Deze Genesis GV60 is de eerste EV van het Zuid-Koreaanse merk, en de eerste van drie nieuwe elektrische auto’s die ze het komende jaar willen lanceren. En het is wat ons betreft ook de auto die Genesis eigenlijk als eerste naar Europa had moeten brengen.

Aan die gerecyclede Amerikaanse sedans en SUV’s heeft niemand iets – maar dit is een vooruitstrevend product dat bewijst dat het merk een langetermijnvisie heeft. (Overigens zijn de modellen van Genesis nog niet in Nederland en België te krijgen. Ze trapten hun Europese avontuur vorig jaar allereerst af in Duitsland, Zwitserland en het VK.)

Als de GV60 je een beetje bekend voorkomt, is dat misschien omdat er wel meer dan een paar hints te ontdekken zijn naar iedereens favoriete beige exoot uit Breaking Bad, de Pontiac Aztek. Of het is omdat hij op hetzelfde E-GMP-platform staat als de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Hyundai sloeg vanaf een leeg vel papier een extreme retro-weg in, maar de Kia en Genesis hebben gelijksoortige coupé/crossover-vormen.

Specificaties van de Genesis GV60

Genesis biedt drie uitvoeringen van de GV60 aan – Premium, Sport en Sport Plus – en rust ze allemaal uit met dezelfde riante accu, compleet met 800-volt structuur, zodat je met 350 kW kunt snelladen: in 18 minuten van 10 naar 80 procent.

De Sport Plus is de snelste van het stel, met op elke as een elektromotor, vierwielaandrijving en een erg rap aanvoelende 0-naar-100-tijd van 4,0 seconden. De Sport krijgt twee iets minder krachtige motoren en dus ook vierwielaandrijving, terwijl de Premium die wij hier rijden enkel achterwielaandrijving heeft, met een vermogen van 228 pk.

De Genesis GV60 is slim

Dit is de versie die je wilt, en niet alleen omdat ie je de grootste actieradius biedt: 516 kilometer op een lading, aangezien de batterij slechts één motor hoeft te voeden. Onderweg zou je zweren dat ie vlotter is dan zijn officiële sprinttijd van 7,8 seconden doet vermoeden, en de carrosserie helt in bochten een beetje mee zodat het allemaal niet zo stijf en stug wordt.

Genesis past ook iets toe dat Road Active Noise Control heet. Dit systeem krijgt het voor elkaar om veel herrie van de banden en de wind buiten de cabine te houden, wat de GV60 tot een bijzonder relaxte cruiser maakt. Het meest opvallende element in het interieur is waarschijnlijk die grote kristallen bol op de middenconsole.

Dat is in feite een heel eigenzinnige versnellingspook: als de auto uit staat, geeft ie prachtig sfeervol licht, en wanneer je ’m start onthult ie een draaiknop met je PRND-selectie. Er zijn hierbinnen gelukkig ook voldoende echte knoppen en zelfs een los paneel voor de klimaatcontrole. Oh ja: de Genesis GV60 heeft ook een compleet nutteloze driftmodus, mocht je daar in een auto als deze heel blij van worden.

Nadelen van de Genesis GV60

Nog vliegen in de soep? De kofferruimte is niet bepaald groot te noemen (hoewel je bij deze Genesis GV60 Premium extra bagageruimte krijgt in de vorm van een redelijke frunk) en de prijzen beginnen ongeveer waar de topuitvoeringen van de Hyundai en Kia eindigen. Maar vooralsnog niet in dit hoekje van Europa, dus. Al zou het met dit soort elektrisch geschut zomaar eens niet lang meer kunnen duren voor Genesis aan de deuren van onze markt komt rammelen.

Specificaties Genesis GV60 Premium (2022)


Motor
1 elektromotor
228 pk
350 Nm
77,4 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,0 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
516 km (WLTP)
Laadtijd
8 uur bij 11 kW
18 min. bij 350 kW (10-80%)
Afmetingen
4.515 x 1.890 x
1.580 mm (l x b x h)
2.900 mm (wielbasis)
1.975 kg
53 + 432 l (bagage)
Prijzen
niet leverbaar (NL)
niet leverbaar (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)