De Jaguar C-X75 werd jaren geleden voor het eerst getoond in Parijs om de 75e verjaardag van de autofabrikant te vieren. Het gerucht ging toen dat het model de opvolger van de XJ220 zou gaan worden, met een potente hybride-aandrijflijn erin. Met behulp van twee kleine gasturbines (we hadden het al moeten weten) om de batterijen van stroom te voorzien, werd er een actieradius van 900 kilometer beloofd. Ook zou de Jag een topsnelheid van 330 km/u halen en in een kleine 3,4 seconden van 0 naar 100 kunnen accelereren. Met 780 pk. Vergeef ons enthousiasme.

Het duurde daarna enkele jaren voordat de Jaguar C-X75 weer op de radar verscheen. De auto was klaar om in beperkte oplage in productie te gaan. 250 stuks zouden er worden gemaakt. Te koop voor een bescheiden 1,6 à 2 miljoen euro per C-X75. Maar het plan om gasturbines te installeren, bleek toch net te gek. Wel werd de acceleratiesnelheid opgeschroefd: minder dan 3 seconden zou het gaan duren om vanuit stilstand op te trekken naar 100 km/u.

Opgeschort

Even leek de Jaguar C-X75 een gruwelijke hypercar te gaan worden, die menig concurrent stof zou laten happen. Totdat Jaguar opeens met de melding kwam dat het project voor onbepaalde tijd was opgeschort. Iets met te weinig potentiële kopers in de huidige economie. Net even te vroeg dus. Nu zou ie binnen vijf seconden uitverkocht zijn. Ongezien, welteverstaan. Gelukkig hebben wij nog wel een keertje mogen rijden in één van de vijf prototype Jaguar C-X75’s die ooit het licht hebben gezien.

Naast die vijf prototypes bouwde Jaguar trouwens ook nog zeven C-X75’s speciaal voor de James Bond-film Spectre. Waarvan vier stuntauto’s. Deze zijn een stuk minder spectaculair, want stuntauto’s moeten meteen gefikst kunnen worden als er iets misgaat op de set. Om die reden worden ze pittig kaal gehouden.

De Jaguar C-X75 als stuntauto

De blauwe Jaguar C-X75 op de foto is één van die stuntauto’s, aldus de verkoper. De allereerste om precies te zijn. Al hebben we deze nooit (voor zover we herinneren) in de film Spectre kunnen spotten. De boef reed in een oranje exemplaar. Natuurlijk vergeten we het bestaan van een verfspuit niet. Hoe dan ook: het is wel een Jaguar C-X75, compleet met een 5,0-liter V8. Altijd fijn

Oké, verder is hij gebouwd op een buizenchassis en is ie vanbinnen zo goed als leeg. Maar dat maakt het niet minder leuk om ‘m voor je huis te parkeren – al wordt een kenteken wat lastig, vermoeden we. Denkt iedereen straks nog dat je Mr. Hinx bent – met een overgespoten auto.

Hij wordt te koop aangeboden door het Engelse Kaaimans International, voor een bedrag dat alleen op aanvraag beschikbaar is. Dat ie geen gasturbines heeft, zal aan de prijs waarschijnlijk niet te merken zijn. Maar goed, dit is waarschijnlijk je enige kans om ooit een Jaguar C-X75 (of althans iets dat erop lijkt) op de kop te tikken.

Reacties

  • Chris heeft op 28 september 2018 geschreven:

    Ontzettend mooie auto, erg jammer dat die niet in productie is gegaan. Ik denk dat dit een mooi exemplaar is voor een verzamelaar, want ermee rijden zal wel wat spartaans zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)