De lak op de nieuwe i30 is nog maar nauwelijks droog, of Hyundai slaat ons alweer met een nieuw model om de oren. Het lijkt erop dat Hyundai de i-rage volledig gaat omarmen, want de opvolger van de Atos heet simpelweg i10.
 
Gelukkig waren we voor de introductie van deze nieuwe Hyundai niet uitgenodigd, want die vond plaats in New Delhi. Afgezien van het feit dat dat een ontzettend eind vliegen is, hebben we ook niet zulke goede ervaringen met de Indiase keuken. Maar goed, we hadden het over een auto. Om te beginnen melden we vast dat de i10 pas in februari volgend jaar kan worden verwacht in de Nederlandse showrooms.
 
En waar gaat het dan om? Om een opvolger van de Atos, en dus een zogenaamd compacte auto. De i10 is met zijn lengte van 3,56 meter niet langer dan de Atos, maar hij is wel 7 centimeter breder geworden. Dat wordt weer passen en meten in de parkeervakken. We moeten wel zeggen dat de i10 aanzienlijk beter smoelt dan de auto die hij moet doen vergeten, maar echt moeilijk moet dat niet zijn geweest voor de ontwerpers van Kia. Uh, Hyundai.
 
Onder de motorkap beschikt de i10 over een 1,1-liter benzinemotor met een vermogen van 66 pk en een koppel van 99 Nm. Geen schokkende cijfers, maar voor een auto in deze klasse ruim voldoende. Schakelen doe je met een handgeschakelde vijfbak of niet met een viertraps automaat. Knap is dat Hyundai binnen de zelf opgelegde CO2-eis van 120 g/km is weten te blijven. De i10 heeft een gemiddelde CO2-emissie van 119 g/km, wat aanzienlijk schoner is dan de Atos. Ook van het brandstofverbruik van 1 op 20 worden we best vrolijk. Vooruitgang, dus.
 
De 1,1-liter dieselmotor die Hyundai voor de i10 gaat leveren, is met een verbruik van bijna 1 op 25 zelfs nog zuiniger. Alleen valt het nog te bezien of we deze auto straks ook in Nederland kunnen kopen, simpelweg omdat de Nederlandse regering het niet zo op diesels heeft voorzien. Wat uitrusting en uitvoeringen betreft kunnen we nog niet zoveel zeggen. Hyundai heeft het over vier mogelijk airbags, abs, gordelspanners en elektrische portiervergrendeling met afstandsbediening. En dan ook nog airco, mistlampen en lichtmetalen wielen. Hyundai kennende zal er echter ook een hele kale variant zijn die dat allemaal niet heeft. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt, je kunt gerust verder slapen…
 

Reacties