Na zo’n beetje alles van Fords tot McLarens te hebben voorzien van superchargers of nieuwe turbo’s, betreedt ook Hennessey Performance de elektrische-autowereld. Het laatste bedrijf waarvan je het had verwacht, gevestigd in de laatste Amerikaanse staat waarvan je het had verwacht, gaat aan de slag met de Porsche Taycan.
‘We zijn al lange tijd bezig met plannen om iets te gaan doen met elektrische auto’s’, zegt HPE-baas John Hennessey. ‘We vinden dat de nieuwe Porsche Taycan het juiste platform is voor onze eerste gemodificeerde elektrische auto.’
Ergens volgend jaar zal Hennessey aan de slag kunnen met de Taycan. De eerste ronde modificaties zullen gericht zijn op wielen, banden, het interieur en agressievere voor- en achterbumpers. ‘Hierna kijken we wat er mogelijk is wat betreft het toevoegen van meer kracht’, zegt hij geruststellend.
Wat kan de Porsche Taycan van zichzelf al?
Dat horen we graag, meer kracht. Even snel zodat je het overzicht niet kwijtraakt: de twee elektromotoren – een vóór, een achter – van de Porsche Taycan produceren gecombineerd 625 pk. Dat kunnen we al bestempelen als ‘niet langzaam’. De Turbo S heeft in de Sport-modus met overboost-functie een vermogen van 761 pk.
Dat betekent dat de Taycan van zichzelf al buitenaardse prestaties in zich heeft. Porsche zegt dat je 2,8 seconden doet over een sprintje van 0 naar 100 km/u en binnen tien seconden zit je aan de 200 km/u. Dat is inderdaad nóg meer ‘niet langzaam’.
Hennessey reageert kalmpjes. ‘Bijna al onze klanten willen nog steeds een rauwe, sterke verbrandingsmotor. Maar er zijn er ook die zijn overgestapt naar een elektrische auto voor de dagelijkse ritjes. We willen niet het wiel opnieuw uitvinden in de elektrische markt, we willen gewoon de Taycan wat sneller en cooler maken.’
Reacties