
Dit is hem dan, de definitieve versie van de Honda e, het elektrische snoepje waarmee de Japanners iedere stadsbewoner aan het elektrisch rijden wil krijgen. Inderdaad: hij wijkt nauwelijks af van het prototype waarmee we al eerder een bescheiden blokje om konden. Om niet te zeggen dat we ook na een kwartiertje ingespannen staren geen verschil hebben kunnen ontdekken. Als iemand een paracetamolletje heeft: graag.
Honda e is retro én hypermodern
Hoewel het allereerste showmodel, de Urban EV Concept, een heel stuk spectaculairder was, kun je ook de uiteindelijke productieversie een hoge aaibaarheidsfactor niet ontzeggen. De Honda e blijft een allemansvriendje dat een snufje retrodesign koppelt aan een hoog-technologisch interieur. Niet alleen het binnenste, trouwens: auto’s die buitenspiegels vaarwel zeggen ten gunste van camera’s, zijn nog bepaald geen gemeengoed. Ook de standaard led-verlichting schreeuwt eerder 2019 dan 1970.
Hoe dan ook, voor mensen die na een blik op dat uiterlijk (tweede generatie Honda Civic, iemand?) verwachten dat ze binnenin dan ook wel kaal plastic met een paar stoelen en analoge metertjes zullen aantreffen, zal het interieur even schrikken zijn. De hele bovenste rand van het dashboard bestaat uit beeldschermen. Ook de passagier heeft een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even swipen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan nog wel een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker als je weet dat de Honda e zich ook graag met spraakcommando’s laat bedienen.
Bescheiden range
Er komen twee ‘motorvariaties’, of liever vermogensvarianten van de vol-elektrische aandrijflijn. De een levert 136 pk, de ander 154 pk. Het koppel bedraagt in beide gevallen 315 Nm. Op één lading zou de Honda e zo’n 220 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat klinkt als niet heel ver, maar ga maar eens na hoe veel kilometer je normaal op één dag rijdt; dat red je dus 99 procent van de tijd makkelijk. En anders gooi je hem een half uurtje aan de snellader – zit ie weer voor 80 procent vol.
De Honda e is dan ook nadrukkelijk bedoeld als stadsauto, of zoals dat tegenwoordig heet ‘de grootsteedse omgeving’. En gezien het feit dat steden alleen maar lijken te groeien én alleen maar naar méér elektrisch toe willen, kon daar nog wel eens een stevige markt voor zijn. De Honda e komt volgend jaar naar Nederland. Wanneer precies is nog niet bekend, wat ie gaat kosten al evenmin. Al vrezen we met grote vreze dat die prijs allerminst aaibaar gaat worden…
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla is niet meer het enige automerk dat herbruikbare raketten de ruimte in schiet

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn

Elektrische BMW’s gaan binnenkort geweldig klinken (zodat jij er ook een wilt kopen)

Zustermerk van Volvo komt met spotgoedkope camper (die een beetje lijkt op de Multipla)

Welke auto’s staan langer bij de garage: elektrische auto’s of met een verbrandingsmotor?

Normaal zijn Honda’s nogal duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op

Dit is nu officieel de snelste stationwagen op de Nürburgring
