
Al 75 jaar kun je bij Jaguar terecht voor een sportauto op benzine. Het verhaal begon met de XK120 die (voor zijn tijd) absurde snelheden haalde van ruim 200 km/u. Het was zelfs eind jaren veertig en begin jaren vijftig de snelste auto ter wereld. Uit deze uitstekende genen ontstond uiteindelijk de F-Type, waar van de Jaguar F-Type 75 de laatste is. Het is zelfs de laatste benzine-sportauto van het merk.
Het is een vrij bescheiden speciale uitvoering. Jaguar voegde wat nieuwe badges toe, monteerde lichtmetalen velgen en op het middenconsole is het silhouet van de F-Type afgebeeld. Ook zijn de naafkapjes en de badge in de grille nu zwart. Jaguar levert drie motoriseringen: een viercilinder en twee V8-varianten.
Specificaties van de Jaguar F-Type 75
De viercilinder heeft 300 pk. Voor het echte werk moet je bij de supercharged 5,0-liter V8 zijn. Die is verkrijgbaar met 450 pk of 575 pk. Het vermogen van de viercilinder gaat altijd naar de achterwielen, bij de achtcilinders kun je kiezen uit achter- of vierwielaandrijving. Verder krijgt de Jaguar F-Type een actief differentieel mee.
De Jaguar F-Type R 75 is de versie met het meeste vermogen. Hij zou een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,7 moeten klaren en zijn topsnelheid is 300 km/u. Begin volgend jaar kunnen de klanten hun Jaguar F-Type 75 verwachten. Jaguar noemt het een ‘doorslaggevend moment in de geschiedenis van het merk voordat het overgaat op een volledig elektrische toekomst vanaf 2025’.
Meer van TopGear


De Jaguar F-Type ZP Edition is écht de laatste speciale Jaguar met een verbrandingsmotor

Toyota Supra vs Porsche 718 Cayman vs Jaguar F-type

Jaguar F-Pace facelift fikst een irritatie

Lister Stealth is een snelle Jaguar F-Pace

Porsche 911 Carrera vs Lotus Evora GT410 vs Jaguar F-type P450

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
