
De Ford Ranger Raptor was altijd een gek dingetje. Enerzijds droeg hij de genen van een van de Amerikaanste pick-ups ter wereld, de F-150 Raptor, maar anderzijds had ie dan weer een zeer Europese en ietwat flauwe 2,0-liter diesel. De nieuwe Ranger Raptor lijkt niet alleen meer op zijn grote broer, motorisch komt hij ook meer overeen. De nieuwe heeft niet alleen een dieselmotor in het aanbod, er komt ook een 3,0-liter V6-benzine bij.
De nieuwe Ford Ranger Raptor krijgt dus een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Het vermogen van 288 pk is redelijk bescheiden, maar de motor moet het dan ook vooral hebben van zijn 491 Nm aan koppel. De vierwielaandrijving is permanent en de pick-up komt altijd als automaat. Achterop zit een sperdifferentieel dat zijn vermogen krijgt via een tweetraps tussenbak.
De pas onthulde Ford Bronco Raptor krijgt ook een 3,0-liter V6 met twee turbo’s, maar deze is goed voor meer dan 400 pk. Er zit dus nog wel meer vermogen in de zescilinder voor de handige tuner. Zaken als topsnelheid en 0-100-tijd zijn nog niet bekend, al zegt Ford dat de Ranger Raptor net zo hard sprint als een hete hatchback, maar dan op het onverharde.
Rijmodi Ford Ranger Raptor
Voor elke denkbare ondergrond is er wel een rijmodus, waarbij de Baja-stand de leukste moet zijn. Dit is de modus die je kiest als je heel hard door de woestijn wilt boenderen, waarbij er geen garantie is dat de wielen te allen tijde de grond blijven aanraken. Ook is er Trail Control, wat een soort cruisecontrol is voor het onverharde. Door dit aan te zetten, kan de bestuurder zich focussen op het terrein terwijl de auto een constante snelheid aanhoudt tot 32 km/u.
De Ford Ranger Raptor oogt daarnaast een stuk stoerder dan de normale Ranger en uiteraard is het onderstel volledig aangepast voor het betere offroadwerk. Een actief uitlaatsysteem zorgt voor een passende akoestische ondersteuning wanneer het nodig is. De nieuwe pick-up komt als het goed is dit jaar al. In 2023 komt de dieselversie naar Europa. De prijzen volgen later. Het is overigens altijd de versie met vier deuren.
Meer van TopGear


Is de Ford Ranger PHEV de enige pick-up die volgend jaar nog verkocht wordt in Nederland?

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

Ford Ranger Raptor Special Edition

Nieuwe Ford Ranger is nu een kleine F-150

APG Ford Ranger Prorunner voor extreme hoveniers

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De bestverkochte moderne Ford gaat terugkeren (maar niet iedereen zal blij zijn)

Dit saaie Nederlands koopgedrag waait nu ook over naar andere landen zoals de VS

Ford Ranger Raptor review: Een van de leukste bedrijfsauto’s van dit moment

Hennessey Ranger VelociRaptor krijgt Focus RS-power

Ford Ranger Raptor is een dieselbaby

Hoe de Belastingdienst per ongeluk de Nederlandse wegen veiliger heeft gemaakt

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De populairste pick-up van Nederland krijgt weer een dikke V8-motor

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Wereldwijd zijn er nog geen 25 mensen die deze briljante auto willen bestellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig
