De Briggs Automotive Company – algemeen bekend als BAC – heeft de nieuwste versie van zijn Mono onthuld, en het grote verhaal is: hij zal waarschijnlijk nog steeds behoorlijk briljant zijn. Want op het eerste gezicht heeft BAC niet geknoeid met het de propositie. Het is nog altijd een lichte eenzitter die letterlijk ‘enkelvoudige’ rijplezier biedt.
BAC vertelt ons dat de nieuwe Mono ‘de kern van het aanbod van het merk’ zal vormen. Dit zal dus de instapper zijn. De 2,5-liter benzinemotor van Ford wordt overgedragen van de oude BAC Mono in de nieuwe. Aan de koolstofvezel panelen is grafeen toegevoegd, waardoor de auto nu 9 kilo lichter is dan voorheen. De gewichtsverdeling is 41:59 met het meeste gewicht achterin.
Het is geen standaard Mondeo-motor
De motor krijgt gesmede drijfstangen en zuigers, scherpere nokkenassen en opgewaardeerde klepveren en – van groot belang – individuele gasklephuizen. Er is ook een nieuwe koolstofvezel luchtfilterhouder, dus geluid zou geen probleem moeten zijn. Het vermogen is nu 320 pk en het koppel is 313 Nm, wat zo’n 5 pk meer is dan eerst.
Klinkt niet als veel vermogen, totdat je je herinnert dat de BAC Mono evenveel weegt als een chique sportschoen. Of in technische termen: 570 kilo, wat 10 kilo lichter is dan de uitgaande auto. De achterwielen worden aangedreven via een sequentiële transmissie met zes versnellingen. De nieuwe Mono legt 0-100 km/u af in 2,7 seconden, een tiende sneller dan de vorige versie.
De BAC Mono ligt nog beter op de weg
BAC heeft ook de ophanging voor de nieuwe Mono aangepast, de geometrie verfijnd. Hierdoor zou de achterkant 50 procent minder moeten inzakken bij het accelereren en 50 procent minder moeten duiken vóór bij remmen. In wezen vergroot de nieuwe Mono zijn al bovennatuurlijke vermogen om van richting te veranderen als een boze huisvlieg. De tweeweg instelbare dempers zijn ook aangepast.
Er is werk verricht aan het verfijnen van de heerlijke vorm van de Mono, met inspiratie van de snellere Mono R. BAC zegt dat de nieuwe ontwerpvorm ‘subtieler’ is met een haaienneus vóór en een geoptimaliseerde spoiler áchter. We zijn benieuwd naar de aangepaste versie van de Mono R. Die zal later ook nog wel volgen.
Reacties