Al 75 jaar kun je bij Jaguar terecht voor een sportauto op benzine. Het verhaal begon met de XK120 die (voor zijn tijd) absurde snelheden haalde van ruim 200 km/u. Het was zelfs eind jaren veertig en begin jaren vijftig de snelste auto ter wereld. Uit deze uitstekende genen ontstond uiteindelijk de F-Type, waar van de Jaguar F-Type 75 de laatste is. Het is zelfs de laatste benzine-sportauto van het merk.
Het is een vrij bescheiden speciale uitvoering. Jaguar voegde wat nieuwe badges toe, monteerde lichtmetalen velgen en op het middenconsole is het silhouet van de F-Type afgebeeld. Ook zijn de naafkapjes en de badge in de grille nu zwart. Jaguar levert drie motoriseringen: een viercilinder en twee V8-varianten.
Specificaties van de Jaguar F-Type 75
De viercilinder heeft 300 pk. Voor het echte werk moet je bij de supercharged 5,0-liter V8 zijn. Die is verkrijgbaar met 450 pk of 575 pk. Het vermogen van de viercilinder gaat altijd naar de achterwielen, bij de achtcilinders kun je kiezen uit achter- of vierwielaandrijving. Verder krijgt de Jaguar F-Type een actief differentieel mee.
De Jaguar F-Type R 75 is de versie met het meeste vermogen. Hij zou een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 moeten klaren en zijn topsnelheid is 300 km/u. Begin volgend jaar kunnen de klanten hun Jaguar F-Type 75 verwachten. Jaguar noemt het een ‘doorslaggevend moment in de geschiedenis van het merk voordat het overgaat op een volledig elektrische toekomst vanaf 2025’.
Reacties