GMA T.50S Niki Lauda is voor het circuit

De Senna van GMA

Foto('s): GMAGMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAZijkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAAchterkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAAchterkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMASpoiler GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAStuur GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAv
Foto('s): GMADetail GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAVoorwiel GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMASplitter en canard GMA T.50S Niki Lauda 2021
Foto('s): GMAVentilator GMA T.50S Niki Lauda 2021
GMA T.50S Niki Lauda 2021
Zijkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Achterkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Achterkant GMA T.50S Niki Lauda 2021
Spoiler GMA T.50S Niki Lauda 2021
Stuur GMA T.50S Niki Lauda 2021
v
Detail GMA T.50S Niki Lauda 2021
Voorwiel GMA T.50S Niki Lauda 2021
Splitter en canard GMA T.50S Niki Lauda 2021
Ventilator GMA T.50S Niki Lauda 2021

Deze week zou F1-kampioen Niki Lauda 72 jaar zijn geworden. Gordon Murray, zijn teamgenoot bij Brabham, brengt daarom een ode aan de legendarische coureur, die overleed in 2019. Dit is de GMA T.50S Niki Lauda – de circuituitvoering van de T.50. Gordon Murray Automotive bouwt slechts 25 exemplaren. Hij is lichter, luider, sneller en veel minder straatlegaal dan de auto waarop hij gebaseerd is. Het prijskaartje: 3,6 miljoen euro.

Laten we beginnen bij de motor. De 3,9-liter V12 van Cosworth weegt 16 kilogram minder en sprint sneller naar de 12.100 (!) toeren per minuut. De cilinderkoppen, nokkenassen en de compressie werden allemaal herzien. Het nieuwe vermogen is 711 pk, wat ruim 70 pk extra is. Het maximale koppel van 485 Nm komt pas vrij bij 9.000 tpm. Zoals je al geraden had, monteert GMA nog altijd geen turbo’s.

Minder gewicht

Een luchtinlaat op het dak voedt de twaalf individuele gaskleppen. De uitlaat is ontdaan van bijna alle dempers. Het geluid zou in de buurt moeten komen van de tijd dat Niki Lauda wereldkampioen werd. Het infotainmentsysteem, de geluidsisolatie en één van de twee passagiersstoelen verdwenen in de prullenbak (oké, waarschijnlijk zijn ze nooit gemonteerd geweest).

De GMA T.50S Niki Lauda komt niet met een handbak, maar heeft een sequentiële transmissie van Xtrac. De topsnelheid ligt ergens tussen de 310 en 340 km/u. Desgewenst monteert GMA een bak met korte verhoudingen, waarbij de top slechts 270 km/u is. De aerodynamica werd herzien en GMA monteerde nieuwe splitters en spoilers. De ventilator op de bips draait nu 7.000 tpm. Tijdens eerste testen produceerde de auto 1.900 kilo downforce. Dit is teruggeschroefd naar 1.500 kilo. De auto weegt slechts 852 kilo.

De GMA T.50S Niki Lauda bijt niet

Volgens Gordon Murray is dit niet een monster puur voor rondetijden. Hij zou benaderbaar en vriendelijk zijn. Of in makkelijkere termen: als het goed is sta je niet na drie bochten in de vangrail omdat de achterkant besloot de voorkant in te halen. Een fijne eigenschap voor een auto die meer dan 3 miljoen euro kost. Elke GMA T.50S Niki Lauda wordt vernoemd naar F1-overwinningen waar Murray deel van was. De eerste heet Kyalami, vernoemd naar het circuit in Zuid-Afrika.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken