Brute snelheid is zo’n beetje het laatste waar je Volvo mee associeert. Veiligheid: dat vooral. Comfort: met bakken tegelijk. Stijl: zeker de meest recente Volvo’s grossieren erin. Maar snelheid? Natuurlijk, een beetje autoliefhebber kan zich wel een of andere Volvo race- of rallywagen voor de geest halen (toe, beetje zoeken in je geheugen) en de meesten weten heus wel dat als er een eenzame ‘R’ achterop een 850, V70 of S60 stond, je het bij een stoplichtsprintje nog best lastig kon krijgen. Oh, en er schijnt nog zoiets als ‘Polestar’ te zijn. Maar waar de Poolster eeuwenlang het belangrijkste navigatiebaken voor zeelieden was, maakt die Volvo-variant vooralsnog hooguit een tikje verdwaalde indruk.

Wat doet de Twin Engine?

Toch heeft Volvo de opkomst van hybridetechniek niet direct aangegrepen om louter milieuzieltjes te winnen of zich vervelende windmolens iets te doen te geven. Waar je misschien (niet geheel onterecht) zou hebben verwacht dat de eerste benzinehybride-inspanningen van de oh zo brave Zweden zich op Toyota Prius-niveau zouden afspelen, gingen ze haast lijnrecht de andere kant op. De ogenschijnlijk ook al zo keurige viercilinder en elektromotor bleken er samen, bij hun introductie in de XC90, niet minder dan 407 pk uit te knallen, een hoeveelheid waar een fatsoenlijke sportwagen zich niet voor hoeft te schamen. En die aandrijflijn zit nu ook in de V90, die als extra bonussen een lager gewicht (het scheelt zo’n 270 kilo) en aanzienlijk minder de aerodynamica van een rijdende hangar heeft.

Dat mist zijn uitwerking niet: de V90 T8 is splijtend snel. Geef toe: je ziet aan deze fraaie (het blijft een van de mooiste nieuwe stations die we kennen), bovenal elegante verschijning niet af dat hij sneller op 100 km/u zit dan een Porsche 911 van de 997-generatie. Want dat zit ie, met 4,8 seconden. Extra verbijsterend wordt het als je dat combineert met een theoretisch verbruik van 2,0 l/100 km. Ga je natuurlijk niet halen, maar met netjes bijladen en niet te lange afstanden kun je een heel eind in de buurt komen.

Voelt de Volvo V90 T8 Twin Engine ook zo snel?

Het wonderlijke is echter dat de T8 er eigenlijk op geen enkele manier om vraagt om als een duivel gereden te worden. Je wordt, zodra je gaat zitten, overvallen door dat typische Volvo-relaxgevoel. De fantastische stoelen, het uitzicht over het perfect afgewerkte, minimalistisch-Scandinavische interieur: wat zul je je daar nou helemaal druk gaan maken? Vooruit, op zijn tijd even vol gas voor een lekker tussensprintje, altijd leuk, maar daarna geloof je het eigenlijk wel en koester je vooral de wetenschap dat het kán, maar daarom nog niet per se móét.

De vooral comfortabele afstemming van het onderstel, de wat gevoelloze besturing en de rust en stilte aan boord: het draagt allemaal bij aan een zen-achtig sfeertje waarin geen plek is voor allerlei opgewonden toestanden. Laat die maar over aan de lease-Leons van deze wereld – als het echt niet anders kan, kun je ze altijd nog van even passende als vernederende repliek dienen. Het is het geruststellende van wonen in een grote stad: je gaat heus niet iedere dag naar de film – maar het kán wel.

Volvo V90 T8 Twin Engine



Motor
1.996 cc
viercilinder turbo/
supercharged hybride
407 pk @ 5.700 tpm
640 Nm @ 2.200 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
47 g/km CO2 A Label

Afmetingen
4.936 x 1.890 x 1.475 mm (l x b x h)
2.941 mm (wielbasis)
1.723 kg
60 l (benzine)
913/1.526 l (bagage)

Prijzen
€ 74.495 (NL)
€ 75.600 (B)

Vonnis:
Zeker nu Volvo heeft aangekondigd het gamma in hoog tempo te gaan elektrificeren, is het fijn om te weten dat dat zeker niet ten koste hoeft te gaan van dat lekker luie Volvo-gevoel. Je krijgt er alleen maar veel extra’s bij

Reacties

  • p heeft op 14 juni 2020 geschreven:

    slecht geslapen ??

    Reageer
  • Steve Johnson heeft op 6 april 2019 geschreven:

    Volvo: nooit meer, wat een rammelbak is zo’n V90. Liever een Mercedes c klasse dan zo’n auto. Niets is er goed aan, dageliks zeker 65% van de tijd ergenissen. Van sturing, tot kwaliteit van de muziek, software, versnellingsbak, handrem etc….. enigste goede aan deze auto is de afwerking van de trekhaak met een oog voor de oplooprem…voor de rest, koop alstubleift iets anders en maak niet dezlfde fout als ik.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear