
Dit is hem dan, de definitieve versie van de Honda e, het elektrische snoepje waarmee de Japanners iedere stadsbewoner aan het elektrisch rijden wil krijgen. Inderdaad: hij wijkt nauwelijks af van het prototype waarmee we al eerder een bescheiden blokje om konden. Om niet te zeggen dat we ook na een kwartiertje ingespannen staren geen verschil hebben kunnen ontdekken. Als iemand een paracetamolletje heeft: graag.
Honda e is retro én hypermodern
Hoewel het allereerste showmodel, de Urban EV Concept, een heel stuk spectaculairder was, kun je ook de uiteindelijke productieversie een hoge aaibaarheidsfactor niet ontzeggen. De Honda e blijft een allemansvriendje dat een snufje retrodesign koppelt aan een hoog-technologisch interieur. Niet alleen het binnenste, trouwens: auto’s die buitenspiegels vaarwel zeggen ten gunste van camera’s, zijn nog bepaald geen gemeengoed. Ook de standaard led-verlichting schreeuwt eerder 2019 dan 1970.
Hoe dan ook, voor mensen die na een blik op dat uiterlijk (tweede generatie Honda Civic, iemand?) verwachten dat ze binnenin dan ook wel kaal plastic met een paar stoelen en analoge metertjes zullen aantreffen, zal het interieur even schrikken zijn. De hele bovenste rand van het dashboard bestaat uit beeldschermen. Ook de passagier heeft een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even swipen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan nog wel een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker als je weet dat de Honda e zich ook graag met spraakcommando’s laat bedienen.
Bescheiden range
Er komen twee ‘motorvariaties’, of liever vermogensvarianten van de vol-elektrische aandrijflijn. De een levert 136 pk, de ander 154 pk. Het koppel bedraagt in beide gevallen 315 Nm. Op één lading zou de Honda e zo’n 220 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat klinkt als niet heel ver, maar ga maar eens na hoe veel kilometer je normaal op één dag rijdt; dat red je dus 99 procent van de tijd makkelijk. En anders gooi je hem een half uurtje aan de snellader – zit ie weer voor 80 procent vol.
De Honda e is dan ook nadrukkelijk bedoeld als stadsauto, of zoals dat tegenwoordig heet ‘de grootsteedse omgeving’. En gezien het feit dat steden alleen maar lijken te groeien én alleen maar naar méér elektrisch toe willen, kon daar nog wel eens een stevige markt voor zijn. De Honda e komt volgend jaar naar Nederland. Wanneer precies is nog niet bekend, wat ie gaat kosten al evenmin. Al vrezen we met grote vreze dat die prijs allerminst aaibaar gaat worden…
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
