
De Hyundai Kona Electric was altijd al een bijzondere verschijning, maar wel eentje die kopers wist te trekken. Het niet-Europees-gelijnde gebakje wist in Europa toch meer dan 53.000 mensen te verleiden. Daarmee is het een van de populairste elektrische auto’s op de markt. Zal dat dankzij of ondanks zijn smoelwerk zijn? Hoe het ook zij, Hyundai neemt de elektrische SUV onder handen. De Hyundai Kona Electric facelift blijft een onderscheidend ding, maar het geheel klopt wel wat beter.
Update: Heb je de nieuwe Hyundai Kona Electric voor 2023 al gezien?
De Hyundai Kona Electric facelift ziet er zelfs best gelikt uit. De neus is nu vrijwel helemaal afgesloten, waardoor het niet meer de ‘dichte versie van de open versie’ is. Het ontwerp is meer opzichzelfstaand. Hyundai kiest bewust voor een opvallende laadklep om ‘de uitstraling van het unieke front’ te behouden. De lengte van de Kona Electric groeit met 40 millimeter en de aerodynamica zou bovendien beter zijn.
Specificaties Hyundai Kona Electric facelift
De Kona Electric komt na de facelift in dezelfde twee smaken: een met een 39,2-kWh accu en een met een 64-kWh exemplaar. De actieradius is respectievelijk 305 en 484 kilometer. De grootste batterij levert zijn lading aan een elektromotor van 204 pk, de kleinere accu drijft een bescheiden elektromotor van 136 pk aan. De topsnelheid is 155 of 167 km/u, je mag zelf raden welke snelheid bij welke accu hoort. Het koppel is in alle gevallen 395 Nm.
Andere updates
Wie voor het 10,25-inch navigatiesysteem gaat, krijgt daar een net zo grote digitale cockpit bij. Voor de klanten met een 8-inch scherm is er nu Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast installeert Hyundai nog wat extra veiligheidsvoorzieningen en nieuwe connectiviteitsfuncties. De Hyundai Kona Electric facelift komt in de zomer van 2021. De prijzen zijn niet bekend, maar verwacht dat ze niet veel afwijken van de huidige bedragen. De 64-kWh versie kost in Nederland minimaal 36.796 euro.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona N: 280 pk en voorwielaandrijving

Terugroepactie Hyundai Kona Electric voor brandgevaar?

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

Als je de komende jaren nog een diesel wil rijden, hebben we (heel) goed nieuws

Ook zonder subsidies zullen Nederlanders (vrijwillig) elektrische auto’s blijven kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Zo vervoer je iets van 500.000 (!) kilo en 65 meter over de Nederlandse wegen

Deze oude bekende vervangt Christian Horner als de baas van Max Verstappen

Waarom je deze week goed moet oppassen als je de Nederlandse grens oversteekt

De voorkant is nu glad gemaakt, de zijkant heeft alleen maar vouwen en de achterkant zoveel horizontale lijnen dat de auto meer onderkinnen heeft dan Erica Terpstra. Dit is een schoolvoorbeeld van een rommelig ontwerp. Dat is jammer want Hyundai laat zien dat ze zowel op elektrisch vlak als waterstof in de kopgroep zitten.
Bijzonder dat jullie het uiterlijk vinden kloppen. Van de zijkant lijkt het aan de achterkant alsof er twee auto op elkaar zijn geplaatst. Echt geen gezicht deze ‘auto’.
Dus dat! Was ook mijn eerste gedachte
Ik ben het hier totaal niet mee eens. Ik vind deze gefacelifte versie mooi om te zien. Mooier dan de huidige versie. Als de prijzen gelijk zijn met de huidige, dan weet ik nu al welke auto ik moet gaan kiezen als ik elektrisch wil gaan rijden.