
Hyundai hangt veel dwaze, tenenkrommende termen aan de allereerste elektrische N, maar de serieuze manier waarop het merk hem heeft gebouwd, zal je hersenen doen smelten. Welkom bij de officiële onthulling van de Hyundai Ioniq 5 N. Kort samengevat is het aan de ene kant een belangrijke mijlpaal voor de sportieve afdeling van Hyundai en aan de andere kant een hete hatchback/crossover met een functie genaamd ‘N Grin Boost’.
Dat klinkt als gierend lol trappen, toch? Toch is er een erg serieuze vermogensstijging wanneer je de boost activeert. Het vermogen groeit tien seconden lang van 609 pk naar 650 pk. Die bult power trekt de Ioniq 5 N uit twee elektromotoren die tot 21.000 toeren kunnen draaien, en een tweetraps omvormer voor betere efficiëntie.
Zijn elektra haalt de 5 N uit een 84-kWh batterij. Deze kun je met tot 350 kW opladen, waardoor je hem in 18 minuten weer van 10 op 80 procent zet. De actieradius is nog niet bekend. De topsnelheid wel: die ligt op 260 km/u. Hyundai vertelt er verder alleen bij wat de 0-naar-100-tijd in de Boost-stand is: 3,4 seconden. Weer tot stilstand komen doe je met flinke voorremmen met vier zuigers per klauw; achteraan krijg je aan elke kant één zuiger.
De rallyinput van Hyundai in de Ioniq 5 N
Het nemen van bochtjes moet geen probleem zijn, zowel op de openbare weg als op het circuit. Een heleboel zaken zijn versterkt, zoals de constructie van de aandrijflijn, de carrosseriestructuur, de stuurkolom en de aandrijfassen. Die assen bevatten trouwens ‘WRC-invloeden’, volgens Hyundai. Ook het ‘N-pedaal’ – zucht – heeft een link met de rallysport. Het moet namelijk hetzelfde gevoel en dezelfde respons bieden als dat van de i20 N rallyauto.
We hadden het al even over de boost-modus, maar Hyundai maakt ook speciale modi voor het driften. De ‘N Drift Optimizer’ helpt je bij het behouden van de drifthoek. Als je liever zelf bepaalt waar het koppel heen gaat, kun je via ‘N Torque Distribution’ uit elf niveau’s kiezen voor de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen. Daarnaast is er iets dat ‘Torque Kick Drift’ heet. Dit simuleert het laten schieten van de koppeling van een achterwielaangedreven auto met verbrandingsmotor om de wielen te laten doorslaan en een drift in te zetten. We kijken ernaar uit om dit te proberen.
De Hyundai Ioniq 5 N wil graag een benzineauto zijn
En het is niet de enige link naar auto’s met verbrandingsmotoren. Er is een stand waarbij de auto zich gedraagt alsof ie een DCT-versnellingsbak heeft. Daarbij voel je ook echt een schok wanneer je schakelt met de flippers achter het stuur.
Daarnaast zijn er tien speakers (acht in de cabine, twee aan de buitenkant) die reageren op de input van het pedaal. Het geluid dat hieruit komt, kun instellen als een vrij normale 2,0-liter turbo inclusief pops and bangs, een combinatie van de RN22e concept en de N 2025 Vision Gran Turismo Concept of een echte straaljager. Doe die laatste maar, alstublieft.
Vanbinnen is de Ioniq 5 N overduidelijk het werk van de sportieve tak van Hyundai. Links en rechts kom je de letter ‘N’ tegen. Er zijn ook praktische zaken, zoals kniesteunen, een verschuifbare armsteun, een draadloze smartphone-oplader, bekerhouders en een USB-C-aansluiting. De stoelen hebben verstevigde zijwangen gekregen zodat je beter op je plek blijft zitten. Daarnaast staan de kuipstoelen 20 millimeter lager dan in het standaardmodel.
Hyundai rept met nog geen woord over een mogelijke prijs voor de Hyundai Ioniq 5 N. De gewone Ioniq 5 gaat hier voor tenminste 49.295 euro; voor een indicatie van de prijs van de N mag je een flink eind hoger gaan zitten. Voor dat extra geld krijg je dus wel een berg aan upgrades waar je het dagenlang over kunt hebben in de kroeg.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Hyundai lanceert eindelijk de sportieve Ioniq 5 N”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Haha, cool: Hyundai geeft de Ioniq 5 een offroad rallylook

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Van dit piepkleine detail in veel nieuwe auto’s zullen sommige mensen knettergek worden

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten

Deze toffe Hyundai Ioniq 5 N TA doet mee aan de Pikes Peak-heuvelklim

Hyundai bedenkt geinig trucje om stille elektrische racers interessanter te maken

Hyundai N stopt met benzineauto’s, richt zich op ‘betaalbare sportieve EV’

Hyundai heeft geen tuner nodig en maakt zelf een bodykit voor de Ioniq 5 N

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Deze Honda Civic die (voor weinig?) wordt verkocht door Nederlandse overheid heeft leuke verrassing onder de motorkap

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Ik ga hem kopen!
Got to have it🤤
Ziet er uit als een hardloper met een BMI van 32.