
Als je ons een paar jaar geleden had gezegd dat de Renault 5 een comeback zou maken, hadden we waarschijnlijk even aan je voorhoofd gevoeld om je temperatuur te meten. ‘De historie van de Renault 5? Die is allang geschreven’, hadden we dan gezegd. Toch is Renault zwanger van een drieling aan 5’jes.
Een ‘gewone’, elektrische Renault 5 zit eraan te komen, net als een sportief broertje van Alpine met de naam A290B. En dan hebben we nog het driftige concept dat de Renault R5 Turbo 3E heet. Dat is allemaal nog toekomstmuziek. Laten we voor het zover is eens in de korte, maar daardoor niet minder rijke historie van de Renault 5 duiken.
Renault 5 Turbo 1 – 1978

De eerste Renault 5 met middenmotor was een homologatiespecial, bedoeld om Renault ermee te kunnen laten rallyrijden. Hij was voor het eerst te zien op de Salon van Parijs in 1978; de 970 kilo wegende supermini had deuren en een dak van aluminium om gewicht te besparen, zijn 1,4-liter turbomotor leverde 160 pk.
Renault 5 Coupe d’Europe – 1981

Geen rallyauto, maar bedoeld voor het circuit. En vrij dicht bij de straatauto wat betreft vermogen en specificaties. De 900 kilo wegende Coupe d’Europe werd gebruikt voor een 12 races tellende merkencup. De auto’s waren goedkoop, waardoor ook amateurs tegen mensen als Jean Ragnotti en Walter Röhrl konden racen.
Renault 5 Tour de Corse – 1983

In januari 1981 won ‘het kleine bommetje’ de Rally van Monte Carlo, maar daarna werden de Groep B-regels ingevoerd. Dit was het antwoord van Renault: een 930 kilo wegende auto die 285 pk leverde in de ‘klantenversie’ (die je op de foto ziet) en nog meer in de fabrieksauto’s.
Turbo 2 – 1983

De tweede generatie voor de openbare weg. Hij deed het zonder de aluminium carrosseriedelen en het radicale interieur van zijn voorganger, wat de prijs 15.000 Franse francs deed zakken naar 102.000 francs. Verder werd er weinig gewijzigd. Er werden in totaal 3.167 Turbo 2’s gebouwd tussen 1982 en 1986.
Renault 5 Maxi Turbo – 1985

Deze laatste auto voor de Groep B werd aangedreven door een grotere 1,5-liter motor die 350 pk aan de achterwielen leverde, en had ook een vernieuwde ophanging en aerodynamica, een stijvere carrosserie en delen van koolstofvezel. Hij woog maar 905 kilo. Dit is de auto waarin Ragnotti de Rally van Corsica in dat jaar won.
Renault 5 Super Production – 1987

Super Production was in de jaren ‘80 een wat extremere voorloper van wat de toerwagenracerij zou worden. Dat 370 pk sterke, 1.020 kilo wegende monster werd gebouwd voor de latere F1-coureur Érik Comas. Een speciale kerel, vooral ook omdat alle anderen coureurs Jean-Pierre heten (Beltoise, Jabouille, Jarier en Jaussaud).
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Rijden met de originele Renault 5: een eerbetoon aan een icoon

Hoe goedkoop is de elektrische Renault 5 nou echt in Nederland?

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
