
Op dit moment zijn er weinig merken die een hete hatchback in de aanbieding hebben. Ja, de luxemerken Audi, BMW en Mercedes verkopen ze nog, maar bij de volumemerken is het een uitstervend soort. Wat dat betreft, is het bijzonder dat Volkswagen meerdere snelle varianten verkoopt van de Golf. Helemaal bijzonder is dat de snelste Golf, de GTI Edition 50, niet eens de duurste of sterkste Golf is is.
In principe zijn er twee smaakjes. De Golf GTI met 265 pk en voorwielaandrijving en de Golf R met 333 pk en vierwielaandrijving. Dankzij die vierwielaandrijving zit de Golf R sneller op de 100 km/u (meer grip, geen spinnende voorwielen) en dankzij het hogere vermogen is ie sneller in een rechte lijn. Maar toch is de Golf GTI de basis voor een nóg snellere versie in de vorm van de GTI Edition 50, die Volkswagen even over de Nürburgring heeft uitgelaten.
Hoe snel is de snelste Volkswagen van het moment dan?
En wat blijkt, de Golf GTI Edition 50 is de snelste Volkswagen die ze daar ooit hebben gereden. De Golf deed het in een tijd van 7:46.13. Dat is ruim een seconde sneller dan de Golf R, die voor een rondje 7:47.31 nodig had. Nu is dat verschil op een 20,8 kilometer lang circuit te verwaarlozen, maar sneller is sneller. Een belangrijke factor voor de flitsende tijd, is het zogenaamde Performance Package.

Volkswagen heeft nog niet alle details daarvan bekendgemaakt, maar we weten wel dat de gesmede velgen het onafgeveerde gewicht verlagen en het chassis grondig is aangepast. Een andere belangrijke factor is het monteren van de Bridgestone Potenza-semislicks. Dat zijn straatlegale banden, maar wel ontwikkeld voor het circuit. Geen ideale band om op een gure herfstdag mee te forenzen. Ook zijn de remmen lichter.
Hoe komt het dan dat de Golf R trager is dan de Golf GTI Edition 50?
Verder zijn er nog niet veel details bekend van de Golf GTI Edition 50. We verachten dat de basis de GTI Clubsport zal zijn, met 300 pk en de nodige hardware-wijzigingen ten opzichte van de reguliere GTI. Dat is nog altijd minder dan Golf R. Hoe komt het dan dat GTI Edition 50 sneller? Simpel: de pk-gewichtsverhouding zal ietsje gunstiger zijn. De Golf R heeft vierwielaandrijving en dat weegt zo 100 kilo extra. Ook is de Golf R luxer aangekleed.
Lees ook: De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?
Aangezien de tijden op een droge baan worden verreden, kan de Golf R het voordeel van de vierwielaandrijving niet uitbuiten. Ook wordt er tijdens een recordpoging niet vanuit stilstand geaccelereerd. Ondanks dat de Golf GTI Edition 50 de snelste Golf ooit is, is het niet de snelste auto in zijn klasse. De Honda Civic Type-R doet het in 7:44.88. In alle gevallen is het bloedsnel voor wat in basis keurige familieauto’s zijn.
Eén reactie op “De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Bij deze Chinese auto met Nederlands tintje krijg je peperdure velgen voor weinig

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Blijft een golf