Veel restaurants hebben een zogenaamde signature dish. Zo’n gerecht waarvoor je specifiek naar dát restaurant gaat. Automerken hebben dat ook, maar dan met modellen. Zo’n auto die het merk definieert, zoals de 911 bij Porsche, de Swift bij Suzuki en de Wrangler bij Jeep. De specialiteit van Volvo is grote stationwagons. Dat doen ze al jarenlang als geen ander. En toch gaan ze binnenkort stoppen met de V90, de archetypische Volvo. Of in minder moeilijk Nederlands: de Volvo in zijn oervorm.

Het begon al in 1950 met de PV445 Duett, de eerste stationwagon van het merk. Sindsdien heeft Volvo altijd grote stationwagons in het modelgamma gehad. Op dit moment is de grootste stationwagon van Volvo de V90. Het slechte nieuws: Volvo gaat daar binnenkort mee stoppen. Het goede nieuws is dat ze het ‘vieren’ met de V90 Ultra – Exclusive Edition. Zie het een beetje als de Volvo Polar-modellen van vroeger: het is in basis een wat oudere auto, maar afgeladen met opties.

Volvo V90 Ultra – Exclusive heeft bijna alle opties

De basis is de meest luxe uitvoering die je gewoon al kon bestellen, de ‘Ultra’. De Ultra – Exclusive heeft dan ook nog audio van Bowers & Wilkins, luchtvering, 20-inch wielen en nappaleren stoelen met verkoeling én massagefunctie. Normaal kost dat je in totaal 90.795 euro, maar de Volvo V90 Ultra – Exclusive kost ‘slechts’ 75.995 euro. Dat is gewoon 14.800 euro aan keihard voordeel.

Volvo V90 Ultra Exclusive zwart (2025) zijkant rechts achter schuin

Er is maar één motor te bestellen: de ‘T8′. Die heeft een 2,0-viercilinder met turbo en compressor. Oh, en een elektromotor. Het systeemvermogen (het maximale gezamenlijke vermogen) is 455 pk. Daarmee kun je, eh, maximaal 180 km/u rijden op de Autobahn. Want alle Volvo’s zijn begrensd op 180 km/u tegenwoordig, dus ook deze. Tuner Heico heeft een modificatie waarmee je de topsnelheid kunt verhogen naar 220 km/u. Maar ja, een negen jaar oude V90 T8 met minder vermogen (407) haalt op zijn sloffen 250 km/u.

Komt er dan een nieuwe V90?

De Volvo V90 is nu al negen jaar oud, dus is het niet vreemd dat het einde in zicht is. Nou ja, we konden het natuurlijk al lang zien aankomen. De Volvo S90 – de sedan waarop de V90 gebaseerd is – is er al niet meer. Een elektrische opvolger voor die sedan staat op de planning (ES90 genaamd) maar laat nog eventjes op zich wachten. Op den duur moet er ook een EV90 komen op basis van de ES90, maar het is nog niet bekend wanneer die bij dealers staat.

Lees ook: Volvo geeft een beetje (on)duidelijkheid over de toekomst van de stationwagen

Zonde, want de concurrentie is al actief in dit segment. Denk aan de Audi A6 e-tron Avant en BMW i5 Touring, twee grote elektrische stationwagons in het zogenaamde E-segment (waarin de V90 dus ook zit). Er is zelfs een Nio ET7 Touring, dus eigenlijk moet Volvo niet al te lang wachten. Het is immers toch het segment waarin ze groot zijn geworden.

Reacties

  • EC Dubost heeft op 7 februari 2025 geschreven:

    Dat ze begrensd zijn op 180 km/u is sowieso voor mij al een reden om ze te laten staan.

    Reageer
  • @topgear heeft op 7 februari 2025 geschreven:

    Waarom noemen jullie een Nio in dit artikel als een soort van alternatief voor een V90, A6 of i5? Stop eens met het overal bijslepen van die Chinese rommel. Dit is net zo geloofwaardig als zeggen dat de wegwerpkleding van Primark een alternatief is voor Hugo Boss, Tommy Hilfiger of Ralph Lauren.

    • Jan-Willem Eysink heeft op 7 februari 2025 geschreven:

      Goede vraag! De Nio ET7 Tourer is een elektrische stationwagon in het E-segment, samen met de A6 e-tron Avant en i5 Touring de enige. Uiteraard staat het je vrij om die auto stom te vinden, omdat je Chinese auto’s stom vindt. Het doet er niets aan af dat de auto zich in dezelfde prijsklasse bevindt.

      • Herman heeft op 7 februari 2025 geschreven:

        Ik vind het veel te simpel om mening van de bovenstaande reageerder weg te zetten als “omdat je Chinese auto’s stom vindt”. Dat valt me sowieso op dat jullie je enorm aangevallen voelen zodra mensen een kritische noot hebben bij jullie artikelen. Persoonlijk gezien vind ik ook dat je een Nio of welke Chinese auto dan ook totaal niet kan vergelijken met de Duitse Drie of Volvo. Totaal ander niveau zoals hierboven ook al genoemd wordt.

        • Jan-Willem Eysink heeft op 7 februari 2025 geschreven:

          @herman:

          Uiteraard mag je het simpel vinden. Er wordt een vraag gesteld, die beantwoorden wij. Dat er mensen zijn die Chinese auto’s stom vinden, mag!

          De auto valt nu eenmaal in het segment, of je het wel of niet een goede auto vindt of het land van herkomst niet leuk vindt, staat daar een beetje los van.

          Overigens zullen we zeker wel een aantekening plaatsen als er dingen minder goed zijn aan de auto in kwestie, zie bijvoorbeeld het artikel van afgelopen week waar blijkt dat de Nio relatief duur is en een matige range heeft.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)