
Speciaal is het nieuwe normaal. Ford heeft niet minder dan zeven verschillende Heritage Edition-versies uitgebracht sinds de productie van de nieuwe GT eind 2016 begon, maar dit is misschien wel onze favoriet tot nu toe. En niet alleen omdat het de kleuren van Iron Man zijn.
De Alan Mann Heritage Edition is een eerbetoon aan de twee experimentele Ford GT’s uit de jaren zestig. Alan Mann Racing (AMR, niet te verwarren met Aston Martin Racing) bouwde de lichtgewicht racers in 1965 en ’66. Deze Mk1’s waren van aluminium en werden gespoten in de klassieke AMR-kleurstelling. Hoewel ze nooit races wonnen, droegen ze bij aan de ontwikkeling van de Le Mans-winnende Mk2.
De Alan Mann Heritage Edition toont uiteraard een vergelijkbare kleurstelling. Oh, en omdat het een Heritage Edition is, moeten er medaillons met racenummers op zitten. Zonder schilden geen retro, toch? Elders is er veel zichtbaar koolstofvezel op de frontsplitter, de dorpels, de spiegels en de diffuser achter. De lichtgewicht wielen zijn gemaakt van hetzelfde materiaal. Stoepranden waren al geen goede vrienden van je.
Niet iedereen mag de Ford GT Alan Mann Heritage Edition kopen
Het interieur is redelijk ingetogen, met meer koolstofvezel en veel zwart alcantara. Kijk eens naar die rode schakelflippers – heerlijk. Ford zegt dat de Alan Mann Heritage Edition alleen beschikbaar zal zijn voor ‘goedgekeurde’ GT-klanten. Het aantal dat ze willen bouwen, is niet bekend. De productie van de GT zal dit jaar ergens eindigen, dus regel maar snel een exemplaar.
Meer van TopGear


De eigenaar van deze Nederlandse Ford moest na drie jaar ineens 100.000 euro belasting aftikken

VIDEO: Rijden in de Ford GT Mk IV circuitauto met ruim 800 pk

Ford won de 24 Uur van Le Mans met de verkeerde auto in 2016

Deze Ford GT40 kreeg de supercharged V8 uit de Mustang GT500

Kijk hoe een straatauto (met gemak) de 500 km/u aantikt

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Fred (37) komt helemaal tot rust als hij 3 uur op een vastgeroest moertje staat te vloeken

Wist je dat er een groot verschil is tussen ‘Bimmer’ en ‘Beemer’ als je op een hippe manier ‘BMW’ wilt zeggen?

Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen

Blijkbaar maakt iedereen deze simpele fout als ze een nieuwe auto kopen (en dat is niet goed voor je motor)

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen
