
Geïnteresseerden in een nieuwe Ford Puma hadden eigenlijk maar twee keuzes: of de 200 pk sterke ST, of de normale versie met 125 pk. Een middenweg was er niet, tot nu. Ford presenteert de Puma ST Powershift. Dit mag je zien als een wat mildere versie van de ST die bovendien ook een automaat heeft in plaats van een handbak. Leuk voor het verbruik: het is een mild-hybrid.
De Ford Puma ST Powershift krijgt een 1,0-liter driecilinder in plaats van de 1,5-liter driecilinder in de ST-X. Het vermogen is nu 170 pk en het koppel 248 Nm. Daarmee valt hij dus qua vermogen mooi in het gat tussen de ST en normale Puma. Bovendien is het de krachtigste versie van de 1,0-liter EcoBoost tot nu toe.
Er ligt een zeventraps automaat in met een dubbele koppeling. Er zitten flippers achter het stuur om zelf te schakelen. De tijdens het remmen teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een 48-volt lithium-ion batterij. De elektrische ondersteuning zorgt voor 10 extra pk’s. In de hybride Ford Puma ST Powershift moet een sprintje van 0 naar 100 km/u te doen zijn in 7,4 seconden.
Specificaties van de Ford Puma ST Powershift
De Ford Puma ST Powershift krijgt wel de volwaardige ST-uitdossing, inclusief de 19-inch wielen en de logootjes aan de buitenkant. Ook krijgt de auto een sportiever onderstel ten opzichte van de ST-Line en in de uitlaat zit een klep die het motorgeluid dempt. De kleur op de foto’s is trouwens de nieuwe kleur Azura Blue.
Rode stiksels en materiaal dat eruit moet zien als koolstofvezel sieren de binnenkant van de Ford Puma ST Powershift. Ook heb je de sportievere stoeltjes. Als je sprintjes in een rechte lijn toch niet zo boeiend vindt en liever een vriendelijker verbruik hebt (maar wel het plezier in de bochten), dan zal dit niet eens zo’n verkeerde keuze zijn.
Prijs van de Puma ST
Ford maakt binnenkort bekend wat je kwijt bent voor de Puma ST Powershift. Ter indicatie; de sterkere Puma ST X gaat voor 46.215 euro. Voor de goedkoopste Puma ben je trouwens 32.840 euro kwijt. De bekendmaking van de prijs kan niet heel lang meer duren. Ergens aan het einde van het tweede kwartaal moeten de leveringen beginnen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “De Ford Puma ST Powershift is een mildere versie van de ST-X”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Gek maar waar: de elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje

Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

De Ford Puma maakt zich met deze facelift klaar voor zijn elektrische debuut

Goederentrein ‘vol met hybrides’ in brand bij Etten-Leur, maar klopt dat wel?

Ford Puma ST

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

Ford Puma ST

De Ford Puma ST is een hoge Fiesta ST

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Deze onverwachtse auto’s worden voor jou een stuk duurder als de handelsoorlog met de VS uitbreekt

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

De populairste auto van vorig jaar verkoopt plotseling voor geen meter meer (en dat is best logisch)

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Dubieuze deepfakevideo van Lewis Hamilton gaat het internet over – check hem hier

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met deze elektrische auto kun je handmatig schakelen

Je had ook altijd gewoon de 155pk 1.0 mild hybrid hoor. Die heb ik namelijk.