Met de Kia Cee’d is bewezen dat ze in Korea best een leuke en goede auto kunnen maken. Met diezelfde auto hebben de Koreanen ook aangetoond dat het verzinnen van namen niet hun sterkste kant is. Dat gaat helaas ook weer op voor de Hyundai i30.

En het ergste is misschien nog wel dat die i30 de voorbode is van een hele reeks nieuwe Hyundai’s die net zo’n aanduiding krijgen. De letter i staat wat Hyundai betreft voor Innovatief, Inspirerend, Intelligent en Internationaal. Natuurlijk… Maar laten we ons toetsenbord verder uit het azijn halen, want die i30 lijkt op het oog een prima ding. De auto maakt vooralsnog zelfs kans om genomineerd te worden voor de Auto van het Jaar verkiezing, en daar zullen ze bij Hyundai allicht nog even aan moeten wennen.

Hyundai roept van de daken dat dit de auto is die in Europa het leven van de gevestigde orde zuur moet gaan maken. Daarom is de auto ook in ons werelddeel ontworpen en gebouwd. Met de i30 wil Hyundai zich dus vooral op gebied van kwaliteit en luxe een treetje hoger positioneren. Als je daar een vanafprijs van 16.995 euro bij optelt, dan kan Hyundai wel eens een aardige troef in handen hebben. Voor dat bedrag krijg je de i30 1.4 ActiveVersion met 109 pk. Maar zelfs die versie is standaard al uitgerust met elektrisch bedienbare ramen, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels en een audiosysteem met iPod-aansluiting én bediening op het stuurwiel. Daarbij vind je in het interieur overal opbergvakken, en heb je de beschikking over een laadvolume van minimaal 340 liter.

Voor de rest van het programma van de i30 willen we volstaan met de melding dat er nog twee andere benzinemotoren bijkomen, alsmede twee diesels. De rest van de info kun je ongetwijfeld zelf vinden. Wel vinden we het leuk het topmodel er even uit te lichten. Dat is namelijk de i-Catcher. Voor een prijs vanaf 23.495 euro heeft die onder andere 17 inch wielen, een lederen interieur met stoelverwarming en ESP.

Nog één ding. Als de i30 begin juli bij de dealer staat, zijn we er nog niet. Later dit jaar volgt nog een crosswagon met langere wielbasis, en op langere termijn kunnen we ook nog een midi-MPV, een coupé-cabriolet en een topmodel met 220 pk verwachten. iNteressant allemaal…

Reacties