
Ford-baas Jim Farley is een echte petrolhead. Het lijkt erop dat hij de meeste van zijn weekenden doorbrengt achter het stuur van een Shelby Cobra of GT40 op een of andere meeting van klassieke raceauto’s. Dus toen Farley zei dat de nieuwe Ford Mustang GTD ontworpen was om de AMG GT Black Series en de Porsche 911 GT3 RS het leven zuur te maken, spitsten wij onze oren. Want ja: dit is een musclecar met een F1-achtig DRS-systeem.
De GTD heeft een 5,2-liter V8 met supercharger, goed voor meer dan 800 pk, en al die power wordt naar de achterwielen gestuurd via een achttraps Tremec-versnellingsbak met dubbele koppelling. Hij krijgt ook een inwendige achterwielophanging en chique ASV–dempers (Adaptive Spool Valve) van Multimatic – de volgende generatie van de dempers die in de Ford GT zitten.
Wat kost de Ford Mustang GTD?
Daarnaast zijn er koolstofkeramische remmen en gegoten magnesium wielen. Dit is in feite een Mustang GT3-raceauto die de ketenen van de reglementen van die klasse heeft afgeworpen. Doelstellingen? Een rondje ’Ring in minder dan 7 minuten en een prijskaartje van 300.000 dollar. We zijn vooralsnog het meest geïnteresseerd in dat eerste.
Meer van TopGear


Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Waarom de Hyundai Ioniq 5 N onze Auto van het Jaar 2023 is

Waarom de Lightyear 0 voor ons het Traantjewegpinkmoment van 2023 is

Waarom de versnellingsbak van Koenigsegg de beste innovatie van 2023 is

Waarom Max Verstappen wat ons betreft de topscorer van 2023 is

Waarom de Honda Civic Type R de beste performance-auto van 2023 is

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
