In Nederland zijn de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 populaire auto’s. Maar er is een derde telg die eigenlijk nog het gaafst is…”: de Genesis GV60. Genesis kun je het beste zien als het luxemerk van Hyundai, vergelijkbaar met Lexus van Toyota en Audi van Volkswagen. In Nederland kun je de GV60 niet bestellen, maar in de rest van de wereld wel. Er is nu een gefacelifte Genesis GV60 en het wordt eigenlijk hoog tijd dat die naar Nederland komt.
We zien namelijk dat veel mensen die een nieuwe auto kopen, kiezen voor een premiummerk. Met een Audi, BMW of Mercedes-Benz hoef je immers niets meer uit te leggen. Het is niet alleen het imago overigens. Een fraaier interieur, hoogwaardigere afwerking, mooiere materialen zijn altijd fijn. De Genesis GV60 is niet zo markant qua design als de Hyundai of de Kia, maar dat is eigenlijk een groot voordeel. De GV60 is een strakke luxe crossover, geen stylingstatement op wielen.
Gefacelifte Genesis GV60
Voor de mensen die toch voor een BMW iX2, Volvo C40 of Audi Q4 e-tron Sportback gingen, zou de Genesis GV60 een prima alternatief zijn. Zeker deze opgefriste versie met de nieuwe koplampen en bumpers. De lampen zijn uiteraard gesplitst en voorzien van Micro Lens Array-technologie. De meest succesvolle verandering is, wat ons betreft, de in kleur meegespoten onderzijde. Die was eerst zwart, dit toont iets chiquer. Tenslotte zijn er nieuwe velgen.
Ook het interieur van de gefacelifte Genesis GV60 is aangepast. Daar zijn wel behoorlijke stappen gezet. Eigenaren van een EV6 en Ioniq 5 zullen de lay-out herkennen, maar de aankleding is compleet anders. Qua kleuren lijkt er nu ook meer keuze te zijn. Voorheen was het zwart of grijs, maar nu zien we een bruin en blauw interieur. Dat geeft het geheel meer cachet. Dat geldt ook voor het nieuwe enorme scherm, dat maar liefst 27 inch meet in diameter. Geen idee wat je ermee moet, maar jouw buurman heeft het niet.
En de techniek dan?
Dan de techniek van de gefacelifte Genesis GV60. Daarover rept de Zuid-Koreaanse premiumfabrikant niet, maar we gaan ervan uit dat de GV60 dezelfde upgrade krijgt als de Ioniq 5 en EV6. Dat betekent dat de 77,4 kWh-accu komt te vervallen en er eentje met 84 kWh voor in de plaats komt. De oude (eigenlijk de huidige dus) GV60 kon je bestellen met enkel achterwielaandrijving (229 pk) of vierwielaandrijving (met naar keuze 318 pk of 490 pk). De Genesis GV60 komt aan het einde van dit kwartaal op de markt.
Lees ook: Genesis GV60 review: Hoe rijdt de eerste EV van het merk?
De auto die je op deze afbeeldingen ziet, is de Zuid-Koreaanse variant, de Europese versie zal ietsje later volgen, maar we gaan ervan uit dat de wijzigingen identiek zijn. In Nederland is Genesis nog niet leverbaar, maar in Duitsland wordt het merk wel geleverd. Om een idee te krijgen: de huidige GV60 is er vanaf zo’n 55.000 euro. Dus mocht de auto alsnog niet naar Nederland komen, dan kun je de gefacelifte Genesis GV60 redelijk eenvoudig importeren.
Reacties