
Dit is hem dan, de definitieve versie van de Honda e, het elektrische snoepje waarmee de Japanners iedere stadsbewoner aan het elektrisch rijden wil krijgen. Inderdaad: hij wijkt nauwelijks af van het prototype waarmee we al eerder een bescheiden blokje om konden. Om niet te zeggen dat we ook na een kwartiertje ingespannen staren geen verschil hebben kunnen ontdekken. Als iemand een paracetamolletje heeft: graag.
Honda e is retro én hypermodern
Hoewel het allereerste showmodel, de Urban EV Concept, een heel stuk spectaculairder was, kun je ook de uiteindelijke productieversie een hoge aaibaarheidsfactor niet ontzeggen. De Honda e blijft een allemansvriendje dat een snufje retrodesign koppelt aan een hoog-technologisch interieur. Niet alleen het binnenste, trouwens: auto’s die buitenspiegels vaarwel zeggen ten gunste van camera’s, zijn nog bepaald geen gemeengoed. Ook de standaard led-verlichting schreeuwt eerder 2019 dan 1970.
Hoe dan ook, voor mensen die na een blik op dat uiterlijk (tweede generatie Honda Civic, iemand?) verwachten dat ze binnenin dan ook wel kaal plastic met een paar stoelen en analoge metertjes zullen aantreffen, zal het interieur even schrikken zijn. De hele bovenste rand van het dashboard bestaat uit beeldschermen. Ook de passagier heeft een scherm voor zijn snufferd. Daarop kan hij of zij zich niet alleen met de muziek bemoeien, maar bijvoorbeeld ook de navigatie instellen. Even swipen en de route verschijnt ook voor de neus van de bestuurder. Dat kan nog wel een heel modern soort ruzies opleveren. Zeker als je weet dat de Honda e zich ook graag met spraakcommando’s laat bedienen.
Bescheiden range
Er komen twee ‘motorvariaties’, of liever vermogensvarianten van de vol-elektrische aandrijflijn. De een levert 136 pk, de ander 154 pk. Het koppel bedraagt in beide gevallen 315 Nm. Op één lading zou de Honda e zo’n 220 kilometer ver moeten kunnen komen. Dat klinkt als niet heel ver, maar ga maar eens na hoe veel kilometer je normaal op één dag rijdt; dat red je dus 99 procent van de tijd makkelijk. En anders gooi je hem een half uurtje aan de snellader – zit ie weer voor 80 procent vol.
De Honda e is dan ook nadrukkelijk bedoeld als stadsauto, of zoals dat tegenwoordig heet ‘de grootsteedse omgeving’. En gezien het feit dat steden alleen maar lijken te groeien én alleen maar naar méér elektrisch toe willen, kon daar nog wel eens een stevige markt voor zijn. De Honda e komt volgend jaar naar Nederland. Wanneer precies is nog niet bekend, wat ie gaat kosten al evenmin. Al vrezen we met grote vreze dat die prijs allerminst aaibaar gaat worden…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Na één generatie stopt Honda met de schattige Honda E in Europa

Met deze ongemakkelijke promovideo is Max Verstappen pas écht volwaardig F1-wereldkampioen

Stadsauto van het Jaar 2020

Peugeot e-208 vs Mini Cooper SE vs Honda e

Honda e Advance

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Oeps: 2,2 miljoen auto’s hebben een kwaaltje dat voor gênante situaties kan zorgen

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Dit ooit grote merk stuurt medewerkers met vervroegd pensioen omdat mensen een EV willen

Deze betaalbare auto’s zijn ook nog eens heel betrouwbaar, volgens onderzoek

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Even opletten: als jouw band dit kenmerk heeft, is het over twee weken verboden in België

Oeps: overheid lanceert nieuwe campagne, maar had eventjes moeten googelen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe
