Binnenkort moet je Infiniti in Nederland gaan missen. Het luxemerk van Nissan verlaat West-Europa en gaat zich focussen op de Amerikaanse en Chinese markt. Slecht nieuws voor de medewerkers van de Sunderland-fabriek in Engeland, waar de Q30 en QX30 gebouwd worden. Die modellen zullen ook geschrapt worden uit het gamma.
Infiniti in Nederland: de cijfers
Infiniti werd in 1989 opgericht door Nissan als Lexus-tegenhanger en kwam in 2008 pas naar de Europese markt. Speciaal voor ons continent werden de auto’s aangepast, soms op wel 500 punten. In Nederland is het bekendste model waarschijnlijk de (ironisch genoeg grijs geïmporteerde) eerste generatie FX. Deze opvallende verschijning hoorde je van ver aankomen dankzij zijn goed klinkende V6-motor.
In Nederland zette Infiniti geen zoden aan de dijk. Het recordjaar was 2016, toen het merk 199 auto’s verkocht. Dat kwam door de introductie van de nieuwe Q30, waarvan ze er 163 wisten weg te zetten. In 2012 verkocht Infiniti niet meer dan twaalf auto’s en vorig jaar waren het er 40. Hierbij is grijze import niet meegerekend. Dan snap je waarom het in ieder geval voor Nederland geen levensvatbaar merk is.
In Europa verkocht Infiniti vorig jaar slechts 6.250 auto’s. De twee jaren daarvoor was dat aantal nog bijna twee keer zo groot. De jaren daarvoor waren het enkele duizenden exemplaren. Op een gegeven moment moet je als merk dan toch de handdoek in de ring gooien.
Waar kan ik nu een Infiniti kopen?
De terugtrek van Infiniti is onderdeel van een groeiplan en heeft geen effect op Oost-Europa, het Midden-Oosten of Azië. Wil je er dus per se eentje hebben, stap dan in de auto naar het oosten of vlieg naar Amerika om er daar voor een mooie prijs eentje uit te zoeken.
Wil je een nieuwe Infiniti met een dieselmotor, dan moet je snel zijn. Vanaf 2021 verdwijnen de dieselmodellen en komen er volledig elektrische auto’s voor in de plaats. Voor Amerika heeft het merk nieuwe SUV’s in de planning en voor China moeten er de komende vijf jaar vijf nieuwe modellen komen.
Reacties