Moderne auto’s zijn in veel opzichten beter dan hun voorgangers. Ze zijn veelal sneller, schoner, veiliger en geavanceerder. Het is echter niet alleen maar vooruitgang. Een veelgehoord probleem is dat alles via ‘het scherm’ moet en er telkens minder fysieke knoppen zijn. Er is gelukkig goed nieuws: de fysieke knoppen komen weer terug in de auto. Ze vervangen de schermen (uiteraard) niet, maar er is wel degelijk sprake van een terugkeer van fysieke knopjes.
Dat komt voornamelijk omdat de consument er toch niet helemaal weg van is. Het voordeel van een knopje is dat je weet waar je moet drukken om een bepaalde functie te bedienen. Simpele dingen als de stoelverwarming, climate control, cruisecontrol of de radio gaat het makkelijkste met een eenvoudige knop.
Swipen en clicken
Het nadeel van alles in een scherm doen is dat je veelal door menu’s moet swipen en clicken om bij de functie uit te komen die je wil bedienen. Dan ben je behoorlijk vaak afgeleid van het verkeer. Ook halen fabrikanten tegenwoordig de draaiknop weg in de middenconsole om het infotainmentsysteem te bedienen. Daardoor moet je vaak ook nog iets verzitten om goed bij het scherm te komen, dat hoog op het dashboard zit. Ja, een touchscreen kan handig zijn, maar een muis om te bedienen is nooit onhandig.
Volgens Rachel Plotnick is er meer aan de hand. Plotnick is professor en wordt gezien als de ‘knopjes-Guru’ en schrijft er zelfs boeken over. Zij stelt dat mensen ook gewoon moe worden van zo’n groot scherm. De hele dag zit de consument al op de telefoon, computer of laptop door allerlei menu’s te worstelen. Een fysieke knop is dan een verfrissend alternatief om te ‘de-digitaliseren’.
Fysieke knopjes komen terug vanwege veiligheid
Plotnick stelt dat er nog iets van belang is: veiligheid. Het voordeel van een knop is dat deze zich niet kan verplaatsen. Je kan het volume van de radio of de ontwaseming bedienen zonder de ogen van de weg te halen. Als je voor dat soort simpele acties door allerlei menu’s moet worstelen, is dat minder veilig. Je bent immers vaker aan het kijken naar het scherm dan zou moeten voor zo’n handeling.
Lees ook: RDW en Euro NCAP zorgen binnenkort voor minder schermen en meer fysieke knoppen
Het is logisch dat fabrikanten het liefst alles via een scherm doen, dat is verreweg het goedkoopst. Als een auto een optie niet heeft, is deze niet zichtbaar in het menu. Dat is makkelijker op de productielijn dan allemaal kleine verschillen tussen de auto’s. Tesla is hier zeer bedreven in, mede daardoor ligt de kostprijs per auto relatief laag. Nauwelijks verschillen qua modellen op de productielijn, zeer strakke interieurs. Tesla is ook de enige die niet mee lijkt te doen: zelfs de versnellingsbak gaat via het scherm.
John K heeft op 18 november 2024 geschreven:
Wees nou eens eerlijk knopjes metertjes is toch veel mooier qua uiterlijk dan een screenscherm.Al deze modern gevormde screen bodega’s haalt het toch niet bij een s.g. oud bollig dashboard
RGT8 heeft op 19 november 2024 geschreven:
Helemaal eens John. Het ziet er niet meer uit. BMW met die dubbele schermen erop gezet. Die zouden beter moeten weten. Laat staan die joekels van schermen. Happy met alle knopjes die er voor me zitten. Zelfde geldt voor de volle sturen, daar mag het juust minder met de knoppenbrei.
Hihi heeft op 18 november 2024 geschreven:
I see what you did there!
Een stelletje dinosaurussen vermomd als autojournalisten zit steeds te jammeren. De consument, ikzelf bijvoorbeeld, heb helemaal geen probleem met minder knoppen.
Thomas heeft op 18 november 2024 geschreven:
Precies dit. Het is een gevalletje ‘wij van WC eend’ van iemand die onderzoek naar knoppen. Goh wat een verrassing dat die liever knoppen heeft dan een touchscreen. En die boomers van sommige autobladen praten het zonder enige kritische noot na.
RGT8 heeft op 19 november 2024 geschreven:
De dame is ws prof.ergonomie. Ze zal het geheel onderzoeken van ergonomische zaken in bv auto’s. Het zal haar jeuken op zich wat men gebruikt, maar je wordt minder afgeleid als je geen menu’s op een scherm door hoeft. Laat staan de gappies die mail of socials doornemen in de auto, vaak met de telefoon ergens laag zodat ze veel naar beneden turen (een artikeltje 5 waardig wat mij betreft).
Michael heeft op 19 november 2024 geschreven:
Als je haar gegoogled had (5 sec werk dus echt niet moeilijk) dan had je ook gelijk gezien dat haar boek wat ze volle bak promoot The Power Button heet. Ra ra, waar zal dan toch haar interesse liggen?