
Hennessey jaagt op het (officieuze) snelheidsrecord van Bugatti met hun eigen Venom F5. Eerder liet Hennessey een aluminium V8 zien met een motorinhoud van 7,6 liter, die het klusje moest klaren. Blijkbaar voldeed deze achtcilinder met 1.600 pk niet helemaal aan de eisen, of de eisen veranderden door de ontwikkelingen van de afgelopen tijd. Hoe dan ook: het aluminium wordt vervangen door gietijzer en de motorinhoud krimpt zelfs – maar het vermogen groeit.
Fury is een gemodificeerde LS-V8 van General Motors. De inhoud werd vergroot tot 6,6-liter en Hennessey plaatste lichtgewicht ingewanden. De titanium behuizingen voor de turbo’s komen uit de 3D-printer. Het vermogen aan de krukas is ruim 1.840 pk en 1.355 Nm. De toerenbegrenzer wordt pas bij 8.000 tpm wakker. ‘Geef vol gas en het is de meest furieuze motor die we ooit hebben gebouwd. Dus gaven we onze F5-motor een speciale naam: Fury’, zegt John Hennessey.
‘Ons doel is de snelste en spannendste straatauto te bouwen met de beste vermogens-/gewichtsverhouding. De Venom F5 zal minimaal 450 kilo lichter zijn dan de Chiron en zal meer vermogen hebben dan Bugatti claimt. We kunnen ze verslaan, en we hebben een aantal snelwegen in Amerika waar we genoeg vermogen op los kunnen laten voor de absolute topsnelheid. We geven de voorkeur aan Texas’, zei John eerder.
Hennessey Fury V8 op de bank
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zo klinkt de V8-motor van de Hennessey Venom F5 Revolution (1.800+ pk!)

De Hennessey Venom F5 Revolution is de circuitversie van de F5 (maar wel met kenteken)

Wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?

Hennessey Venom F5: Hoe houd je 1.842 pk in bedwang?

De Hennessey Venom F5 Roadster krijgt iets minder vermogen

Dit is de allersterkste productieauto met een handbak ter wereld

John Hennessey hoopt dat Koenigsegg en Bugatti ook 500 km/u willen halen

Zo klinkt de V8-motor van de Hennessey Venom F5 Revolution (1.800+ pk!)

De Hennessey Venom F5 Revolution is de circuitversie van de F5 (maar wel met kenteken)

Wanneer gaat de Hennessey Venom F5 eindelijk een snelheidsrecord breken?

Hennessey Venom F5: Hoe houd je 1.842 pk in bedwang?

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
