Frankrijk verdubbelt CO2-belasting in 2021

Nederland: 'Hou m'n wijn vast'

BMW M5 Competition 2020 Facelift (G30) op het circuit
Foto('s): BMW

Dit moet zijn hoe het voelt als iemand in de sportschool bijna een ader laat springen van inspanning, met een gewicht dat voor jou slechts onderdeel is van de warming-up. Volgend jaar verdubbelt Frankrijk de CO2-belasting voor auto’s met een hoge uitstoot. Dit jaar kon een Franse koper van een nieuwe auto rekenen op maximaal 20.000 euro extra belasting. Volgend jaar wordt dat maximaal 40.000 euro voor auto’s met een uitstoot van 225 of meer gram CO2 per kilometer.

We snappen heel goed dat de Fransen zich hierover opwinden. Het is een verdubbeling van de belasting. En de belasting voor een auto die precies 225 gram uitstoot, is in Nederland lager dan in Frankrijk. Hier betaal je zo’n 30.000 euro BPM (en dan nog BTW, niet te vergeten) en aldaar ben je dus al 40.000 euro kwijt. Maar voor auto’s die nog meer uitstoten, is Nederland onverminderd Koning Belastingen. Voor een Audi RS 6 met 282 gram uitstoot mag je bijna 60.000 euro BPM aftikken, plus nog 20.000 euro BTW.

Voor een Bugatti Chiron betaal je hier ruim 400.000 euro BPM, oftewel tien keer meer dan in Frankrijk. Voor een beetje leuke Rolls-Royce ga je al ruim over de 100.000 euro BPM heen. Als je een BMW M5 wilt in Nederland, betaal je ook zo’n 40.000 euro BPM, dus dat loopt redelijk gelijk op. Trouwens: voor auto’s met minder dan 130 gram uitstoot geldt de Franse taks niet – en dat is hier wel anders. Goed, als ze in Frankrijk nog eens serieus worden over de CO2-belasting, mogen ze ons altijd bellen.

Reacties
  1. Max Pierey zegt op 16 oktober 2020 om 21:14:

    Dus…?

  2. Dolf zegt op 29 september 2020 om 21:06:

    Mijn Mercedes 250 cdi (142 g CO2) kost 462 per 3 maanden MRB !!!!! een liter V-power diesel 1,30 per liter terwijl het af raffinaderij (dus met de winst van de olieclub er al in) 0,61 cent…..

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken