Op dit moment zijn er weinig merken die een hete hatchback in de aanbieding hebben. Ja, de luxemerken Audi, BMW en Mercedes verkopen ze nog, maar bij de volumemerken is het een uitstervend soort. Wat dat betreft, is het bijzonder dat Volkswagen meerdere snelle varianten verkoopt van de Golf. Helemaal bijzonder is dat de snelste Golf, de GTI Edition 50, niet eens de duurste of sterkste Golf is is.

In principe zijn er twee smaakjes. De Golf GTI met 265 pk en voorwielaandrijving en de Golf R met 333 pk en vierwielaandrijving. Dankzij die vierwielaandrijving zit de Golf R sneller op de 100 km/u (meer grip, geen spinnende voorwielen) en dankzij het hogere vermogen is ie sneller in een rechte lijn. Maar toch is de Golf GTI de basis voor een nóg snellere versie in de vorm van de GTI Edition 50, die Volkswagen even over de Nürburgring heeft uitgelaten.

Hoe snel is de snelste Volkswagen van het moment dan?

En wat blijkt, de Golf GTI Edition 50 is de snelste Volkswagen die ze daar ooit hebben gereden. De Golf deed het in een tijd van 7:46.13. Dat is ruim een seconde sneller dan de Golf R, die voor een rondje 7:47.31 nodig had. Nu is dat verschil op een 20,8 kilometer lang circuit te verwaarlozen, maar sneller is sneller. Een belangrijke factor voor de flitsende tijd, is het zogenaamde Performance Package.

Golf GTI Edition 50

Volkswagen heeft nog niet alle details daarvan bekendgemaakt, maar we weten wel dat de gesmede velgen het onafgeveerde gewicht verlagen en het chassis grondig is aangepast. Een andere belangrijke factor is het monteren van de Bridgestone Potenza-semislicks. Dat zijn straatlegale banden, maar wel ontwikkeld voor het circuit. Geen ideale band om op een gure herfstdag mee te forenzen. Ook zijn de remmen lichter.

Hoe komt het dan dat de Golf R trager is dan de Golf GTI Edition 50?

Verder zijn er nog niet veel details bekend van de Golf GTI Edition 50. We verachten dat de basis de GTI Clubsport zal zijn, met 300 pk en de nodige hardware-wijzigingen ten opzichte van de reguliere GTI. Dat is nog altijd minder dan Golf R. Hoe komt het dan dat GTI Edition 50 sneller? Simpel: de pk-gewichtsverhouding zal ietsje gunstiger zijn. De Golf R heeft vierwielaandrijving en dat weegt zo 100 kilo extra. Ook is de Golf R luxer aangekleed.

Lees ook: De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Aangezien de tijden op een droge baan worden verreden, kan de Golf R het voordeel van de vierwielaandrijving niet uitbuiten. Ook wordt er tijdens een recordpoging niet vanuit stilstand geaccelereerd. Ondanks dat de Golf GTI Edition 50 de snelste Golf ooit is, is het niet de snelste auto in zijn klasse. De Honda Civic Type-R doet het in 7:44.88. In alle gevallen is het bloedsnel voor wat in basis keurige familieauto’s zijn.

Eén reactie op “De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)”

Geef een reactie

(verplicht)