Geïnteresseerden in een nieuwe Ford Puma hadden eigenlijk maar twee keuzes: of de 200 pk sterke ST, of de normale versie met 125 pk. Een middenweg was er niet, tot nu. Ford presenteert de Puma ST Powershift. Dit mag je zien als een wat mildere versie van de ST die bovendien ook een automaat heeft in plaats van een handbak. Leuk voor het verbruik: het is een mild-hybrid.
De Ford Puma ST Powershift krijgt een 1,0-liter driecilinder in plaats van de 1,5-liter driecilinder in de ST-X. Het vermogen is nu 170 pk en het koppel 248 Nm. Daarmee valt hij dus qua vermogen mooi in het gat tussen de ST en normale Puma. Bovendien is het de krachtigste versie van de 1,0-liter EcoBoost tot nu toe.
Er ligt een zeventraps automaat in met een dubbele koppeling. Er zitten flippers achter het stuur om zelf te schakelen. De tijdens het remmen teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een 48-volt lithium-ion batterij. De elektrische ondersteuning zorgt voor 10 extra pk’s. In de hybride Ford Puma ST Powershift moet een sprintje van 0 naar 100 km/u te doen zijn in 7,4 seconden.
Specificaties van de Ford Puma ST Powershift
De Ford Puma ST Powershift krijgt wel de volwaardige ST-uitdossing, inclusief de 19-inch wielen en de logootjes aan de buitenkant. Ook krijgt de auto een sportiever onderstel ten opzichte van de ST-Line en in de uitlaat zit een klep die het motorgeluid dempt. De kleur op de foto’s is trouwens de nieuwe kleur Azura Blue.
Rode stiksels en materiaal dat eruit moet zien als koolstofvezel sieren de binnenkant van de Ford Puma ST Powershift. Ook heb je de sportievere stoeltjes. Als je sprintjes in een rechte lijn toch niet zo boeiend vindt en liever een vriendelijker verbruik hebt (maar wel het plezier in de bochten), dan zal dit niet eens zo’n verkeerde keuze zijn.
Prijs van de Puma ST
Ford maakt binnenkort bekend wat je kwijt bent voor de Puma ST Powershift. Ter indicatie; de sterkere Puma ST X gaat voor 46.215 euro. Voor de goedkoopste Puma ben je trouwens 32.840 euro kwijt. De bekendmaking van de prijs kan niet heel lang meer duren. Ergens aan het einde van het tweede kwartaal moeten de leveringen beginnen.
Bersky heeft op 17 maart 2023 geschreven:
Je had ook altijd gewoon de 155pk 1.0 mild hybrid hoor. Die heb ik namelijk.