Lekker hè, de geur van zilte lucht bij een nieuwe auto? Je zou het zomaar van iemand kunnen horen in de toekomst, want het blijkt dat de havens in Europa volstaan met onverkochte elektrische auto’s uit China. Sommige exemplaren staan er maar liefst anderhalf jaar stil. En dan moet de nieuwe-autogeur van goede huize komen wil het overleven, vermoeden we.

Volgens Financial Times exporteert China meer auto’s naar Europa dan ze momenteel kunnen verkopen. Bij conventionele automerken is dat niet zo’n probleem, want dan staan de auto’s bij de dealers te wachten op een baasje, maar veel van deze Chinese automerken leveren volgens FT direct aan de kopers. Dus tot de auto’s verkocht zijn, staan ze in de buitenlucht te wachten.

Financial Times schrijft dat de automerken de havens gebruiken als opslag voor hun auto’s en dat de havens veranderen in enorme parkeerplaatsen. De haven van Zeebrugge in België zou bijvoorbeeld een plek zijn waar het nu vastloopt, maar ook in Italië en Griekenland zijn er problemen. Het schijnt zelfs dat sommige auto’s al anderhalf jaar naast de aanlegplaatsen stilstaan. Daar wordt een EV niet beter van.

Er komen veel meer auto’s aan

Het wordt trouwens alleen maar leuker. Reuters meldt dat er een recordaantal nieuwe schepen is besteld om auto’s mee te vervoeren. De Chinese vloot bestaat momenteel uit 33 autotransportschepen, maar dat moeten er 80 worden. En die schepen kopen ze niet voor de sier; de instroom van Chinese auto’s gaat dus alleen maar toenemen.

Automerk BYD heeft sinds het begin van dit jaar bijvoorbeeld zijn eigen roll-on/roll-off (ro-ro) transportschip. Die zie je op de foto boven het bericht. De meeste automerken huren schepen van andere rederijen. Het zegt iets over de ambities van het automerk. De haven die je daar ziet, is niet Zeebrugge, maar ergens in China. Op dit schip van 199,9 meter kunnen 7.000 voertuigen staan.

Niet genoeg vrachtwagens om de auto’s weg te halen

Een andere oorzaak van het probleem zou het gebrek aan vrachtwagens zijn. Er komen letterlijk schepen vol EV’s het land binnen, maar er zijn niet genoeg vrachtwagens om de auto’s naar de dealers en de klanten te brengen. Mocht je nog eens een nieuwe EV uit China in ontvangst nemen, check dan of je aan de hand van het chassisnummer kunt ontcijferen wanneer ie gebouwd is.

Reacties

  • OMG (Onjuist Moet Gestraft) heeft op 13 april 2024 geschreven:

    We weten het al lang. Dumping. China leert nooit. Ik ben oud genoeg om de dumping al 50jr te zien. Is al bevestigd in de EC. In november komt er rapport uit met (straf)maatregelen. PS haha zouden die nieuwe schepen zijn besteld om ze op te halen en de autos: 1) af te zinken op de oceaan? Waar we ze later met deepseamining gaan opvissen voor de zeldzame materialen.. 2) om te bouwen met zonnepalen om ze te verkopen of weg te geven in Afrika? De zonne auto als rijdbare accu voor waterpompen, airco, etc. Haha..

    Reageer
  • SirG1979 heeft op 13 april 2024 geschreven:

    Zodra producten teveel aan oppervlakte bestieren op een haven waar dit effectief niet wordt afgenomen, dan zou er een regel moeten zijn dat ‘s lands overheid de producten mag confisqueren. Per dan, zou in dit geval het product ‘for the good of the country’ mogen worden ingezet. Als volwaardig product hetzij als grondstof. Wellicht dat je dan die Chinese overkill aan troep toch naar een volwaardig Nederlandse of Europese auto kunt (om)bouwen (in Born, bij de oude VDL..)
    En ja.. neem aan dat die grond in de haven ook niet gratis is..

    • Ronald heeft op 13 april 2024 geschreven:

      Jaha maar deze zijn wel co2 neutraal 🤔
      Het is heel bijzonder hoe de Chinezen te werk gaan.
      Geen enkel andere autofabrikant kan dit doen. zo veel overschot aan verscheepe gewoon in een ander land parkeren.
      Deze overschot is nog niet betaald duur rara hoe kan dat.
      Hou er rekening dat wij allemaal massaal bij die Chinezen bestellen en dat er per jaar tig Miljonairs bij komen en deze Chinezen straks de wereld helemaal overnemen.
      We zijn bang voor d’r russen maar ondertussen.

      • @ronald heeft op 14 april 2024 geschreven:

        Dit kan alleen omdat de Chinese overheid alle grote fabrikanten met ontelbare miljarden ondersteunt. Voor de Chinese overheid is het win-win: de Westerse industrie kapot maken en de auto’s als spionage middel kunnen gebruiken.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Yves Steenssens heeft op 13 april 2024 geschreven:

    Voor een E.Car uit China hier arriveert heeft hij al een aardige energiekost achter zich …..ten eerste de energiekost productie bedraagt gemiddeld 1/4 van de aankoopprijs …de verplaatsing ….0,5 ton brandstof heen en terug …daar alleen al kan ik decennia van rondrijden met fossielte ….dan volgt het laden ….primair kost dat gemiddeld 4 keer de energiekost van een fossieltje ….maw onze voorouders wisten dit al meer dan honderd jaar geleden en begroeven de E.Car ……..

    Reageer
  • LieverDooddanRood heeft op 13 april 2024 geschreven:

    Ik heb twee maanden geleden bewust geen Chinese rammel/spionagebak gekocht maar koos voor een oerdegelijke VW. Zelfs al zou deze auto niet over de nieuwste elektronische snufjes hebben beschikt, zou ik KEER OP KEER voor een Europese blijven kiezen. Ik weiger steun te geven aan deze imperialistische Chinese Big Brother overheid.

    Reageer
  • Ukkie heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Mooie autos die BYD. Heb zelf de Atto 3. Beter dan die overprijste kale Duitse autos. Geniet er elke dag van.

    • Ukkie = landverrader heeft op 12 april 2024 geschreven:

      Dus jij helpt willens en wetens mee een ander land hier te spioneren? Wees er maar trots op…

      • S.H. Nienhuys-Cheng heeft op 13 april 2024 geschreven:

        Ze zijn besteld door Europese klanten. Anders zouden ze niet in Europa zijn aangekomen. Europa heeft niet genoeg transport faciliteit om hen te vervoeren of er zijn te veel stakingen in Europa.

        • Jojo heeft op 13 april 2024 geschreven:

          Volkswagen is veel te duur

          • @maribu heeft op 14 april 2024 geschreven:

            Want die bak bami heeft ook spyware en wordt gemaakt door IP te stelen en met oneindige subsidies van de Chinese overheid?

            Hopelijk snap je zelf ook hoe dom die vergelijking is.

          • Maribu heeft op 14 april 2024 geschreven:

            Jullie gaan ook nooit naar de Chinees????

          • OMG (Onjuist Moet Gestraft) heeft op 13 april 2024 geschreven:

            Grappig. Vergelijkt u echt alles..? ESG, Compliance, mensenrechten, Belasting ontwijking, geen toegevoegde waarde in Europa, [uw bescermengel), milieu schade.. toekomst van uw kinderen. ? PS wanneer (uw baas, ziekteverzekering of ouders, partner..) dat van u of naasten zou zeggen. “jUllie bent te duur, ik neem wel een Chinees..) lol. JoJo, idd, goedkoop is duurkoop. K(n)oop dat in uw oren.

          Reageer
        • Henk heeft op 13 april 2024 geschreven:

          Lees het Cleantechnica artikel en dan weet je hoe het echt zit. Deze auto’s zijn gemaakt om het maken en niet omdat ze verkocht zijn.

          • Silvester heeft op 14 april 2024 geschreven:

            Hans daar kan je natuurlijk wel wat aan doen. Geen Chinese auto’s kopen. En ook geen Chinese telefoons.

          • Hans Claasen heeft op 14 april 2024 geschreven:

            Je maakt toch een auto om er geld mee te verdienen. Dat ze heel erg de steun van de regering krijgen
            Klopt niet. Maar je kan er niets tegen doen.

          Reageer
        • Vegamobiel heeft op 13 april 2024 geschreven:

          Nee de auto’s worden met heel veel geproduceerd, er zijn maar heel weinig opties kijk ook bv naar Tesla, die brachten ook auto die nog niet besteld waren naar Europa en dat had je het voordeel dat je snel kan leveren. Niet zoals onze Europese merken met een optie lijst van 6 blz die kunnen pas gemaakt worden als ze besteld worden.

          Reageer
        Reageer
      • CheeseMaster heeft op 12 april 2024 geschreven:

        Mensen die zulken antwoord opleggen is all raar genoeg vooral als zij die chinese elektrische troep beter vinden Dan wat onze buurlanden hier aanbieden…

        • @cheesemaster heeft op 12 april 2024 geschreven:

          Een trol dus

          • Hans heeft op 14 april 2024 geschreven:

            Je schrijft dat het chineese troep is. Waar baseer je hierop.heb je ervaring mee

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Petje heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Kunnen jullie ook nog een artikel doen met uitleg waarom dit gebeurt? Welke problemen dit nu oplevert? Blokkeert China straks gewoon al onze Europese havens met auto’s die nooit worden opgehaald en zijn wij dom genoeg om maar lekker door te stapelen? De stroom aan import lijkt vele malen groter dan de afzet, waarom blijven ze dan toch schepen sturen? Het is een vreemd verhaal, ik heb het artikel al meerdere malen langs zien komen van uit verschillende bronnen, maar niemand die toelicht wat hier gebeurt..

    • Imur Angel heeft op 12 april 2024 geschreven:

      China wil de markt verpesten. Het westen zwakker maken. Gewoon niet kopen die dingen

      Reageer
    • Henk heeft op 12 april 2024 geschreven:

      Volgens Cleantechnica komt het doordat er veel te veel geproduceerd wordt zonder dat er verkopen tegenover staan. Hetzelfde probleem als Tesla 1.5 jaar geleden had voordat ze met kortingen gingen strooien. Kennelijk is dit in China een normale werkwijze want bij leenfietsen is hetzelfde al gebeurd met als resultaat dat je vele fietskerkhoven hebt in China waar letterlijk duizenden hagelnieuwe fietsen op een grote stapel liggen omdat die verhuurders veel te veel fietsen kochten in de strijd om zo snel mogelijk de grootste te worden. Die gingen dus daarna bij bosjes failliet met de afgedankte fietsen als resultaat.

      • Petje heeft op 12 april 2024 geschreven:

        Probleem lijkt mij wel dat ze nu niet op kerkhoven in China komen te staan maar in grote getallen hier in Europa nutteloos komen te wezen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Koop geen auto die niet in Europa is gebouwd….koop ook geen Amerikaanse auto da deze ook vol zitten met spionage apparatuur….niet alleen Teslas hebben spionage software maar ook Amerikaanse bedrijven gebruiken software om burgers en bedrijven af te luisteren…koop als het even mogelijk alleen maar producten uit de EU, blijven de winsten ook binnen de EU, blijkt namelijk dat bedrijven en personen honderden miljarden doorsluizen via Nederland

    Reageer
  • Menno de Koning heeft op 12 april 2024 geschreven:

    Fijn toch die kapitaalvernietiging door Chinese bedrijven. Of kunnen ze dit doen omdat de overheid ze exportsubsidies geeft? Duidelijker kan je het niet krijgen dat zij oneerlijk bevoordeeld worden.

    • Johan heeft op 12 april 2024 geschreven:

      Toch blijven ze super duur!

      Reageer
    • Jeroen heeft op 12 april 2024 geschreven:

      We moeten die Chinese spionage bakken niet op onze wegen hebben!!!

      • Zwanorama heeft op 12 april 2024 geschreven:

        Die spionagebak zit al jaren in je broekzak.

        • Pipo heeft op 12 april 2024 geschreven:

          Alleen mensen met een Oppo of Huawei hebben dat want daar krijg je gratis spyware van de Chinese overheid bij. Als je gewoon een Samsung of een Iphone koopt dan heb je dat niet. #verstandigekeus

          Reageer
        • Ukkie heeft op 12 april 2024 geschreven:

          Jazeker wel ! Ik rijd er 1. Prachtige autos. Beter dan die super dure kale Duitse bakken.

          • James heeft op 12 april 2024 geschreven:

            Objectief gezien zijn de Europese EV’s beter én goedkoper. Alleen mensen die bepaalde propaganda komen verspreiden beweren iets anders.

          • Spitwesson heeft op 12 april 2024 geschreven:

            Aan je reacties te zien probeer je iets voor jezelf goed te praten…

          • Ap van wijngaarden heeft op 12 april 2024 geschreven:

            Tot er in 1 auto brand uitbreekt , is het hek van de dam .. alleen een kwestie van tijd !!

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear