
Hyundai, wat doe je ons aan? Wederom presenteer je een concept die nog dikker is dan het achterwerk van een bepaalde talentloze celebrity. En wederom is het een dode mus, want de Hyundai RN30 Concept gaat er nooit komen.
De Hyundai RN30 heeft een 2,0-liter benzinemotor met een joekel van een turbo. Om te zorgen dat de boel niet uit elkaar klapt, is het blok gesmeed in plaats van gegoten. Het resultaat is 380 pk en 451 Nm. Omdat een voorwielaandrijver binnen twee seconden verstopt zou zijn in een pak rook, krijgt de Hyundai RN30 vierwielaandrijving.
Veel van de aerodynamische onderdelen die je ziet, zijn van Carbon Fiber Reinforced Polymer (CRFP). Lekker licht dus. Het studiemodel is 30 millimeter breder dan de Hyundai i30 en 84 millimeter lager. Het interieur lijkt op de verste verte niet meer op de Hyundai i30, waar de auto op gebaseerd is. Dat maakt onze hebberigheid alleen maar groter.
Kom de Hyundai RN30 écht niet naar de openbare weg?
Kijk er eens naar. Wat denk je zelf? De Hyundai RN30 is een studiemodel voor het nieuwe N-label. Zie het als het GTI of AMG van Hyundai. De N-modellen worden ontwikkeld in Namyang en de Nürburgring. Het N-logo staat voor een chicane op een circuit. Het blauwe monster dat momenteel verlangen in je opwekt, gaat er niet komen. De Hyundai i30 N wel, en die komt ergens volgend jaar.
Meer van TopGear


Hyundai i30 krijgt tweede facelift om je de i30 N te doen vergeten

De 10 snelste hatchbacks ter wereld

Hyundai i30 Wagon N Line Sky

Hyundai i30 N facelift brengt schakelflippers

Hyundai i30-facelift is hier

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Automerk vindt viertaktmotor opnieuw uit voor een 45 procent zuinigere aandrijflijn

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit jaar komt deze nieuwe waterstofauto naar Nederland, maar hoe duur is het nu om op waterstof te rijden?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
