Dat een oude auto aanzienlijk minder kost dan toen hij nieuw was, dat is logisch. Inmiddels zijn er al drie jongere generaties die zuiniger, veiliger en mooier zijn. Maar tegenwoordig komt het steeds vaker voor dat een auto die nog nieuw te koop is, tweedehands al belachelijk veel goedkoper is. We noemen een Audi e-tron GT en een Mazda MX-30. Hier hebben we nog zo’n afschrijvingskanon voor je: de Jaguar I-Pace.

Jaguar is momenteel bezig met een kleine productiepauze, waarschijnlijk zodat ze rustig even de tijd hebben om alle reacties te lezen op de bijzondere nieuwe strategie. Maar voordat ze de stekkers uit de fabrieksmachines trokken, hebben ze nog een aantal voorraadmodellen gemaakt. Zo zien we op de website van Jaguar nog een nieuwe I-Pace te koop staan voor 113.349 euro. Dit is een HSE-uitvoering met een 90-kWh batterij en 400 pk.

Dezelfde uitvoering is nu veel te vinden

Tegelijkertijd zien we op Marktplaats een Jaguar I-Pace van de HSE-uitvoering met een 90-kWh batterij en 400 pk te koop staan uit 2018. Het grote verschil is dat de oude versie thuis met 1-fase laadt en de nieuwe kun je thuis aan de 3-fasen hangen. Bij de oude duurde het meer dan 12 uur voordat ie vol is, bij de nieuwe is dit al na zo’n 8 uur. Maar verder koop je nagenoeg dezelfde auto, maar dan van 7 jaar oud.

We hebben het in de titel al verklapt, maar de goedkoopste HSE met 400 pk haal je al voor 15.900 euro. Het specifieke model dat wij zien, kostte nieuw trouwens 88.000 euro en inmiddels staat er al 202.400 kilometer op de teller. En we kunnen geen schades of gekke mankementen bespeuren. Met deze I-Pace zijn er nog veel meer exemplaren in deze prijsklasse. Zo zien we een rode voor 17.000 euro en eentje met 160.000 kilometer op de teller voor hetzelfde bedrag.

De Jaguar kwam een paar jaar geleden in opspraak

De Jaguar I-Pace ken je misschien nog wel van wat nieuwsuitzendingen van toen ie net nieuw was. De I-Pace was een van de eerste elektrische auto’s die aansloeg bij het leasepubliek. Deze zakelijk rijders wilden per se de grootste (en dus onzuinigste) velgen onder hun auto en gingen vervolgens vrolijk 140 karren over de A2. Het gevolg was dat de actieradius in de brochure nooit werd gehaald. En omdat EV’s toen net kwamen kijken, was dit een smeuïg verhaal.

Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos

We hebben het idee dat de I-Pace deze imagoschade nooit helemaal te boven is gekomen en dat is best jammer. Niet dat ie fluitend 400 kilometer zal halen op een accu, maar we vinden het nog altijd een coole auto. Het interieur ziet er nog modern uit en om te zien is het nog een Jaguar volgens de geslaagde oude styling. En nog belangrijker: voor 19.000 euro heb je net een nieuwe Dacia Spring, dus waarom dan niet deze I-Pace kopen. Zeker nu je nog korting krijgt op de wegenbelasting.

Specificaties Jaguar I-Pace

Ook de bagageruimte is met zijn 656 liter inhoud ruim zat, en uit te breiden door de achterbank (in delen) plat te gooien. In de neus zit trouwens nog een 27 liter groot vak waar je bijvoorbeeld je ­laadkabel in kwijt kunt. De twee elektromotoren (één per as) leveren ze 400 pk vermogen en een direct beschikbaar koppel van 696 Nm.

Audi e-tron, Tesla Model X, Jaguar I-Pace EV400 - Elektrische gezinsautos

Dus voor je het vraagt: ja, dat wil wel. 0-100 km/u hoeft niet langer dan 4,8 seconden te duren. Tussenacceleraties zijn helemaal hilarisch; op elk gewenst moment gaat de I-Pace er als een malle vandoor. De topsnelheid is 200 km/u (begrensd uiteraard). Met snelladen zit je in 40 minuten weer op 80 procent van de accucapaciteit – maar thuis dus wat langer. Oh, en mocht Jaguar het uiteindelijk niet redden, dan kun je bij Land Rover nog wel terecht voor het onderhoud.

13 reacties op “Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro”

  1. 150.000 mee gereden in 5 jaar zonder veel problemen. Fantastische auto. Razendsnel. In de zomer makkelijk 400 km. In de winter 280-300 km. Snel en comfortabel. Ik was er heel blij mee. De 4% bijtelling hielp daar ook aan mee…Als er iets mankeert moet je er wel mee naar een dealer… dus als je deze auto koopt moet je een beetje mazzel hebben. Ik wil in ieder geval nooit meer terug naar een benzineauto.

  2. Best humor dat je vanwege de afschrijving klaagt over een Jaguar en dan over gaat naar een Dacia, die ook afschrijft als een malle.

  3. Een Ipace geleast van 2019 tot 2022 en ik was blij dat die terug mocht.
    Van de 3 jaar heeft deze meer dan een half jaar verspreid over 7 periodes voor reparaties in de werkplaats gestaan.
    Sinds 1985 ca 50000 tot 100000 per jaar gereden in van alles en nog wat, en dit is de allerslechtste auto, zeker niet in prijs te vergelijken met een nieuwe auto van ca 20000.
    Een stuk gereden band kost alleen al 325 euro via de Jaguar dealer.

  4. Joentje: je laadsnelheid (of beter: laadvermogen) is in kW, niet in kWh.
    kWh wordt gebruikt voor hoeveelheid opslag of hoeveelheid verbruikte energie.
    Met thuisladen op 3,7kW heb je een accu van 3,7kWh in precies 1 uur vol. Een accu van 50kWh laadt je dan in (50/3,7=) ca 13,5 uur vol.

  5. Eens met dhr. Van Schoonhoven.
    Momenteel heb ik nog een S-Type en die zal dit jaar worden vervangen door een XJ van de laatste mooie generatie. Kost ook rond het bedrag dat hier wordt genoemd, maar dan met een 4.2 V8 met supercharger.
    Op LPG G3 zijn de brandstofkosten ook nog te overzien.

  6. Als die al even kwalitatief is als zijn “verbrandend” broertje E-pace, is 16000€ nog veel te veel. Ik heb er drie jaar van mijn leven aan vergooid, nooit meer een Jaguar voor mij.

  7. “nu slechts €16000 tweedehands”, jullie vergeten gemakshalve, dat dit ding ook verzekerd moet worden, en de verzekering in Nederland, gaat uit van de nieuwwaarde. En je hebt een stuk minder bereik, nee, dan maar een nieuwe Dacia, stuk minder cool misschien, maar o zo goed voor mijn bankrekening 😂😂

  8. @Lisa/ Heb je veel voorbeelden voor me als het gaat om in brand vliegende Jaguars? Aangezien het een productiefout is, zouden er veel gevallen bekend moeten zijn. Dus ben heel benieuwd!

  9. Het eens zo prestigieuze merk Jaguar is in mijn optiek na het stoppen van de S type in 2007 en de XJ serie in 2011 overleden. Jaguar is simpelweg in verkeerde handen gevallen. Kijk eens hoe Rolls Royce en Bentley zich wél hebben ontwikkeld onder niet Engelse vlag. Jaguar is verleden tijd en Range Rover aangeduid als meest onbetrouwbaar merk zal het nog moeilijker gaan krijgen. Tijd voor een nieuwe bezem!

  10. Heb m gereden van dec 2018 tot vorig jaar en idd 4% bijtelling (Dankuwel belastingbetaler). Echt een hele fijne auto die degelijk aanvoelt en van binnen gewoon klasse is gemaakt (gewoon een auto ipv die plastic Tesla).
    Maar het 1-fase laden is echt wel traag thuis op 3,7kWh. Dus beter de 2021 versie nemen. Uiteindelijk toch voor alternatief gekozen (e-Tron) vanwege comfort en 11kWh thuisladen. Audi is ook ruimer van binnen, vooral achterin is de i-Pace wat krap voor de kop.

  11. Zeker dat je spijt gaat krijgen met dit deze wanproductie. O der andere de accu heeft een ontwerpfout waardoor deze afhaakt en in 🔥 brand vliegt. Daarbij betaal je voor onderhoudt Jaguar prijzen en kan de onafhankelijke garage vaak maar weinig met dit soort auto’s. Dus Mohamad & Sjaa bezin voor gij begint.

  12. @RobZ:
    Dat klopt niet; in Nederland was de bijtelling voor elektrische auto’s slechts 0% tot en met 2013.
    Toen de iPace kwam in 2018 was de bijtelling 4% voor de eerste €50.000; alles daarboven was 22%.

  13. Bij mij in de wijk zag je de Ipace oom ineens overal opduiken, in bijna elke straat stondenver wel 1 of 2.
    Voor een auto van een dikke ton was dat toch wel bijzonder Mja toen was de bijtelling voor zakelijk leasen nog 0 procent. Sinds de bijtellingsregeling voor elektrische auto’s stapsgewijs sterk is versoberd zie je de Ipaces ook weer als sneeuw voor de zon verdwijnen uit het straatbeeld. Dat zijn de exemplaren die nu voor 16-20K op Marktplaats te koop staan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *