De CEO’s van merken als Aston Martin en Maserati zijn het erover eens dat mensen die een dure elektrische auto kunnen betalen, dat juist niet willen. Mensen die het zich kunnen veroorloven, willen juist een pittige benzinemotor. Behalve de nog rijkere mensen, blijkbaar. Want in Europa is de volledig elektrische Rolls-Royce Spectre de populairste auto van het merk. Wereldwijd staat ie op nummer twee. En we snappen wel waarom Rolls-klanten geen probleem hebben met een elektromotor.

Op de eerste plek is een stille en soepele aandrijflijn perfect voor een Rolls, maar we denken dat er nog een goede reden is. De gemiddelde Rolls-klant hoeft namelijk niet te kiezen tussen een elektrische auto en een dikke V12. Nee, deze kopers halen ze gewoon allebei. Volgens het merk heeft de gemiddelde Spectre-rijder een wagenpark van zeven auto’s. De Spectre is meestal de tweede auto.

Actieradius maakt niet uit als je genoeg keuze hebt

We kunnen ons voorstellen dat je deze auto alleen pakt als je zeker weet dat je onderweg toch niet hoeft te laden. Anders pak je een andere Rolls met een V12. Of gewoon de Range Rover als je niet te veel wilt opvallen tussen het verkeer. Overigens staan de elektrische Spectres niet de hele dag niets te doen: een gemiddelde Spectre rijdt 12.875 kilometer per jaar. Er is zelfs een eigenaar die in zes maanden tijd al bijna 10.000 kilometer heeft gereden.

Er is overigens nog een reden waarom Rolls-klanten prima elektrisch kunnen rijden. Toen Rolls-Royce haar clientèle consulteerde over de circa 500 kilometer bereik van het aanstaande nieuwe product, antwoordden de getrouwen: ‘Oh, dat is ruim voldoende. Als ik op één dag meer dan 500 kilometer moet afleggen, pak ik m’n jet. Of m’n boot. Of een van m’n helikopters.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *