Volgens Hyundai is 27 april ‘Hyundai N Day’. Het kan zijn dat je het gemist hebt omdat je zelf met een oranje zonnebril in de zon stond. De N-divisie zal het je vast vergeven, aangezien de grote baas van de afdeling Albert Biermann heet en jij gisteren ongetwijfeld iets gedaan hebt om zijn achternaam te eren. Op de speciale feestdag onthulde het merk de nieuwe Hyundai Kona N, een pittige SUV.
Specificaties Hyundai Kona N
Hyundai heeft het zelf over een SUV, maar je mag het gerust een crossover noemen. De motor van de hoge hete hatch drijft namelijk de voorwielen aan en hij zal niet zich niet enorm thuis voelen op het onverharde. Voorin plaatst het merk de 2,0-liter viercilinder uit de Hyundai i30 N. Dat betekent 280 pk, een elektronisch sperdifferentieel en een achttraps automaat. Een handbak behoort niet tot de mogelijkheden.
De 0-100-tijd van de Hyundai Kona N is 5,5 seconden en de topsnelheid is 240 km/u. De N-divisie besloot de Kona niet te verlagen: de N staat net zo hoog op zijn pootjes als een normale Kona. Dat doet geen afbreuk aan de prestaties, meent Biermann. ‘De Kona N kan bochten nemen op het circuit zoals geen enkele andere SUV dat kan. Hij maakt alledaags autorijden opwindend.’
Rijmodi
Er zijn vijf standaard rijmodi in de Hyundai Kona N, met als hekkensluiter de N Custom-modus. Hierbij kan de bestuurder de stabiliteitscontrole, het uitlaatgeluid, de instelling van de motor en de stuurbekrachtiging aanpassen. Het Performance Driving Data System analyseert je rijgedrag en geeft aan op welke punten je je prestaties op het circuit kunt verbeteren – heel interessant.
De kleur op deze Kona N is het nieuwe Sonic Blue. Dit is een lichtere tint blauw dan je op de eerdere N-modellen aantrof. We sluiten af met een iets minder feestelijke noot: Hyundai is er nog niet over uit of ze dit model in Nederland gaan leveren. Een Nederlandse prijs voor de Hyundai Kona N is dus ook nog niet bekend.
Reacties