Ho-Pin Tung: Een dag uit het leven van...

De Chinees-Nederlandse Le Mans-winnaar en Jaguar-testrijder neemt ons mee in de Formule E

Ho-Pin Tung
Ho-Pin Tung

6:30
Het is de zaterdag van de E-Prix van Parijs. Ik loop ’s ochtends samen met Jaguar-coureurs Nelson Piquet Jr. en Mitch Evans vanuit ons hotel naar het circuit, dat ­midden in de stad is opgebouwd bij Les Invalides. Ik ontbijt even snel in de hospitality en ga dan meteen door naar de ­briefing met alle engineers en het ­teammanagement.

8:00
De eerste vrije training gaat van start. Als rijder die niet hoeft te rijden, ga ik in ­verschillende bochten langs de baan staan om te kijken hoe de auto’s zich gedragen – op zichzelf en ten opzichte van die van de andere teams. Hoe reageren ze op hobbels, raken ze de grond, treedt er ­onder- of overstuur op in de bochten, et cetera. Na afloop geef ik mijn feedback.

9:10
Ik geef een korte rondleiding door de pitbox aan gasten van het Jaguar-team. Het loopt iets uit, omdat Piquet tijdens de training is gecrasht en we moeten wachten tot de takelwagen zijn auto heeft teruggebracht. Daarna sprint ik naar het E-Village, de centrale ontvangst van FE-gasten, om een presentatie te verzorgen van onze titelsponsor Panasonic. Na afloop ren ik weer terug naar de garage.

10:30
De tweede vrije training volg ik vanuit de pits, samen met de engineers. Piquet crasht opnieuw, dus het wordt een zware taak voor het team om zijn auto’s op tijd klaar te krijgen voor de kwalificatie en de race vanmiddag. Na de debriefing en pre-kwalificatiebriefing geef ik een tweede rondleiding door de pitbox, deze keer aan verschillende media.

12:00
Ook de kwalificatie bekijk ik vanuit de pits. Omdat Piquets auto niet op tijd klaar was, zet alleen Mitch Evans een tijd neer voor het Jaguar-team. Hij heeft echter een gridstraf van tien plaatsen omdat hij na de vorige race in Rome zijn transmissie moest wisselen. Kortom, het is geen rooskleurig weekend voor ons.

12:30
Ik heb tijd om me even naar de hospitality te spoeden en wat te eten. Ondertussen volg ik op de schermen hoe de rest van de kwalificatie verloopt.

13:00
De Britse tv-show A League of Their Own is ter plaatse om opnames te maken. Ik geef voor hun camera’s uitleg over de sport, zowel in naam van Jaguar Racing als de Formule E-organisatie. Tussendoor doe ik op Facebook Live nog een analyse van de kwalificatie.

14:30
Ik moet me haasten naar de Electric ­Vehicle Parade, waar de verschillende merken die aan de FE deelnemen hun elektrische auto’s of concepten presen­teren. Ik rijd over het circuit in de nieuwe I-Pace. Daarna snel terug naar de garage, waar ik nog net een stukje meepak van de pre-racebriefing. De auto’s van Nelson Piquet zijn gelukkig op tijd klaar.

16:00
De race gaat van start. Met de rest van het team volg ik de gebeurtenissen vanuit de pits. Na afloop ben ik bij de debriefing en doe ik wederom een Facebook Live-sessie, samen met teamdirector James Barclay, terwijl het team al begint met inpakken.

17:30
Ik heb een meeting met gasten van onze teamsponsor Viessmann. Vervolgens ga ik naar het hotel om me om te kleden en even te chillen.

21:00
Ik begeef me naar een restaurant in de buurt voor een diner met het hele team, als afsluiting van het weekend. Na afloop drinken we nog wat.

23:45
Terug naar het hotel en even goed uitrusten. De volgende ochtend vertrek ik weer naar Nederland, waarna ik me voorbereid op mijn volgende raceweekend: de 6 uur van Spa in het FIA WEC.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken