De Jaguar F-type bestaat al vier jaar, maar oogt nog geen dag ouder. De natural beauty heeft dan ook geen dikke laag make-up nodig om ieders dag goed te maken met haar aanwezigheid. Maar omdat het na vier jaar min of meer verplicht is, is hier de Jaguar F-type facelift.
De bumpers veranderen iets van vorm en de koplampen zitten nu vol met leds. De dagrijverlichting fungeert ook als richtingaanwijzer. De achterlichten hebben nu donkere lenzen en zitten ook vol met ledjes. De nieuwe stoelen met magnesium frame zijn 8 kilo lichter. Goed nieuws voor wie vorig jaar in een middeleeuws marteltuig heeft gelegen en een fractie langer is: de stoelen kunnen nu 50 millimeter meer naar achteren.
Nieuw is de Jaguar F-type 400 Sport met – verrassing! – 400 pk. De nieuwe uitvoering zorgt dat je je troep in de kofferbak legt. Want alles wat los in de auto ligt, wordt tegen het dashboard gelanceerd dankzij een Super Performance-remsysteem met schijven van 380 millimeter vóór en 376 millimeter achter. Ondanks een vermogenstoename van 20 pk is de 400 Sport precies even snel als de S-versie met 380 pk. Ongeremde massa is een killer.
Beide versies accelereren in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Ook vreemd: de versie met vierwielaandrijving is langzamer, die doet er 5,1 seconden over. De topsnelheid is 275 km/u. Verder heeft de Jaguar F-type 400 Sport Configurable Dynamics aan boord, waarmee de bestuurder instellingen van het gaspedaal, transmissie, besturing en dempers kan wijzigen.
GoPro en de Jaguar F-type facelift
Een toffe extra is de ReRun-app. Je hangt je GoPro via een USB-kabel aan de auto en koppelt de camera draadloos aan je smartphone. Daarna wordt alle voertuigdata automatisch naar ReRun geladen, waardoor de GoPro-beelden direct worden voorzien van handige en nuttige informatie, zoals snelheid, geselecteerde versnelling, rem- en g-krachten en de stand van het gaspedaal. Dat ziet er zo uit:
De Jaguar F-type facelift is in Nederland leverbaar vanaf 99.210 euro.
Reacties