
Na zo’n beetje alles van Fords tot McLarens te hebben voorzien van superchargers of nieuwe turbo’s, betreedt ook Hennessey Performance de elektrische-autowereld. Het laatste bedrijf waarvan je het had verwacht, gevestigd in de laatste Amerikaanse staat waarvan je het had verwacht, gaat aan de slag met de Porsche Taycan.
‘We zijn al lange tijd bezig met plannen om iets te gaan doen met elektrische auto’s’, zegt HPE-baas John Hennessey. ‘We vinden dat de nieuwe Porsche Taycan het juiste platform is voor onze eerste gemodificeerde elektrische auto.’
Ergens volgend jaar zal Hennessey aan de slag kunnen met de Taycan. De eerste ronde modificaties zullen gericht zijn op wielen, banden, het interieur en agressievere voor- en achterbumpers. ‘Hierna kijken we wat er mogelijk is wat betreft het toevoegen van meer kracht’, zegt hij geruststellend.
Wat kan de Porsche Taycan van zichzelf al?
Dat horen we graag, meer kracht. Even snel zodat je het overzicht niet kwijtraakt: de twee elektromotoren – een vóór, een achter – van de Porsche Taycan produceren gecombineerd 625 pk. Dat kunnen we al bestempelen als ‘niet langzaam’. De Turbo S heeft in de Sport-modus met overboost-functie een vermogen van 761 pk.
Dat betekent dat de Taycan van zichzelf al buitenaardse prestaties in zich heeft. Porsche zegt dat je 2,8 seconden doet over een sprintje van 0 naar 100 km/u en binnen tien seconden zit je aan de 200 km/u. Dat is inderdaad nóg meer ‘niet langzaam’.
Hennessey reageert kalmpjes. ‘Bijna al onze klanten willen nog steeds een rauwe, sterke verbrandingsmotor. Maar er zijn er ook die zijn overgestapt naar een elektrische auto voor de dagelijkse ritjes. We willen niet het wiel opnieuw uitvinden in de elektrische markt, we willen gewoon de Taycan wat sneller en cooler maken.’
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Porsche voegt het lekkerste smaakje van de Taycan toe

Is de Porsche Taycan Turbo GT Weissach de ultieme EV voor trackdays? (review)

Porsche Taycan Turbo S review: Is 952 pk op straat misschien wat overdreven?

VIDEO: De recordronde van de Porsche Taycan Turbo GT ziet eruit alsof ie vooruitgespoeld is

Taycan Turbo GT: De krachtigste Porsche ooit is nog net iets langzamer dan Tesla

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Maar liefst 40 procent van de Macan-klanten wil toch nog liever een benzinemotor

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Dit moet wel (veruit) de goedkoopste Porsche Panamera van Nederland zijn

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Hennessey lanceert nieuwe divisie met een Dodge SRT Demon met ruim 1.700 pk

Hennessey geeft de nieuwe Ford Mustang Dark Horse 860 pk en racestrepen

Slimme eigenaar begrenst pick-up met 1.000 pk op 90 km/u en krijgt groot belastingvoordeel

Hennessey geeft Chevrolet Corvette C8 een supercharger en meer dan 700 pk

De Mammoth 1000 6×6 TRX is er voor wie één meter laadruimte tekortkwam

Hennessey McLaren 765LT: 0-100 in circa 2,1 s

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De duurste versie van deze budget-Renault kost net zoveel als een BMW M3 met opties

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Pas op: in deze zomerweek is er totale verkeerschaos in Nederland (en niet vanwege vakanties)
