
Op dit moment zijn er weinig merken die een hete hatchback in de aanbieding hebben. Ja, de luxemerken Audi, BMW en Mercedes verkopen ze nog, maar bij de volumemerken is het een uitstervend soort. Wat dat betreft, is het bijzonder dat Volkswagen meerdere snelle varianten verkoopt van de Golf. Helemaal bijzonder is dat de snelste Golf, de GTI Edition 50, niet eens de duurste of sterkste Golf is is.
In principe zijn er twee smaakjes. De Golf GTI met 265 pk en voorwielaandrijving en de Golf R met 333 pk en vierwielaandrijving. Dankzij die vierwielaandrijving zit de Golf R sneller op de 100 km/u (meer grip, geen spinnende voorwielen) en dankzij het hogere vermogen is ie sneller in een rechte lijn. Maar toch is de Golf GTI de basis voor een nóg snellere versie in de vorm van de GTI Edition 50, die Volkswagen even over de Nürburgring heeft uitgelaten.
Hoe snel is de snelste Volkswagen van het moment dan?
En wat blijkt, de Golf GTI Edition 50 is de snelste Volkswagen die ze daar ooit hebben gereden. De Golf deed het in een tijd van 7:46.13. Dat is ruim een seconde sneller dan de Golf R, die voor een rondje 7:47.31 nodig had. Nu is dat verschil op een 20,8 kilometer lang circuit te verwaarlozen, maar sneller is sneller. Een belangrijke factor voor de flitsende tijd, is het zogenaamde Performance Package.

Volkswagen heeft nog niet alle details daarvan bekendgemaakt, maar we weten wel dat de gesmede velgen het onafgeveerde gewicht verlagen en het chassis grondig is aangepast. Een andere belangrijke factor is het monteren van de Bridgestone Potenza-semislicks. Dat zijn straatlegale banden, maar wel ontwikkeld voor het circuit. Geen ideale band om op een gure herfstdag mee te forenzen. Ook zijn de remmen lichter.
Hoe komt het dan dat de Golf R trager is dan de Golf GTI Edition 50?
Verder zijn er nog niet veel details bekend van de Golf GTI Edition 50. We verachten dat de basis de GTI Clubsport zal zijn, met 300 pk en de nodige hardware-wijzigingen ten opzichte van de reguliere GTI. Dat is nog altijd minder dan Golf R. Hoe komt het dan dat GTI Edition 50 sneller? Simpel: de pk-gewichtsverhouding zal ietsje gunstiger zijn. De Golf R heeft vierwielaandrijving en dat weegt zo 100 kilo extra. Ook is de Golf R luxer aangekleed.
Lees ook: De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?
Aangezien de tijden op een droge baan worden verreden, kan de Golf R het voordeel van de vierwielaandrijving niet uitbuiten. Ook wordt er tijdens een recordpoging niet vanuit stilstand geaccelereerd. Ondanks dat de Golf GTI Edition 50 de snelste Golf ooit is, is het niet de snelste auto in zijn klasse. De Honda Civic Type-R doet het in 7:44.88. In alle gevallen is het bloedsnel voor wat in basis keurige familieauto’s zijn.
Eén reactie op “De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Deze kleine verandering aan Nürburgring gaat groot verschil maken voor bestuurders

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

In dit uitzonderlijke geval wordt de schade van een crash op de Nürburgring wél gedekt

Uitstappen op het circuit is nog het minst domme wat deze GTI-rijder doet

Telefoonmerk Xiaomi wil Porsche verslaan met deze SU7 Ultra: 1.500+ pk met ‘V8s’- en ‘V6s’-motoren

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Blijft een golf