
Mensen herkennen vaak gezichten in auto’s (pareidolie noemen ze dat ook wel), maar binnenkort gaan auto’s ook gezichten herkennen van mensen. Het nieuwste model van Hyundai’s luxedivisie Genesis vervangt met gezichtsherkenning de conventionele autosleutel. In ieder geval om de deuren van het slot te halen. Omdat de Genesis GV60 weet wie instapt, kan hij gelijk de positie van de stoel aanpassen. De gezichtsherkenning werkt met Near Infra-Red (NIR) en werkt dus prima in het pikkedonker.
Nog wel de autosleutel nodig om te starten na gezichtsherkenning
Een brede sociale kring heeft de Genesis GV60 niet, het systeem herkent maar twee gezichten. De auto starten met je gelaat, dat kan nog niet. Wat wel kan, als je dapper genoeg bent, is de autosleutel ín de auto laten liggen en de auto op slot doen met je hoofd. Dan gaat de Genesis alleen open als hij een bekend gezicht ziet. De sleutel in de auto laten liggen, klinkt ons als een lastig verhaal voor de verzekering bij diefstal. Als je even kort een duik wilt nemen onderweg, kan het wel handig zijn.
Met vingerafdruk erbij is de sleutel helemaal overbodig
In de GV60 plaatst Genesis tevens een vingerafdrukscanner. Hiermee kun je de auto wel starten. Dan haal je de auto van het slot met gezichtsherkenning en start je de auto met je vingers. De gezichts- en vingerherkenning zal later in andere modellen van Genesis verschijnen. Het luxemerk van Hyundai is al langere tijd actief in bijvoorbeeld Amerika en komt binnenkort naar Europa. Wanneer (en of) het merk naar Nederland komt, is nog niet bekend. Het merk begint in Duitsland, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.
Meer van TopGear


Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Genesis GV60 review: Hoe rijdt de eerste EV van het merk?

Genesis GV60 komt naar Europa

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Genesis GV80 Coupé Concept is de zoveelste coupé-SUV-achtige

Genesis GV60 vs Polestar 2: welke elektrische nieuwkomer moet je kiezen?

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Waarom het beter is om iets harder te rijden met een elektrische auto richting je vakantie

Je kunt straks ook rode verlichting aan de voorkant van een auto gaan zien – dit is waarom

Waarom 1160 matrixborden in Nederland niet aan geven hoe hard jij mag rijden (terwijl de snelheid wel geldt)

Zo weet je alle over de GP Oostenrijk 2025 in minder dan 120 seconden

Waarom je morgen deze snelwegen in Nederland beter kunt vermijden

De best verkochte auto ter wereld is nu geen Tesla meer
