Als het gaat om grote en luxe GT’s, is de spoeling heel erg dun geworden. Ja, er is een Mercedes SL, maar die is tegenwoordig sportiever dan ooit. Een S-Klasse coupé of cabrio is er niet meer. Jaguar verkoopt in zijn geheel geen auto’s meer en de Lexus LC is niet meer leverbaar in Nederland. Voldoende reden voor Hyundai om in dat gat te springen. Dat doen ze niet onder hun eigen merknaam, maar onder het luxemerk: Genesis.

Genesis is nog niet actief in Nederland, maar al wel in Duitsland. Ze verkopen voornamelijk sedans, SUV’s én een hele gave shooting brake. Die auto’s die ze nu verkopen zijn weliswaar functioneel, maar bij een luxemerk horen ook auto’s die tot de verbeelding spreken. De onlangs onthulde Genesis X Gran Coupé en Gran Convertible zijn daar uitstekend voor geschikt.

Waarom kunnen deze twee modellen er dan wel komen?

Nu laat Genesis geregeld een mooie conceptauto zien. In veel gevallen zijn het echt conceptauto’s: dus echte studiemodellen. Maar met deze twee pareltjes zit het toch iets anders. Dat komt namelijk door de technische basis. Zowel de coupé als de cabrio zijn namelijk gebaseerd op een bestaand model, de Genesis G90. Dat is de grootste sedan van het merk en een concurrent voor de Audi A8 en BMW 7-serie.

Genesis X Gran Coupé en Gran Convertible

Dit zou betekenen dat het aanzienlijk goedkoper zal zijn om ze te ontwikkelen en te bouwen. Het grootste gedeelte is er immers al. De huidige generatie van de G90 (grappig genoeg is de modelcode ‘RS4’) staat op het M3-platform (en ook die naam verzinnen we niet). Dat betekent een in basis achterwielaangedreven auto met een 3,5-liter V6, goed voor 380 pk. Op zich voldoende voor een auto die je moet zien als cruiser.

Productie Genesis Gran Coupe en Gran Convertible niet uitgesloten

Het mooie is dat het niet uitgesloten is dat deze modellen er gaan komen. Genesis-baas Mike Song laat aan TopGear weten: ‘We willen deze kans aangrijpen als startpunt voor een nieuw decennium, door modellen te presenteren die de ambitie van Genesis op het gebied van hoogwaardige technologie en toekomstig luxe design belichamen.’ Genesis heeft op dit moment meer dan 1,3 miljoen auto’s verkocht wereldwijd en wil dat aantal graag verhogen.

Lees ook: Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Daarmee is het merk behoorlijk op weg om een volwaardige concurrent te worden van Volvo, Lexus en Audi. Dit soort coupé- en cabriomodellen zullen absoluut niet gaan zorgen voor enorme verkoopaantallen, maar dat is het punt niet. Het is een prestigeproject dat ze in staat zijn dit soort auto’s te maken. Kijk naar de Audi R8 of Lexus LC. Ook geen verkoopknallers, maar ze geven het merk wat meer cachet, zodat het leasend volk eerder een crossover van dat merk kiest.

Genesis X in het kort

  • Tiende en elfde conceptauto’s van Hyundai’s luxemerk Genesis
  • Genesis X Gran Coupé is de coupé
  • Genesis X Gran Convertible de cabrio
  • Gebaseerd op bestaande G90 seda

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear