Zonder twijfel een van de coolste features op een auto ooit zijn de gullwing-vleugeldeuren op de Mercedes 300 SL uit de jaren vijftig. Andere merken zoals Gumpert, Pagani, DMC en zelfs Mazda volgden in de decennia daarna met hun eigen gullwing-deuren als mooi ontwerpkenmerk. Het grappige is dat de vleugeldeuren op de 300 SL geen stijlelement waren, maar pure noodzaak. De reden voor de deuren zit hem in de naam. De letters ‘SL’ staan voor Super-Leicht, of gewoon Super Licht in het Nederlands. Een grote gewichtsbesparing kon gerealiseerd worden door middel van het spaceframe-chassis. De auto moest zo licht zijn omdat het oorspronkelijk een raceauto was – en een nogal succesvolle. De zijkanten van het buizenframe waren echter zo hoog, dat een normale deur heel kort zou zijn. Om meer instapruimte te creëren, bedacht Mercedes de gullwing-deuren.
De deuren waren niet perfect. Het schijnt dat ze nogal lekten door de scharnieren. En als de auto op zijn kop belandde, dan zat je opgesloten. Dat is de reden waarom de moderne Mercedes SLS AMG springladingen bij de scharnieren heeft – als de auto op z’n kop belandt, schieten de deuren van de auto af. Bij de SLS waren de deuren overigens ook voornamelijk een tof stijlelement.

De Roadster had geen gullwing-deuren

De Mercedes 300 SL Roadster verloor de gullwing-deuren om de simpele reden dat er geen dak was om ze aan te bevestigen. Voor de Roadster gingen ingenieurs aan de slag om het chassis aan te passen, waardoor een lagere dorpel mogelijk was. Het instappen is bij de Roadster dus een stuk makkelijker dan bij de Coupé.

De nieuwe Mercedes SL

Mercedes werkt aan een nieuwe SL als opvolger van de AMG GT Roadster. Vooralsnog is er niets bekend over een coupéversie van de nieuwe Mercedes-AMG SL, dus hou er maar rekening mee dat de kenmerkende vleugeldeuren voorlopig niet terugkeren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)