![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2017/06/volvo-v90-cross-country-t6-awd-pro-1-e1581593363363.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2017/06/volvo-v90-cross-country-t6-awd-pro-1-e1581593363363.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2017/06/volvo-v90-cross-country-t6-awd-pro-1-e1581593363363.jpg)
Wat zou je in een elegante, chique reis-stationwagen als de Volvo V90 in hemelsnaam moeten met dik 400 pk? Nou, niets eigenlijk. Ze zijn er eigenlijk vooral ‘voor de heb’
Brute snelheid is zo’n beetje het laatste waar je Volvo mee associeert. Veiligheid: dat vooral. Comfort: met bakken tegelijk. Stijl: zeker de meest recente Volvo’s grossieren erin. Maar snelheid? Natuurlijk, een beetje autoliefhebber kan zich wel een of andere Volvo race- of rallywagen voor de geest halen (toe, beetje zoeken in je geheugen) en de meesten weten heus wel dat als er een eenzame ‘R’ achterop een 850, V70 of S60 stond, je het bij een stoplichtsprintje nog best lastig kon krijgen. Oh, en er schijnt nog zoiets als ‘Polestar’ te zijn. Maar waar de Poolster eeuwenlang het belangrijkste navigatiebaken voor zeelieden was, maakt die Volvo-variant vooralsnog hooguit een tikje verdwaalde indruk.
Toch heeft Volvo de opkomst van hybridetechniek niet direct aangegrepen om louter milieuzieltjes te winnen of zich vervelende windmolens iets te doen te geven. Waar je misschien (niet geheel onterecht) zou hebben verwacht dat de eerste benzinehybride-inspanningen van de oh zo brave Zweden zich op Toyota Prius-niveau zouden afspelen, gingen ze haast lijnrecht de andere kant op. De ogenschijnlijk ook al zo keurige viercilinder en elektromotor bleken er samen, bij hun introductie in de XC90, niet minder dan 407 pk uit te knallen, een hoeveelheid waar een fatsoenlijke sportwagen zich niet voor hoeft te schamen. En die aandrijflijn zit nu ook in de V90, die als extra bonussen een lager gewicht (het scheelt zo’n 270 kilo) en aanzienlijk minder de aerodynamica van een rijdende hangar heeft.
Dat mist zijn uitwerking niet: de V90 T8 is splijtend snel. Geef toe: je ziet aan deze fraaie (het blijft een van de mooiste nieuwe stations die we kennen), bovenal elegante verschijning niet af dat hij sneller op 100 km/u zit dan een Porsche 911 van de 997-generatie. Want dat zit ie, met 4,8 seconden. Extra verbijsterend wordt het als je dat combineert met een theoretisch verbruik van 2,0 l/100 km. Ga je natuurlijk niet halen, maar met netjes bijladen en niet te lange afstanden kun je een heel eind in de buurt komen.
Het wonderlijke is echter dat de T8 er eigenlijk op geen enkele manier om vraagt om als een duivel gereden te worden. Je wordt, zodra je gaat zitten, overvallen door dat typische Volvo-relaxgevoel. De fantastische stoelen, het uitzicht over het perfect afgewerkte, minimalistisch-Scandinavische interieur: wat zul je je daar nou helemaal druk gaan maken? Vooruit, op zijn tijd even vol gas voor een lekker tussensprintje, altijd leuk, maar daarna geloof je het eigenlijk wel en koester je vooral de wetenschap dat het kán, maar daarom nog niet per se móét.
De vooral comfortabele afstemming van het onderstel, de wat gevoelloze besturing en de rust en stilte aan boord: het draagt allemaal bij aan een zen-achtig sfeertje waarin geen plek is voor allerlei opgewonden toestanden. Laat die maar over aan de lease-Leons van deze wereld – als het echt niet anders kan, kun je ze altijd nog van even passende als vernederende repliek dienen. Het is het geruststellende van wonen in een grote stad: je gaat heus niet iedere dag naar de film – maar het kán wel.
p heeft op 14 juni 2020 geschreven:
slecht geslapen ??
Steve Johnson heeft op 6 april 2019 geschreven:
Volvo: nooit meer, wat een rammelbak is zo’n V90. Liever een Mercedes c klasse dan zo’n auto. Niets is er goed aan, dageliks zeker 65% van de tijd ergenissen. Van sturing, tot kwaliteit van de muziek, software, versnellingsbak, handrem etc….. enigste goede aan deze auto is de afwerking van de trekhaak met een oog voor de oplooprem…voor de rest, koop alstubleift iets anders en maak niet dezlfde fout als ik.