Zag iemand hem vóór het Goodwood Festival of Speed aankomen? Waarschijnlijk niet. Bij het autofeestje in Engeland liet Ford de Mustang Mach-E Rally al zien in een camouflerende kleurstelling. Vandaag is het kleurenschema eraf geschraapt en wordt de rally-uitvoering van de elektrische SUV echt onhuld. Je kunt hem straks gewoon bij de dealer bestellen en je mag er mee de openbare weg op.

Als we met een deegroller een aantal keer over de opgehoogde auto gaan, vinden we een Mach-E GT. Net als de GT krijgt de Rally twee elektromotoren die goed zijn voor 487 pk. Het koppel stijgt van 860 naar 880 Nm. Er is nog niets bekend over de sprinttijd, maar die zal iets minder dan 4 seconden zijn, net als de GT.

Ford weet wel wat van rallyrijden

Ford heeft een lading vol rallyhistorie om op terug te vallen. En dat doet het merk dan ook. De witte wielen zijn een directe verwijzing naar WRC-auto’s uit het verleden. De dakspoiler is dan weer geïnspireerd op de Focus RS. Verder is de ophanging met 20 millimeter verhoogt en zijn er speciale veren, schokdempers, Brembo-remmen, Michelin-banden en mistlampen in de voorbumper.

Ford Mustang Mach-E Rally (2023)

Om de elektromotoren heel te houden tijdens het offroaden, zijn er beschermplaten rondom aangebracht. Lakbeschadigingen van opspattende steentjes kom je niet meer tegen door een beschermende folielaag. Voor het complete rallyplaatje kun je spatlappen in de wielkasten laten monteren. Zouden wij zeker doen.

Om het pakket compleet te maken, is er voor het eerst in een Ford een speciale rally-rijmodus. Hierdoor is ‘een grotere sliphoek mogelijk’ en zorgt ‘een lineaire gasrespons voor betere controle’, aldus Ford. Met andere woorden: je hebt meer zijwaartse lol en je kunt langer zijwaarts blijven gaan. Alleen maar goede toevoegingen.

Jim Farley over de Ford Mustang Mach-E Rally

Volgens de baas van Ford brengt de Rally-uitvoering ‘de Mustang naar plekken brengt waar hij nog nooit is geweest – naar grind- en onverharde wegen’. Verder is de Mach-E Rally volgens de grote baas ‘puur voor het plezier van het autorijden’ gemaakt. Ergens aan het begin van volgend jaar kun je er eentje bestellen bij de dealer. Wat de prijs gaat zijn, is niet bekend. Hij zal waarschijnlijk duurder zijn dan de Mach-E GT die in Nederland 79.200 euro kost en in België minimaal 83.770 euro.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)