Wanneer mag je een auto een opvolger noemen? In het geval van een Opel Astra is het duidelijk: de nieuwe Astra is de opvolger van de oude. Maar hoe zit dat bij modellen als de McLaren F1? Moet de opvolger per se van McLaren komen? Is de Speedtail, met de bestuurder in het midden, dan de volgende in de bloedlijn? Of is een nieuw model van de oorspronkelijke bedenker genoeg? Beslis zelf waar je de Gordon Murray Automotive (GMA) T.50 plaatst in de stamboom, duidelijk mag zijn dat de auto nauwverwant is aan de oorspronkelijke F1. De GMA T.50 kan in ieder geval wedrijven met de McLaren F1 als het gaat om relevantie. Dit zou aerodynamisch gezien zomaar de meest geavanceerde straatauto tot nu kunnen zijn – en wellicht de spannendste om in te rijden. De foto die je hierboven ziet, is de eerste officiële afbeelding van de GMA T.50 in vol ornaat, die je dus wel of niet de opvolger van de McLaren F1 mag noemen. Een ongelofelijk aanblik, niet? De 400 millimeter grote ventilator domineert het achteraanzicht en de gehele auto weegt 980 kilo, wat pure hekserij is. De ventilator op de T.50 zuigt de lucht onder de auto vandaan en zorgt daarbij voor downforce. Daarnaast zorgt de ventilator voor koeling en minder luchtweerstand. Het is een uitvinding die Murray voor het eerst toepaste op de Brabham BT46B in 1978. Twee actieve spoilers werken samen met de ventilator om zes rijmodi te bieden. Zo is er een High Downforce Mode voor op het circuit, maar ook een Streamline Mode die de luchtweerstand met 10 procent vermindert en brandstof bespaart. Bij Vmax-mode kun je de maximale topsnelheid bereiken, waarbij een kleine elektromotor zo’n 30 pk extra geeft. In testmodus geeft de T.50 in stilstand een demo van zijn actieve aero.
F1-team Racing Point hielp mee met de ontwikkeling van de aerodynamica. Achterin ligt een op maat gemaakte 3,9-liter V12 met 660 pk en 450 Nm. In de Vmax-modus heb je ruim 700 pk tot je beschikking. De toerenbegrenzer laat de twaalfcilinder zijn gang gaan tot een duizelingwekkende 12.100 toeren per minuut, waarna je waarschijnlijk even een momentje nodig hebt om bij te komen. Het vermogen gaat volledig naar de achterwielen, via een handbak (!) met zes versnellingen. Dit is een auto waar we over twintig jaar nog over spreken. Mei volgend jaar zien we de auto in zijn volledigheid. ‘Ik doe het zoals we het deden met de McLaren F1’, zegt Murray. ‘Er zijn vijf korte versnellingen en een lange zesde, die dient als overdrive. In de zesde zakt het geluid, het brandstofverbruik en eigenlijk alles.’ Murray omschrijft de T.50 overigens zelf wél als de opvolger van de McLaren F1. Gezien de doorgeslagen specificaties, de tweedelige zij- en achterruiten en de drie stoelen waarbij de bestuurder in het midden zit, moeten we hem daar gelijk in geven. Slechts 100 exemplaren van de GMA T.50 zullen het levenslicht zien – en 25 exemplaren die alleen voor het circuit zijn. Reken op prijzen van boven de 2 miljoen euro, zonder belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)