
Al 75 jaar kun je bij Jaguar terecht voor een sportauto op benzine. Het verhaal begon met de XK120 die (voor zijn tijd) absurde snelheden haalde van ruim 200 km/u. Het was zelfs eind jaren veertig en begin jaren vijftig de snelste auto ter wereld. Uit deze uitstekende genen ontstond uiteindelijk de F-Type, waar van de Jaguar F-Type 75 de laatste is. Het is zelfs de laatste benzine-sportauto van het merk.
Het is een vrij bescheiden speciale uitvoering. Jaguar voegde wat nieuwe badges toe, monteerde lichtmetalen velgen en op het middenconsole is het silhouet van de F-Type afgebeeld. Ook zijn de naafkapjes en de badge in de grille nu zwart. Jaguar levert drie motoriseringen: een viercilinder en twee V8-varianten.
Specificaties van de Jaguar F-Type 75
De viercilinder heeft 300 pk. Voor het echte werk moet je bij de supercharged 5,0-liter V8 zijn. Die is verkrijgbaar met 450 pk of 575 pk. Het vermogen van de viercilinder gaat altijd naar de achterwielen, bij de achtcilinders kun je kiezen uit achter- of vierwielaandrijving. Verder krijgt de Jaguar F-Type een actief differentieel mee.
De Jaguar F-Type R 75 is de versie met het meeste vermogen. Hij zou een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 moeten klaren en zijn topsnelheid is 300 km/u. Begin volgend jaar kunnen de klanten hun Jaguar F-Type 75 verwachten. Jaguar noemt het een ‘doorslaggevend moment in de geschiedenis van het merk voordat het overgaat op een volledig elektrische toekomst vanaf 2025’.
Meer van TopGear


De Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste speciale Jaguar met een verbrandingsmotor

Toyota Supra vs Porsche 718 Cayman vs Jaguar F-type

Jaguar F-Pace facelift fikst een irritatie

Lister Stealth is een snelle Jaguar F-Pace

Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
