‘Alles was geoorloofd’ zijn woorden die we graag in een persbericht lezen. En het zijn woorden die je Vaughn Gittin Jr. niet twee keer hoeft te zeggen. Hoewel de automatische vertaling van Google beweert dat de beste man een ‘professionele zwerver’ is, houden wij het liever bij de Engelse term: drifter. Hij startte een tijd geleden het bedrijf RTR Vehicles op en specialiseert zich in het verbouwen van Fords. De Mustang Mach-E 1400 is zijn nieuwste creatie.
Samen met Ford ontwikkelde Vaughn Gittin Jr. de bijna idiote Mustang Mach-E 1400. In plaats van twee elektromotoren heeft deze vol-elektrische SUV er zeven. Vier daarvan zitten aan de achteras en de rest zit voorop. Het totale vermogen is 1.419 pk. Hoe lang het 56,8-kWh nikkel-mangaan-kobalt-accupakket meegaat, laat zich raden. In de Mach-E op de foto’s zitten 10.000 arbeidsuren. Het is direct ook het enige exemplaar dat Ford zal bouwen.
Het chassis en de aandrijflijn van de Ford Mustang Mach-E 1400 zijn modulair, zodat het team eenvoudig zaken kan wisselen. ‘Voor driften worden er andere draagarmen en een gewijzigde stuurinrichting gemonteerd. Dit maakt extreme stuurhoeken tijdens het driften mogelijk. De vermogensafgifte kan gelijkmatig worden verdeeld tussen de voor- en achteras. Het is ook mogelijk om al het vermogen naar alleen de voor- of achteras te sturen’, zo zegt Ford.
Bij een snelheid van 257 km/u genereert de Ford Mustang Mach-E 1400 een gigantische 1.000 kilo aan downforce. Er is een handrem aanwezig voor het betere driftwerk en de motorkap is van een nieuw soort organisch composietvezel. ‘Toen ik achter het stuur van deze auto kroop, veranderde mijn kijk op vermogen, koppel en grip volledig’, zegt Vaughn. Het hoge gegil van de Mach-E 1400, daar moeten we wel even aan wennen. Wanneer mogen wij, Ford?
Shelby heeft op 17 september 2020 geschreven:
What an ugly piece of crap, I don`t hope this shit goes in production.
First the front of the new Camaro and now they rape the Mustang, the designers of these cars needs to get fired immediately!