Wat zeg je? Of we ons niet met de politiek willen bemoeien? Eh, niemand heeft het hier over politiek. We hebben gewoon een lijstje opgesteld van een aantal bochten op Britse circuits waar je, als je niet oppast, best wel hard uit kunt vliegen. Dit zijn 9 harde Britse exits waarvoor je moet oppassen.

1. Paddock Hill, Brand’s Hatch

Je gaat de bocht blindelings in, duikt van de heuvel af en komt ongeveer 37 verschillende soorten g-krachten tegen. Zodra je naar beneden gaat, moet je rekening houden met het hongerige grind aan je linkerkant. Er is een speciale plek in de autosport-hel voor mensen die deze bocht niet aankunnen.

2. The Chicane, Goodwood Motor Circuit

De wanden en de snelheid waarmee je van richting moet veranderen maken van de smalle Goodwood Chicane een verraderlijke bocht die cruciaal is voor je snelheid op het rechte stuk. Op de Revival zie je hier vaak klassieke auto’s zijwaarts de bocht uit komen. Sommige dingen waren beter in die goede, oude tijd.

3. Molecomb, Goodwood Hillclimb

De meest beruchte bocht van de heuvelklim op Goodwood is de Molecomb. Deze heeft in de loop der jaren de ego’s van veel beroemde coureurs en het koolstofvezel van onbetaalbare exoten geproefd. De truc hier is om goed te remmen voordat je het begin van de bocht ziet. Vervolgens moet je geduldig met het gas zijn voordat je een nette lijn heuvelopwaarts kunt zien. Als je het voor de eerste keer doet, neem dan je tijd. En het liefst in iets sterks en stabiels, mocht je een harde Britse exit maken…

4. Taylor’s Hairpin, Knockhill

TopGears eigen Chris Harris doet met deze Ford GT even voor hoe je Taylor’s Hairpin het beste uit kunt komen. Het betreft een rechterbocht die steil omhoog loopt en licht verkant is, waardoor je eerder vol gas kunt gaan dan je denkt. Gebruik de breedte van de baan om de achterkant lekker te laten dansen.

5. Peel, Anglesey

Noord-Wales’ eigen kleine project van bochten-angst. Peel is een bocht naar rechts die een heuvel op loopt en vervolgens naar beneden gaat richting de listige Corkscrew-chicane aan het einde van de ronde. Maar dat is niet het lastigste aan deze bocht. Zorg er vooral voor dat je niet wordt afgeleid door het mooie uitzicht op de Ierse zee.

6. Maggotts/Becketts, Silverstone

Een van de snelste series bochten in de F1. Maggotts/Becketts zorgt ervoor dat coureurs te maken krijgen met meer dan 2 g aan krachten wanneer ze naar links en meteen naar rechts moeten sturen. In de hoop dat de aerodynamica goed zijn werk doet. Op zijn eigen manier is deze bochtenreeks even spectaculair als Eau Rouge, en het vereist net zoveel moed en heldhaftigheid om ‘m met snelheid te nemen.

7. Cascades, Oulton Park

Bocht nummer drie op het circuit van Oulton Park, Cascades, is een linkerbocht van 90 graden op een van de snelste secties. Auto’s vliegen er hier regelmatig genadeloos uit. Goed de bocht uit komen is hier cruciaal, maar het bergafwaarts aanremmen en de lichte klim aan het eind maken het bepalen van je rempunt een klus voor de experts.

8. Craner Curves, Donington Park

De heuvelafwaartse serie bochten van Craner Curves vereist dat de coureur – of de rijder, aangezien Donington nogal eens superbikes verwelkomt – goed vooruit kijkt om voorbereid te zijn en een harde Britse exit te voorkomen. Het gaat allemaal om een flow die de balans van de machine niet verstoort, of je nu op twee of vier wielen rijdt.

9. The Mountain, Cadwell Park

Meteen na een chicane van 90 graden schiet Cadwell Park je de lucht in richting een jump die bekendstaat als The Mountain. Als je de chicane niet goed uitkomt voordat je de lucht in vliegt, wordt het lastig. Een goede landing is cruciaal en vereist veel techniek. Die zal je nodig hebben voor de bochten die volgen…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear