
Speciaal is het nieuwe normaal. Ford heeft niet minder dan zeven verschillende Heritage Edition-versies uitgebracht sinds de productie van de nieuwe GT eind 2016 begon, maar dit is misschien wel onze favoriet tot nu toe. En niet alleen omdat het de kleuren van Iron Man zijn.
De Alan Mann Heritage Edition is een eerbetoon aan de twee experimentele Ford GT’s uit de jaren zestig. Alan Mann Racing (AMR, niet te verwarren met Aston Martin Racing) bouwde de lichtgewicht racers in 1965 en ’66. Deze Mk1’s waren van aluminium en werden gespoten in de klassieke AMR-kleurstelling. Hoewel ze nooit races wonnen, droegen ze bij aan de ontwikkeling van de Le Mans-winnende Mk2.
De Alan Mann Heritage Edition toont uiteraard een vergelijkbare kleurstelling. Oh, en omdat het een Heritage Edition is, moeten er medaillons met racenummers op zitten. Zonder schilden geen retro, toch? Elders is er veel zichtbaar koolstofvezel op de frontsplitter, de dorpels, de spiegels en de diffuser achter. De lichtgewicht wielen zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Stoepranden waren al geen goede vrienden van je.
Niet iedereen mag de Ford GT Alan Mann Heritage Edition kopen
Het interieur is redelijk ingetogen, met meer koolstofvezel en veel zwart alcantara. Kijk eens naar die rode schakelflippers – heerlijk. Ford zegt dat de Alan Mann Heritage Edition alleen beschikbaar zal zijn voor ‘goedgekeurde’ GT-klanten. Het aantal dat ze willen bouwen, is niet bekend. De productie van de GT zal dit jaar ergens eindigen, dus regel maar snel een exemplaar.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
