TopGear reed zojuist de nieuwe Hyundai i30. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag, hier alvast de highlights.

Testobject: Hyundai i30
Uitvoering: 1.6 Benzine en Diesel
Lokatie: Sevilla, Spanje
Weersomstandigheden: fris maar zonnig: de lente lonkt!

Wat reden we?
De nagelnieuwe Hyundai i30 dus, een auto die de gevestigde orde in de kleine middenklasse behoorlijk nerveus moet maken. Er zijn twee motoren leverbaar, een benzine en een diesel dus die pakten we allebei.

Beviel het?
Zeker! Alleen al aan het uiterlijk kun je duidelijk de sprongen voorwaarts zien die Hyundai de afgelopen jaren heeft gemaakt. Vlot, speels en toch serieus. Voor het interieur geldt hetzelfde. Geen plakbandplastic meer, maar door de bank genomen mooie materialen die met zorg zijn verwerkt. Goede stoelen, voldoende ruimte – dik in orde. De i30 rijdt daarbij ook nog eens zoals hij er uitziet. Hij remt en stuurt uitstekend, ligt solide op de weg en is hooguit (zeker voor de meeste Hyundai-rijders) wat erg hard geveerd. Maar al met al: erg goed.

Nog bijzonderheden?
Beide motoren zijn wel erg nadrukkelijk op zuinigheid afgeregeld (ze hebben dan ook allebei een A-label en 20% bijtelling), wat helaas inhoudt dat de gretigheid er nou niet bepaald van af spat, om het vriendelijk uit te drukken. Grappig (maar ook niet veel meer dan dat) is dat je de besturing op drie standen kunt zetten: een heel lichte parkeerstand, een normale en een iets zwaardere sportstand.

Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
De i30 staat vanaf eind maart in de showroom. De basisversie, i-Drive, kost € 16.995 en heeft standaard een start/stopsysteem, centrale vergrendeling met bliep, een radio met stuurwielbediening en usb- en aux-aansluiting, elektrische ramen voor en nog wat snuisterijtjes. Voor € 1.000 extra krijg je er airco bij. De interessantste aanbieding is waarschijnlijk de Business Edition, die € 19.995 kost en climate control, navi, lichtmetaal parkeersensoren en een achteruitrijcamera heeft. De topper heet i-Catcher en daar zit werkelijk álles op, tot leren bekleding en stoelverwarming aan toe. Kost € 24.995. Dit alles geldt de benzineversies; diesel kost vier mille meer.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Hij maakt zeker indruk, die nieuwe i30. Hij smoelt goed, rijdt goed, biedt een hoop voor een schappelijke prijs en gooit daar nog eens vijf jaar volledige garantie overheen ook. Nee, de Volkswagens, Opels, Renaults, Peugeots en Toyota’s van deze wereld mogen zich gerust een beetje zorgen gaan maken.

Reacties