Hyundai hangt veel dwaze, tenenkrommende termen aan de allereerste elektrische N, maar de serieuze manier waarop het merk hem heeft gebouwd, zal je hersenen doen smelten. Welkom bij de officiële onthulling van de Hyundai Ioniq 5 N. Kort samengevat is het aan de ene kant een belangrijke mijlpaal voor de sportieve afdeling van Hyundai en aan de andere kant een hete hatchback/crossover met een functie genaamd ‘N Grin Boost’.
Dat klinkt als gierend lol trappen, toch? Toch is er een erg serieuze vermogensstijging wanneer je de boost activeert. Het vermogen groeit tien seconden lang van 609 pk naar 650 pk. Die bult power trekt de Ioniq 5 N uit twee elektromotoren die tot 21.000 toeren kunnen draaien, en een tweetraps omvormer voor betere efficiëntie.
Zijn elektra haalt de 5 N uit een 84-kWh batterij. Deze kun je met tot 350 kW opladen, waardoor je hem in 18 minuten weer van 10 op 80 procent zet. De actieradius is nog niet bekend. De topsnelheid wel: die ligt op 260 km/u. Hyundai vertelt er verder alleen bij wat de 0-naar-100-tijd in de Boost-stand is: 3,4 seconden. Weer tot stilstand komen doe je met flinke voorremmen met vier zuigers per klauw; achteraan krijg je aan elke kant één zuiger.
De rallyinput van Hyundai in de Ioniq 5 N
Het nemen van bochtjes moet geen probleem zijn, zowel op de openbare weg als op het circuit. Een heleboel zaken zijn versterkt, zoals de constructie van de aandrijflijn, de carrosseriestructuur, de stuurkolom en de aandrijfassen. Die assen bevatten trouwens ‘WRC-invloeden’, volgens Hyundai. Ook het ‘N-pedaal’ – zucht – heeft een link met de rallysport. Het moet namelijk hetzelfde gevoel en dezelfde respons bieden als dat van de i20 N rallyauto.
We hadden het al even over de boost-modus, maar Hyundai maakt ook speciale modi voor het driften. De ‘N Drift Optimizer’ helpt je bij het behouden van de drifthoek. Als je liever zelf bepaalt waar het koppel heen gaat, kun je via ‘N Torque Distribution’ uit elf niveau’s kiezen voor de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen. Daarnaast is er iets dat ‘Torque Kick Drift’ heet. Dit simuleert het laten schieten van de koppeling van een achterwielaangedreven auto met verbrandingsmotor om de wielen te laten doorslaan en een drift in te zetten. We kijken ernaar uit om dit te proberen.
De Hyundai Ioniq 5 N wil graag een benzineauto zijn
En het is niet de enige link naar auto’s met verbrandingsmotoren. Er is een stand waarbij de auto zich gedraagt alsof ie een DCT-versnellingsbak heeft. Daarbij voel je ook echt een schok wanneer je schakelt met de flippers achter het stuur.
Daarnaast zijn er tien speakers (acht in de cabine, twee aan de buitenkant) die reageren op de input van het pedaal. Het geluid dat hieruit komt, kun instellen als een vrij normale 2,0-liter turbo inclusief pops and bangs, een combinatie van de RN22e concept en de N 2025 Vision Gran Turismo Concept of een echte straaljager. Doe die laatste maar, alstublieft.
Vanbinnen is de Ioniq 5 N overduidelijk het werk van de sportieve tak van Hyundai. Links en rechts kom je de letter ‘N’ tegen. Er zijn ook praktische zaken, zoals kniesteunen, een verschuifbare armsteun, een draadloze smartphone-oplader, bekerhouders en een USB-C-aansluiting. De stoelen hebben verstevigde zijwangen gekregen zodat je beter op je plek blijft zitten. Daarnaast staan de kuipstoelen 20 millimeter lager dan in het standaardmodel.
Hyundai rept met nog geen woord over een mogelijke prijs voor de Hyundai Ioniq 5 N. De gewone Ioniq 5 gaat hier voor tenminste 49.295 euro; voor een indicatie van de prijs van de N mag je een flink eind hoger gaan zitten. Voor dat extra geld krijg je dus wel een berg aan upgrades waar je het dagenlang over kunt hebben in de kroeg.
John heeft op 28 juli 2023 geschreven:
Ik ga hem kopen!
Got to have it🤤
Mwa heeft op 13 juli 2023 geschreven:
Ziet er uit als een hardloper met een BMI van 32.