
Als je ons een paar jaar geleden had gezegd dat de Renault 5 een comeback zou maken, hadden we waarschijnlijk even aan je voorhoofd gevoeld om je temperatuur te meten. ‘De historie van de Renault 5? Die is allang geschreven’, hadden we dan gezegd. Toch is Renault zwanger van een drieling aan 5’jes.
Een ‘gewone’, elektrische Renault 5 zit eraan te komen, net als een sportief broertje van Alpine met de naam A290B. En dan hebben we nog het driftige concept dat de Renault R5 Turbo 3E heet. Dat is allemaal nog toekomstmuziek. Laten we voor het zover is eens in de korte, maar daardoor niet minder rijke historie van de Renault 5 duiken.
Renault 5 Turbo 1 – 1978

De eerste Renault 5 met middenmotor was een homologatiespecial, bedoeld om Renault ermee te kunnen laten rallyrijden. Hij was voor het eerst te zien op de Salon van Parijs in 1978; de 970 kilo wegende supermini had deuren en een dak van aluminium om gewicht te besparen, zijn 1,4-liter turbomotor leverde 160 pk.
Renault 5 Coupe d’Europe – 1981

Geen rallyauto, maar bedoeld voor het circuit. En vrij dicht bij de straatauto wat betreft vermogen en specificaties. De 900 kilo wegende Coupe d’Europe werd gebruikt voor een 12 races tellende merkencup. De auto’s waren goedkoop, waardoor ook amateurs tegen mensen als Jean Ragnotti en Walter Röhrl konden racen.
Renault 5 Tour de Corse – 1983

In januari 1981 won ‘het kleine bommetje’ de Rally van Monte Carlo, maar daarna werden de Groep B-regels ingevoerd. Dit was het antwoord van Renault: een 930 kilo wegende auto die 285 pk leverde in de ‘klantenversie’ (die je op de foto ziet) en nog meer in de fabrieksauto’s.
Turbo 2 – 1983

De tweede generatie voor de openbare weg. Hij deed het zonder de aluminium carrosseriedelen en het radicale interieur van zijn voorganger, wat de prijs 15.000 Franse francs deed zakken naar 102.000 francs. Verder werd er weinig gewijzigd. Er werden in totaal 3.167 Turbo 2’s gebouwd tussen 1982 en 1986.
Renault 5 Maxi Turbo – 1985

Deze laatste auto voor de Groep B werd aangedreven door een grotere 1,5-liter motor die 350 pk aan de achterwielen leverde, en had ook een vernieuwde ophanging en aerodynamica, een stijvere carrosserie en delen van koolstofvezel. Hij woog maar 905 kilo. Dit is de auto waarin Ragnotti de Rally van Corsica in dat jaar won.
Renault 5 Super Production – 1987

Super Production was in de jaren ‘80 een wat extremere voorloper van wat de toerwagenracerij zou worden. Dat 370 pk sterke, 1.020 kilo wegende monster werd gebouwd voor de latere F1-coureur Érik Comas. Een speciale kerel, vooral ook omdat alle anderen coureurs Jean-Pierre heten (Beltoise, Jabouille, Jarier en Jaussaud).


De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Is de hype rondom de Renault 5 terecht of stelt ie teleur? (review)

De Renault 5 Turbo is de krachtigste auto van het merk ooit (en jij kunt ‘m straks gewoon kopen)

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Boze Duitser rijdt expres mobiele flitser omver (en dat wordt nog veel duurder dan een boete)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

De privécollectie van de baas van Bugatti is niet wat je zou verwachten

Bij dit Funda-huis parkeer je je auto gewoon in je werkkamer

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’
