Het rijden met een pick-up is een machtige ervaring, maar is een groot nadeel. Je rijdt de constant met een grote, zware en dorstige auto. Zeker als je veel in stedelijke omgevingen rijdt, zul je je erover verbazen hoe inefficiënt een pick-up kan zijn. Nu zal niemand die een RAM 1500 (op de zaak) koopt zich druk maken over het verbruik (want LPG-tank), maar het blijft gewoon zonde. Je hebt wel het verbruik van een supercar, maar bij lange na niet de prestaties.
De Ford Ranger PHEV is een bijzonder geval. Voor zover weten is het de eerste pick-up met plug-in hybride aandrijflijn. De benzinemotor is een 2,3 liter grote Ecoboost-viercilinder met turbo. In de behuizing van de tientraps automaat zit een 101 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen is 279 pk en het systeemkoppel bedraagt maar liefst 690 Nm. Dat is meer vermogen dan de Ranger met dieselmotor en meer koppel dan de Ranger met benzinemotor.
Handig om het bier koud te zetten (of aan de slag te gaan)
Het grote voordeel is dat de elektromotor op lage snelheden de aandrijving voor zijn rekening neemt. Pas op hogere snelheid komt de verbrandingsmotor erbij. Een ander voordeel is dat je die accu ook voor andere doeleinden kunt gebruiken, mits je het Power Pro-pakket hebt aangevinkt. Dan kun je een Dremel erop aansluiten, of een karaoke-apparaat en koelkast met een krat Dommelsch. Deze voorziening kennen we van de elektrische Ford F-150 Lightning.
Het is niet de meest moderne of volumineuze batterij. Op een volle accu is het mogelijk om 45 kilometer te rijden, het laden duurt maar liefst 4 uur. Natuurlijk ga je niet om de 45 kilometer nog eens 4 uur wachten. Je moet de Ranger elke nacht aan de stekker zetten, zodat je voor 45 kilometer aan ondersteuning hebt. Ook heb je de mogelijkheid om elektrisch te rijden. Stel, je bent een (succesvolle) marktkoopman, dan kun je met de Ranger PHEV de binnenstad in.
Lees ook: Dit is de duurste bedrijfsauto van Nederland
Naast de aandrijflijn is er nog iets nieuws aan de Ford Ranger. Dat is namelijk de ‘Stormtrak’-uitvoering. Het is het nieuwe absolute topmodel van de range. Deze heeft 18-inch wielen, honinggraatgrille en striping. Die striping voegt waarschijnlijk nog 10 pk toe. Verder kun je ‘m herkennen de Matrix-ledkoplampen en dat vernuftige rek achterop. Ook zijn er twee unieke kleuren voor de Stormtrak: Chill Grey (grijs) en Agate Black (zwart). Hier hadden we liever felgroen en knaloranje gezien.
Krijgt de Ford Ranger PHEV een laag BPM-bedrag?
Prijzen zijn nog niet bekend, maar wel wanneer de Ranger PHEV naar Nederland komt, namelijk in het voorjaar van 2025. Dat komt goed uit, want dan zullen de bedrijfswagens met dieselmotor op hun retour zijn, terwijl er dan absoluut (fiscale) ruimte is voor een plug-in hybride. Vanaf 2025 moet er ook BPM worden betaald op bedrijfswagens. Dat gaat per gram CO2.
Een PHEV heeft een aanzienlijk lagere uitstoot in de meting, dus zal aanzienlijk lager worden belast. Ook de Transporter krijgt bijvoorbeeld een plug-in hybride aandrijflijn. De nieuwe pick-up van Ram heeft ook een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar die schijnt niet heel goed uit de keuring te komen. De elektrische Ford F-150 Lightning heeft géén uitstoot, maar die is van zichzelf al duur. Is deze nieuwe Ranger PHEV dan het liefje van de ondernemers volgend jaar?
Reacties