
Een Golf R hoort blauw te zijn en een Golf GTI hoort rood te zijn. Dat staat in het Grote Handboek der Hete Hatchbacks, daar kunnen we ook niets aan doen. Datzelfde handboek dicteert bijvoorbeeld dat Type R’s van Honda in het wit besteld moeten worden. Maar wie de kleine regeltjes achter in het boek leest, ziet dat er een uitzondering is voor Magma Orange. Die kleur is in Nederland officieel nooit leverbaar geweest, en toch staat er een origineel Nederlandse Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop. Daar schuilt uiteraard een geinig verhaal achter.
De Fahrenheit Edition
Eerst even over die kleur. Fans van de GTI zouden deze Golf kunnen herkennen als een Golf GTI Fahrenheit Edition. Deze speciale uitvoering werd in 2006 geïntroduceerd bij de Playboy Mansion en alle 1.200 exemplaren gingen naar de Amerikaanse markt. De auto’s werden gespoten in de kleur Magma Orange, kregen 18-inch velgen, leren bekleding, oranje accenten in het interieur, een DSG-bak en het Europese onderstel. Blijkbaar hadden Amerikaanse GTI’s een zachter onderstel dan de onze. Toevallig weten we dat er minimaal één Fahrenheit Edition geïmporteerd is naar Nederland, maar dat is niet deze.
Speciaaltje voor Pon
Deze GTI is geen Fahrenheit Edition; de oranje accenten in het interieur ontbreken bijvoorbeeld, hij heeft geen oranje reflectoren in de voorbumper en onder de xenon-koplampen zitten sproeiers. Deze Golf GTI is het resultaat van een verzoekje van Volkswagen-importeur Pon aan zijn medewerkers. Hen werd gevraagd om hun auto’s van de zaak in bijzondere kleuren bestellen, zodat ze bijvoorbeeld ingezet konden worden bij evenementen. De eerste eigenaar, destijds salesmanager bij VW, besloot een kleur van de Cross Polo te bestellen op zijn GTI. Bovendien liet hij hem langs tuner Abt brengen voor een vermogenstoename van 40 pk naar 240 pk.
Het is dus toeval dat de kleur hetzelfde is als de Fahrenheit Editions. Incognito ergens heenrijden zat er trouwens niet meer bij – overal waar de Golf ging, werd hij gespot door bekenden en collega’s. Niet altijd even handig, zoals je je kunt voorstellen. Dus toen een dealer aanbood om de auto al na 500 kilometer over te kopen, ging de eigenaar meteen akkoord. Sindsdien is de auto een paar keer van eigenaar gewisseld en staat hij nu met 188.800 kilometer op de teller bij Mulder Car Company in Gouda, waar de verkoper een bekende is van de eerste eigenaar. De vraagprijs is 10.490 euro.
Eén reactie op “Kooptipje: Golf GTI in de kleur Magma Orange te koop”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden

Voel je maar oud: De Volkswagen Golf 5 werd alweer 20 jaar geleden geïntroduceerd

Volkswagen Golf GTI-rijder heeft belachelijk veel geluk op de Nürburgring

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Zo maak je een daily driver (met de bijbehorende viezigheid) goed schoon

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Abt geeft je Audi Q8 een bozer gezicht en 70 pk extra

ABT Audi RS 6 LE Individual is unieker, maar helaas ook duurder

Abt XGT review: Hoe rijdt de straatlegale R8-raceauto op de openbare weg?

De Abt Audi RS 3-S is de versie voor ‘verstandige’ mensen

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring

10 jaar lang was dit de bestverkochte auto van Nederland, gaat dat nu weer lukken?

Kan een lelijke auto mooier worden als je deze lelijker maakt?

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Flinke vermogenstoename van 40 naar 240 pk haha
Wil ik ook in me polo 6n