Een Golf R hoort blauw te zijn en een Golf GTI hoort rood te zijn. Dat staat in het Grote Handboek der Hete Hatchbacks, daar kunnen we ook niets aan doen. Datzelfde handboek dicteert bijvoorbeeld dat Type R’s van Honda in het wit besteld moeten worden. Maar wie de kleine regeltjes achter in het boek leest, ziet dat er een uitzondering is voor Magma Orange. Die kleur is in Nederland officieel nooit leverbaar geweest, en toch staat er een origineel Nederlandse Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop. Daar schuilt uiteraard een geinig verhaal achter.
De Fahrenheit Edition
Eerst even over die kleur. Fans van de GTI zouden deze Golf kunnen herkennen als een Golf GTI Fahrenheit Edition. Deze speciale uitvoering werd in 2006 geïntroduceerd bij de Playboy Mansion en alle 1.200 exemplaren gingen naar de Amerikaanse markt. De auto’s werden gespoten in de kleur Magma Orange, kregen 18-inch velgen, leren bekleding, oranje accenten in het interieur, een DSG-bak en het Europese onderstel. Blijkbaar hadden Amerikaanse GTI’s een zachter onderstel dan de onze. Toevallig weten we dat er minimaal één Fahrenheit Edition geïmporteerd is naar Nederland, maar dat is niet deze.
Speciaaltje voor Pon
Deze GTI is geen Fahrenheit Edition; de oranje accenten in het interieur ontbreken bijvoorbeeld, hij heeft geen oranje reflectoren in de voorbumper en onder de xenon-koplampen zitten sproeiers. Deze Golf GTI is het resultaat van een verzoekje van Volkswagen-importeur Pon aan zijn medewerkers. Hen werd gevraagd om hun auto’s van de zaak in bijzondere kleuren bestellen, zodat ze bijvoorbeeld ingezet konden worden bij evenementen. De eerste eigenaar, destijds salesmanager bij VW, besloot een kleur van de Cross Polo te bestellen op zijn GTI. Bovendien liet hij hem langs tuner Abt brengen voor een vermogenstoename van 40 pk naar 240 pk.
Het is dus toeval dat de kleur hetzelfde is als de Fahrenheit Editions. Incognito ergens heenrijden zat er trouwens niet meer bij – overal waar de Golf ging, werd hij gespot door bekenden en collega’s. Niet altijd even handig, zoals je je kunt voorstellen. Dus toen een dealer aanbood om de auto al na 500 kilometer over te kopen, ging de eigenaar meteen akkoord. Sindsdien is de auto een paar keer van eigenaar gewisseld en staat hij nu met 188.800 kilometer op de teller bij Mulder Car Company in Gouda, waar de verkoper een bekende is van de eerste eigenaar. De vraagprijs is 10.490 euro.
Ro heeft op 12 juli 2020 geschreven:
Flinke vermogenstoename van 40 naar 240 pk haha
Wil ik ook in me polo 6n