Na een jaar van speculaties, waarin we vrijwel elke maand bekogeld werden met mededelingen dat de komst van F1 naar ons land officieel was, is de kogel eindelijk door de kerk. In 2020 keert Formule 1 terug naar Zandvoort voor de GP van Nederland. Het zal dan 35 jaar geleden zijn dat Niki Lauda de laatste F1-race in Nederland won. De officiële naam is voluit: Heineken Dutch GP van Zandvoort.
Datum van de GP van Nederland
In mei 2020 komt het F1-circus naar Nederland. Het is nog niet zeker op welke dag dit zal zijn. Waarschijnlijk komt de GP vóór Monaco. Als die race in dezelfde week plaatsvindt als dit jaar en we de GP van Nederland twee weken daarvoor plaatsen, komen we uit op 10 mei 2020. Zet die datum alvast met potlood in je agenda, mocht het nog veranderen, dan kun je hem nog uitgommen.
Voor nu is zeker dat de GP van Nederland drie jaar op een rij zal komen. Daarbij is er nog de kans dat er minimaal voor twee jaar wordt bijgetekend. Wat de race op Zandvoort betekent voor de GP van Spanje, is niet bekend. Volgens de geruchten vervalt die race.
Ticketprijzen
Jan Lammers beloofde heel Nederland tijdens de persconferentie op Circuit Zandvoort dat er geen exorbitante prijzen worden gevraagd voor de GP van Nederland. Volgens hem kunnen we marktconforme prijzen verwachten. Het is nog even koffiedik kijken wat de prijzen worden van de tickets voor de race, maar hou zeker rekening met minstens 200 euro. Een schrale troost: een hotel boeken rond die tijd is nog een stuk prijziger.
Aanpassingen aan het circuit
Als je zoveel geld betaalt voor een kaartje en een hotel, wil je natuurlijk niet getrakteerd worden op een bloedsnelle polonaise. Je wilt actie, drama en 1 of 2 spectaculaire (maar niet gevaarlijke) crashes tijdens inhaalpogingen. Ook hier is aan gedacht door de FOM en Circuit Zandvoort. Het circuit gaat namelijk flink op de schop. Er worden minimaal vier bochten aangepast, met als hoogtepunt de Arie Luyendykbocht. Dit wordt een kombocht waar de F1-auto’s met de DRS open doorheen kunnen en zich zo het rechte stuk op kunnen lanceren.
Bereikbaarheid van Circuit Zandvoort
Wil je volgend jaar bij de terugkeer van Formule 1 in Nederland zijn? Kom dan niet met de auto. Dat is de boodschap die we tijdens de persconferentie te horen kregen. De beste opties zijn de trein, de bus en de fiets. Jazeker, het logistieke probleem lossen we lekker op zijn Nederlands op. Het wordt nog net niet aangeraden om per zeilboot te komen, al zou dat een prima oplossing zijn.
PON is de logistieke partner van de GP van Nederland. De importeur die ook Volkswagen importeert, zal leenfietsen inzetten voor mensen die geen zin hebben om uren in de file te staan. De Heineken Dutch GP van Zandvoort moet de sportiefste en de groenste GP van de agenda worden – en dan hebben we het niet alleen over de kleur van het flesje.
We zeggen het niet vaak, maar het is in dit geval misschien ook maar beter om de auto thuis te laten. De kans is groot dat je direct vanaf je parkeerplaats achteraan kan sluiten in de file. Overigens mag je wel met de auto naar de GP van Nederland komen – dat is dus niet verboden.
Over partners gesproken – Talpa is een sponsor van de Heineken Dutch GP van Zandvoort. Vreemd, want Ziggo heeft nog altijd de uitzendrechten. Hoe deze puzzelstukjes in elkaar steken, is voor nu nog even onbekend. Dit is dus nog even afwachten.
De rondetijden van de op Zandvoort
Met de veranderingen aan het circuit, vervallen alle huidige rondetijden. Het huidige ronderecord staat op naam van Max Verstappen. Hij reed in 2017 met de RB8 een algemeen ronderecord van 1.19,511 minuten. Deze tijd zal ongetwijfeld gedecimeerd worden in 2020.
Feiten en cijfers van de GP van Nederland
Lengte: 4,3 kilometer
Aantal bochten: 14
Aantal ronden: 71 (waarschijnlijk)
Meeste overwinningen: Jim Clark (4)
Ronderecord tijdens race: 1:16.538 – Alain Prost, McLaren, 1985
Guido Gilissen heeft op 15 mei 2019 geschreven:
Ik ben blij dat er terug F1-geracet wordt in Zandvoort. Dit circuit verdient dat en het mooiste zou zijn als Max Verstappen zou winnen.
Succes.