
Geïnteresseerden in een nieuwe Ford Puma hadden eigenlijk maar twee keuzes: of de 200 pk sterke ST, of de normale versie met 125 pk. Een middenweg was er niet, tot nu. Ford presenteert de Puma ST Powershift. Dit mag je zien als een wat mildere versie van de ST die bovendien ook een automaat heeft in plaats van een handbak. Leuk voor het verbruik: het is een mild-hybrid.
De Ford Puma ST Powershift krijgt een 1,0-liter driecilinder in plaats van de 1,5-liter driecilinder in de ST-X. Het vermogen is nu 170 pk en het koppel 248 Nm. Daarmee valt hij dus qua vermogen mooi in het gat tussen de ST en normale Puma. Bovendien is het de krachtigste versie van de 1,0-liter EcoBoost tot nu toe.
Er ligt een zeventraps automaat in met een dubbele koppeling. Er zitten flippers achter het stuur om zelf te schakelen. De tijdens het remmen teruggewonnen energie wordt opgeslagen in een 48-volt lithium-ion batterij. De elektrische ondersteuning zorgt voor 10 extra pk’s. In de hybride Ford Puma ST Powershift moet een sprintje van 0 naar 100 km/u te doen zijn in 7,4 seconden.
Specificaties van de Ford Puma ST Powershift
De Ford Puma ST Powershift krijgt wel de volwaardige ST-uitdossing, inclusief de 19-inch wielen en de logootjes aan de buitenkant. Ook krijgt de auto een sportiever onderstel ten opzichte van de ST-Line en in de uitlaat zit een klep die het motorgeluid dempt. De kleur op de foto’s is trouwens de nieuwe kleur Azura Blue.
Rode stiksels en materiaal dat eruit moet zien als koolstofvezel sieren de binnenkant van de Ford Puma ST Powershift. Ook heb je de sportievere stoeltjes. Als je sprintjes in een rechte lijn toch niet zo boeiend vindt en liever een vriendelijker verbruik hebt (maar wel het plezier in de bochten), dan zal dit niet eens zo’n verkeerde keuze zijn.
Prijs van de Puma ST
Ford maakt binnenkort bekend wat je kwijt bent voor de Puma ST Powershift. Ter indicatie; de sterkere Puma ST X gaat voor 46.215 euro. Voor de goedkoopste Puma ben je trouwens 32.840 euro kwijt. De bekendmaking van de prijs kan niet heel lang meer duren. Ergens aan het einde van het tweede kwartaal moeten de leveringen beginnen.
Eén reactie op “De Ford Puma ST Powershift is een mildere versie van de ST-X”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Gek maar waar: de elektrische Ford Puma krijgt het onderstel van een bedrijfsbusje

Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

De Ford Puma maakt zich met deze facelift klaar voor zijn elektrische debuut

Goederentrein ‘vol met hybrides’ in brand bij Etten-Leur, maar klopt dat wel?

Ford Puma ST

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

BPM moet verdwijnen: worden Mustangs en M4’s eindelijk goedkoper in Nederland?

Een van de leukste ‘normale’ auto’s van Nederland gaat binnenkort uit productie

Volkswagen deelt pijnlijke sneer uit, maar kiest een opvallend slachtoffer

Ford Puma ST Powershift review: Hoe goed is de snelle Puma als je niet de handbak neemt?

Ford Puma ST

De Ford Puma ST is een hoge Fiesta ST

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Een van de mooiste en dikste Mercedessen aller tijden kost nu nog maar 10.000 euro

Ook als je niet vlakbij de grens woont, is tanken in Duitsland goedkoper

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Je had ook altijd gewoon de 155pk 1.0 mild hybrid hoor. Die heb ik namelijk.