Je wist waarschijnlijk al dat de meest extreme auto’s op de dragstrip een wheeliebar dragen: een soort zijwieltjes, maar dan achterop. De toevoeging zorgt ervoor dat de neus niet te ver de lucht in gaat. We zagen dit al eens eerder mis gaan bij een Fiat 600 met iets te veel vermogen. Misschien is een wheeliebar een goede toevoeging voor de eigenaar van deze Porsche 911 Turbo – anderzijds zouden de beelden minder spectaculair zijn.
Het is ook niet zo gek als je nagaat wat er met deze getunede Porsche 911 Turbo is gebeurd. Hij is namelijk flink onder handen genomen door ByDesign Automotive. Zij hebben het vermogen van de 3,8-liter twin-turbomotor meer dan verdubbeld: van 540 pk naar 1.250 pk. De cilinderinhoud is gegroeid naar 4,0 liter. Nieuwe turbo’s, methanol-injectie, een nieuwe uitlaat, sterkere aandrijfassen, een ruigere koppeling en een nieuwe ECU zitten op de getunede Porsche 911 Turbo. Dit zorgt ervoor dat hij, hou je vast, in 1,7 seconden van 0 naar 96 km/u schiet. Even in perspectief: dat is ongeveer net zo snel als de kersverse Pininfarina Battista Anniversario.
Nog meer gestoorde cijfers
De kwartmijl (want daar kwam hij immers toch voor) kan hij in 8,7 seconden. Dat is ruim een seconde sneller dan een ‘normale’ Porsche 918 Spyder, die in 9,8 seconden over de streep gaat. Serieus snel dus. In deze run komt hij niet aan die cijfers, om overduidelijke redenen. Hier doet de Porsche 911 Turbo de kwartmijl in 9,27 seconden en zijn 0-96-tijd is 2,85 seconden. Mocht je nu zelf een Porsche 911 in de garage hebben staan en wil je ook eens op je achterwielen rijden? Het totale pakket kost je bij deze tuner ongeveer 100.000 dollar. En dat is een hele klap minder dan een 918 Spyder.
Reacties