
Een Golf R hoort blauw te zijn en een Golf GTI hoort rood te zijn. Dat staat in het Grote Handboek der Hete Hatchbacks, daar kunnen we ook niets aan doen. Datzelfde handboek dicteert bijvoorbeeld dat Type R’s van Honda in het wit besteld moeten worden. Maar wie de kleine regeltjes achter in het boek leest, ziet dat er een uitzondering is voor Magma Orange. Die kleur is in Nederland officieel nooit leverbaar geweest, en toch staat er een origineel Nederlandse Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop. Daar schuilt uiteraard een geinig verhaal achter.
De Fahrenheit Edition
Eerst even over die kleur. Fans van de GTI zouden deze Golf kunnen herkennen als een Golf GTI Fahrenheit Edition. Deze speciale uitvoering werd in 2006 geïntroduceerd bij de Playboy Mansion en alle 1.200 exemplaren gingen naar de Amerikaanse markt. De auto’s werden gespoten in de kleur Magma Orange, kregen 18-inch velgen, leren bekleding, oranje accenten in het interieur, een DSG-bak en het Europese onderstel. Blijkbaar hadden Amerikaanse GTI’s een zachter onderstel dan de onze. Toevallig weten we dat er minimaal één Fahrenheit Edition geïmporteerd is naar Nederland, maar dat is niet deze.
Speciaaltje voor Pon
Deze GTI is geen Fahrenheit Edition; de oranje accenten in het interieur ontbreken bijvoorbeeld, hij heeft geen oranje reflectoren in de voorbumper en onder de xenon-koplampen zitten sproeiers. Deze Golf GTI is het resultaat van een verzoekje van Volkswagen-importeur Pon aan zijn medewerkers. Hen werd gevraagd om hun auto’s van de zaak in bijzondere kleuren bestellen, zodat ze bijvoorbeeld ingezet konden worden bij evenementen. De eerste eigenaar, destijds salesmanager bij VW, besloot een kleur van de Cross Polo te bestellen op zijn GTI. Bovendien liet hij hem langs tuner Abt brengen voor een vermogenstoename van 40 pk naar 240 pk.
Het is dus toeval dat de kleur hetzelfde is als de Fahrenheit Editions. Incognito ergens heenrijden zat er trouwens niet meer bij – overal waar de Golf ging, werd hij gespot door bekenden en collega’s. Niet altijd even handig, zoals je je kunt voorstellen. Dus toen een dealer aanbood om de auto al na 500 kilometer over te kopen, ging de eigenaar meteen akkoord. Sindsdien is de auto een paar keer van eigenaar gewisseld en staat hij nu met 188.800 kilometer op de teller bij Mulder Car Company in Gouda, waar de verkoper een bekende is van de eerste eigenaar. De vraagprijs is 10.490 euro.
Eén reactie op “Kooptipje: Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

VW Golf GTI W12 is een vergeten concept

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Flinke vermogenstoename van 40 naar 240 pk haha
Wil ik ook in me polo 6n