
Dit is hem dan, de definitieve versie van de Honda e, het elektrische snoepje waarmee de Japanners iedere stadsbewoner aan het elektrisch rijden wil krijgen. Inderdaad: hij wijkt nauwelijks af van het prototype waarmee we al eerder een bescheiden blokje om konden. Om niet te zeggen dat we ook na een kwartiertje ingespannen staren geen verschil hebben kunnen ontdekken. Als iemand een paracetamolletje heeft: graag.
Honda e is retro én hypermodern
Hoewel het allereerste showmodel, de Urban EV Concept, een heel stuk spectaculairder was, kun je ook de uiteindelijke productieversie een hoge aaibaarheidsfactor niet ontzeggen. De Honda e blijft een allemansvriendje dat een snufje retrodesign koppelt aan een hoog-technologisch interieur. Niet alleen het binnenste, trouwens: auto’s die buitenspiegels vaarwel zeggen ten gunste van camera’s, zijn nog bepaald geen gemeengoed. Ook de standaard led-verlichting schreeuwt eerder 2019 dan 1970.
Hoe dan ook, voor mensen die na een blik op dat uiterlijk (tweede generatie Honda Civic, iemand?) verwachten dat ze binnenin dan ook wel kaal plastic met een paar stoelen en analoge metertjes zullen aantreffen, zal het interieur even schrikken zijn. De hele bovenste rand van het dashboard bestaat uit beeldschermen. Ook de passagier heeft een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even swipen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan nog wel een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker als je weet dat de Honda e zich ook graag met spraakcommando’s laat bedienen.
Bescheiden range
Er komen twee ‘motorvariaties’, of liever vermogensvarianten van de vol-elektrische aandrijflijn. De een levert 136 pk, de ander 154 pk. Het koppel bedraagt in beide gevallen 315 Nm. Op één lading zou de Honda e zo’n 220 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat klinkt als niet heel ver, maar ga maar eens na hoe veel kilometer je normaal op één dag rijdt; dat red je dus 99 procent van de tijd makkelijk. En anders gooi je hem een half uurtje aan de snellader – zit ie weer voor 80 procent vol.
De Honda e is dan ook nadrukkelijk bedoeld als stadsauto, of zoals dat tegenwoordig heet ‘de grootsteedse omgeving’. En gezien het feit dat steden alleen maar lijken te groeien én alleen maar naar méér elektrisch toe willen, kon daar nog wel eens een stevige markt voor zijn. De Honda e komt volgend jaar naar Nederland. Wanneer precies is nog niet bekend, wat ie gaat kosten al evenmin. Al vrezen we met grote vreze dat die prijs allerminst aaibaar gaat worden…
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
