
Volgens Hyundai is 27 april ‘Hyundai N Day’. Het kan zijn dat je het gemist hebt omdat je zelf met een oranje zonnebril in de zon stond. De N-divisie zal het je vast vergeven, aangezien de grote baas van de afdeling Albert Biermann heet en jij gisteren ongetwijfeld iets gedaan hebt om zijn achternaam te eren. Op de speciale feestdag onthulde het merk de nieuwe Hyundai Kona N, een pittige SUV.
Specificaties Hyundai Kona N
Hyundai heeft het zelf over een SUV, maar je mag het gerust een crossover noemen. De motor van de hoge hete hatch drijft namelijk de voorwielen aan en hij zal niet zich niet enorm thuis voelen op het onverharde. Voorin plaatst het merk de 2,0-liter viercilinder uit de Hyundai i30 N. Dat betekent 280 pk, een elektronisch sperdifferentieel en een achttraps automaat. Een handbak behoort niet tot de mogelijkheden.
De 0-100-tijd van de Hyundai Kona N is 5,5 seconden en de topsnelheid is 240 km/u. De N-divisie besloot de Kona niet te verlagen: de N staat net zo hoog op zijn pootjes als een normale Kona. Dat doet geen afbreuk aan de prestaties, meent Biermann. ‘De Kona N kan bochten nemen op het circuit zoals geen enkele andere SUV dat kan. Hij maakt alledaags autorijden opwindend.’
Rijmodi
Er zijn vijf standaard rijmodi in de Hyundai Kona N, met als hekkensluiter de N Custom-modus. Hierbij kan de bestuurder de stabiliteitscontrole, het uitlaatgeluid, de instelling van de motor en de stuurbekrachtiging aanpassen. Het Performance Driving Data System analyseert je rijgedrag en geeft aan op welke punten je je prestaties op het circuit kunt verbeteren – heel interessant.
De kleur op deze Kona N is het nieuwe Sonic Blue. Dit is een lichtere tint blauw dan je op de eerdere N-modellen aantrof. We sluiten af met een iets minder feestelijke noot: Hyundai is er nog niet over uit of ze dit model in Nederland gaan leveren. Een Nederlandse prijs voor de Hyundai Kona N is dus ook nog niet bekend.
Meer van TopGear


Hyundai Kona Electric Review: Deze EV lost één belangrijk probleem van nu op

Alles dat je moet weten over de Hyundai Kona voor 2023

De Hyundai Kona is (alweer) nieuw en kan zo Cyberpunk 2077 in

Hyundai Kona Electric facelift komt zomer 2021

Terugroepactie Hyundai Kona Electric voor brandgevaar?

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

‘Hoe kort na een snelheidsbord mag de politie eigenlijk flitsen?’

Is het nog goedkoper om via Luxemburg om te rijden voor benzine als je op vakantie gaat?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Waarom er nu weer duizenden nieuwe auto’s staan te verpieteren in de havens van Antwerpen
