar dit is misschien wel onze favoriet tot nu toe. En niet alleen omdat het de kleuren van Iron Man zijn.
De Alan Mann Heritage Edition is een eerbetoon aan de twee experimentele Ford GT’s uit de jaren zestig. Alan Mann Racing (AMR, niet te verwarren met Aston Martin Racing) bouwde de lichtgewicht racers in 1965 en ’66. Deze Mk1’s waren van aluminium en werden gespoten in de klassieke AMR-kleurstelling. Hoewel ze nooit races wonnen, droegen ze bij aan de ontwikkeling van de Le Mans-winnende Mk2.
De Alan Mann Heritage Edition toont uiteraard een vergelijkbare kleurstelling. Oh, en omdat het een Heritage Edition is, moeten er medaillons met racenummers op zitten. Zonder schilden geen retro, toch? Elders is er veel zichtbaar koolstofvezel op de frontsplitter, de dorpels, de spiegels en de diffuser achter. De lichtgewicht wielen zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Stoepranden waren al geen goede vrienden van je.
Niet iedereen mag de Ford GT Alan Mann Heritage Edition kopen
Het interieur is redelijk ingetogen, met meer koolstofvezel en veel zwart alcantara. Kijk eens naar die rode schakelflippers – heerlijk. Ford zegt dat de Alan Mann Heritage Edition alleen beschikbaar zal zijn voor ‘goedgekeurde’ GT-klanten. Het aantal dat ze willen bouwen, is niet bekend. De productie van de GT zal dit jaar ergens eindigen, dus regel maar snel een exemplaar.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Stoot de Maserati MC20 GT2 Stradale de 911 GT3 eindelijk van de troon?

Dit zijn de 9 stomste stunts en sprongen die ooit met auto’s zijn gedaan (en daarom zo leuk)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom hebben sommige auto’s twee tankklepjes – eentje voorop en eentje achter?’

Met deze verborgen functie word je niet meer misselijk als je in de auto op je telefoon kijkt
