
Voor het eerst sinds tijden zijn in 2012 de drie Duitse premiumrivalen weer present in de DTM. Audi en BMW onthulden alvast conceptversies van de auto’s waarmee ze elkaar en Mercedes het leven op het circuit zuur moeten gaan maken.
Maar liefst vier keer won Audi de wereldtitel met de A4 DTM sinds 2004. Nu is de beurt aan de A5 om dit succes voort te zetten. De nieuwe racer is, conform het nieuwe reglement voor 2012, vooral erg veilig; zo kunnen de extra versterkte zijkanten een tot vier keer zo grote klap opvangen dan voorheen, en is de benzinetank in de koolstofvezel monocoque verwerkt. Da’s veiliger tegen brand, zeggen ze. De 460 pk sterke V8 uit de A4 DTM wordt bijna onveranderd overgenomen, net als de sequentiële zesbak. Foto’s heeft Audi nog niet vrijgegeven, maar op deze computertekeningen ziet de A5 DTM er alvast heftig uit.
En dan BMW. Na een afwezigheid van twintig jaar wagen ze zich weer aan de DTM, en wel met deze M3 die, we zullen er niet omheen draaien, er ongelooflijk dik uitziet. Met een 4,0-liter V8 van zo’n 480 pk moet het ding in zo’n drie seconden van 0 naar 100 km/u kunnen sprinten en een topsnelheid van 300 km/u kunnen aantikken. Coureurs Andy Priaulx en Augusto Farfus staan te trappelen om ermee te gaan racen, maar voorlopig is dit officieel nog een conceptcar. Help ons dus maar hopen dat deze prachtige sinistere verschijning volgend jaar onveranderd aan de start staat. Hoe dan ook, het belooft een mooi seizoen te worden.


Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De nieuwe Audi RS 5 gaat op twee vlakken dikker worden dan de C 63 AMG

Is zo’n dikke Audi RS 5 na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Welke premium sportsedan moet je nu kiezen in Nederland?

Audi stopt met neppe uitlaten omdat iedereen ze stom vindt

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus C 63 730 heeft 730 pk, maar wel slechts een viercilinder

VIDEO: Geniet van deze geweldige WRC-onboard op een smal zandweggetje

De BMW M3 GT2 Art Car uit 2010 blijft geweldig (en hij staat in Nederland binnenkort)

Waarom de 24 Uur van Le Mans aankomend weekend wél de moeite waard is om te kijken

De twintigste BMW Art Car rijdt mee tijdens de 24 uur van Le Mans als Hybrid V8
