Genesis G70 wil een stukje Duitse taart

Koreaanse sportsedan komt 3-series en A4's opjutten

Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Foto('s): GenesisGenesis G70
Genesis G70
Genesis G70
Genesis G70
Genesis G70
Genesis G70
Genesis G70
Genesis G70

De onweerstaanbaar zoete geur van Schwarzwälder Kirschtorte walmt kennelijk door de straten van Zuid-Korea, want na Kia komt nu ook Hyundai met een aanval op Duitse sportsedans. Of beter gezegd: Hyundai’s verse, afgesplitste luxemerk Genesis. Deze Genesis G70 is bedoeld als rivaal voor de BMW 3-series, Audi A4’s en Mercedes C-klasses van deze wereld.

Genesis is in Europa nog niet echt bekend, maar ze hebben inmiddels al aardig wat hoogwaardige-luxe-ervaring opgedaan. Met de grotere G80 (ooit bekend als Hyundai Genesis) en de enorme G90, die in eerste instantie als Hyundai Equus door het leven ging, timmeren ze in de VS en Azië al een aantal jaar aan de weg. De Genesis G70 – licht gebaseerd op de New York Concept van vorig jaar – moet deze ambitie nu naar de compactere klasse doortrekken.

Waarom kan mij dit iets schelen?

Omdat deze auto op dezelfde basis staat als de Kia Stinger. En daarvan weten we inmiddels dat ie a) er bijzonder goed uitziet, en b) bijzonder goed rijdt. De Genesis G70 heeft z’n specs dan ook mee: achterwielaandrijving, volop infotainment en connectiviteit, en een drietal interessante motoren.

Europeanen zullen vooral de 2,2-liter turbodiesel (202 pk) en de 2,0-liter turbo-benzinemotor (252 pk) waarderen, maar voor de liefhebbers is er ook een Sport-versie met 3,3-liter V6 te krijgen. Die levert 370 pk, gaat van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden en duwt door tot een top van 270 km/u. Torque-vectoring en een mechanisch sperdifferentieel zorgen mede voor passend weggedrag.

Wanneer komt de Genesis G70?

Volgens de Koreanen kunnen we begin 2018 meer nieuws verwachten ‘over overzeese markten, waaronder Noord-Amerika, Rusland en het Midden-Oosten’. Aha. In dat lijstje lijkt een niet onbelangrijk continent te ontbreken. Het is dus nog niet bekend of en wanneer de auto naar Europa komt. Misschien dat Genesis nog heel even de moed bij elkaar moet rapen om de Duitse drie op hun eigen terrein aan te vechten.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken